Citat:
Ursprungligen postat av
jontepsg
Jag fattar vad du säger, tycker dock det är en underhållande tanke att VAR ska sitta och fundera på hur det ska dömas. Är det laget med flest tröjdragningar emot sig som får frispark/straff, eller är det den grövsta tröjdragningen som är avgörande? Och vad händer om bägge lagen drar i lika många tröjor samt att alla är likvärdiga, skulle man då gå på det laget som drar i en tröja först?
Jag häller med dig i tanken, tyvärr kommer det inte kunna regleras på ett vettigt sätt - vilket är ännu en stark anledning till att ta bort VAR enligt mig.
VAR har jag inte sagt något om alls, jag har sagt något om tröjdragningar där jag tycker det är relativt svartvitt. Alla tröjdragningar är en foul, ser domaren den så ska det blåsas. Oavsett matchminut, oavsett var på planen.
Alternativet är att vi öppnar upp för komplett godtycklighet.
"Ja du får ju egentligen inte slita tröja men om du inte gör det så mycket, det är i boxen och minut 88, då tillåter vi mer än annars". Eh, ok?
Jag har noll emot om VAR börjar gå in och peta på hörnor och inläggsfrisparkar. Ser man en tydlig fasthållning eller tröjdragning, straff/frispark/bortdömt mål/gult kort osv.
Jag säger igen: det finns bara en anledning till att spelarna småfuskar - för att de kommer undan med det. Åker de dit för det, kommer de lägga av.
Bastoni sliter tröja för han vet att han brukar komma undan med det. Klart han vet att det är fusk.