Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-10, 18:32
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alex P. Keaton
Jag lyckas inte alltid, men försöker vända på min enögdhet när det kommer till domslut. Hur skulle jag reagerat om Inter gjort ett mål som Konate och fått det bortdömt. Eller som nu, Om Inter fått en straff som Liverpool tilldömdes. Hela grejen med "Det är korrekt dömt enligt regelboken" känns lätt en aning patetiskt om det ytterst sällan döms för det rent generellt. Jämnare bedömning vill väl alla ha, men vi vänder och vrider på resonemanget beroende på om det gynnar vårt lag eller inte.

Det var inte fel som så att döma straff, men lyckosamt då det sker så sällan och alla som inte vill Liverpool väl har all rätt att vara irriterade.

Bottom line med det du och andra säger här är: "Lite tröjdragning är ok, särskilt om det har en stor matchpåverkan". Nej, ni skriver det inte rakt ut, men det är den faktiska linjen ni tycks ha?

Dvs, domarna ska helst blunda för lite tröjdragning, men blåsa om det är supertydligt. Sen klagar ni på att domarna är inkonsekventa... jeezus.

Hur mycket tröjdragning är OK?
Hur mycket brottargrepp är OK?
Hur mycket slita i håret är OK?
Hur mycket får man bitas?

Min linje är superenkel: Tröjdragningar, brottargrepp, slita i håret och bitas är fouls. Gör du det, ska det straffas.

"Men vadå det sker ju hela tiden!"

Ja, och det är problemet. Spelarna fuskar hela tiden för att det sällan straffar sig.

Börjar det straffa sig varje gång, kommer de sluta. Exakt så enkelt är det.

Jag kommer aldrig någonsin kritisera att VAR dömer straff när en spelare slits i tröjan, håret eller annat. Det är försvararen som ska lägga av att försöka fuska.
Citera
2025-12-10, 19:07
Medlem
Generalanderssons avatar
Hur stort tror ni AFC vinner med vs. Brugge i kväll?
Citera
2025-12-10, 21:53
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Bottom line med det du och andra säger här är: "Lite tröjdragning är ok, särskilt om det har en stor matchpåverkan". Nej, ni skriver det inte rakt ut, men det är den faktiska linjen ni tycks ha?

Dvs, domarna ska helst blunda för lite tröjdragning, men blåsa om det är supertydligt. Sen klagar ni på att domarna är inkonsekventa... jeezus.

Hur mycket tröjdragning är OK?
Hur mycket brottargrepp är OK?
Hur mycket slita i håret är OK?
Hur mycket får man bitas?

Min linje är superenkel: Tröjdragningar, brottargrepp, slita i håret och bitas är fouls. Gör du det, ska det straffas.

"Men vadå det sker ju hela tiden!"

Ja, och det är problemet. Spelarna fuskar hela tiden för att det sällan straffar sig.

Börjar det straffa sig varje gång, kommer de sluta. Exakt så enkelt är det.

Jag kommer aldrig någonsin kritisera att VAR dömer straff när en spelare slits i tröjan, håret eller annat. Det är försvararen som ska lägga av att försöka fuska.

Jämför du verkligen dra i tröjan med ett bita en motståndare...

Det sker garanterat 200+ dröjtragningar i varje match, det sker kanske ett bäverangrepp var 200:e match Luis Suarez spelar.

En tröjdragning verkar vara som handbollsegeln, dvs alla domare dömer olika. Men lycka till att straffa alla tröjdragningar. Eller är det bara dom i straffområdet som räknas?
Senast redigerad av jontepsg 2025-12-10 kl. 21:55.
Citera
2025-12-10, 21:56
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontepsg
Jämför du verkligen dra i tröjan med ett bita en motståndare...

Det sker garanterat 200+ dröjtragningar i varje match, det sker kanske ett bäverangrepp var 200:e match Luis Suarez spelar.

Nej, jag säger att det finns bara en rimlig hållning i fråga om fusk och tjuvknep som inte har på en fotbollsplan att göra: nolltolerans. Det finns ingen tröjdragning som är OK. Alla ska straffas, när de upptäcks. Det ska inte löna sig att fuska.

Men de flesta fotbollsfans verkar tycka att "jamen lite fusk måste vi acceptera". Varför då?

Tröjdragning är betydligt mer svartvitt än hands. Bollen kan ta på handen utan att det är en foul. Att ta tag i en motståndares tröja, rycka i den, är ingen olyckshändelse. Det är en medveten, cynisk, fuskande handling. Gör du det, ska motståndaren ha en straff/frispark och du ska ha ett gult kort.

Nej, vi kommer inte utrota det, men det kommer kraftigt minska incitamenten.

Bastoni gör sådär för han bedömer risken att få ett domslut emot sig som extremt låg. Hade han bedömt risken som stor, hade han låtit bli.
Senast redigerad av EnLitenFrys 2025-12-10 kl. 21:59.
Citera
2025-12-10, 22:04
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Nej, jag säger att det finns bara en rimlig hållning i fråga om fusk och tjuvknep som inte har på en fotbollsplan att göra: nolltolerans. Det finns ingen tröjdragning som är OK. Alla ska straffas, när de upptäcks. Det ska inte löna sig att fuska.

Men de flesta fotbollsfans verkar tycka att "jamen lite fusk måste vi acceptera". Varför då?

Jag tycker bara att det är för "grov' skillnad på regelbrotten, men OK.

Tröjdragning är ungefär som handsregeln, varje domare tolkar reglerna olika hårt. Vart går gränsen för ett regelbrott när en försvarare drar i en tröja eller spelare? Och varför får försvarande spelare knuffa och dra mer i motståndet än tvärtom?

Frågor vi aldrig kommer få svar på.
Citera
Igår, 09:25
Medlem
Citat:
Citerar ett senare inlägg av dig. Efter att faktiskt ha sett klippet så förstår jag inte varför det ens är en diskussion eller som SkySports skrev kontroversiell straff. Att det ens behöver gå till VAR är för mig en gåta, domaren står i oskymd linje, tröjan står 40cm ut som Bastoni drar i den.

MEN, jag är ändå orubbad i den generella diskussionen att jag inser problematiken i att få en konsekvent bedömning i alla situationer. Hur många gånger tar t ex inte VvD, Maguire osv osv själv tag i tröjor på offensiva situationer där de två sekunder senare gör mål. Ta det bortdömda målet som VvD gör mot City, där han sätter två händer i bröstet på Citybacken precis innan han tar sig förbi - det är väl lika mycket ett regelbrott som en tröjdragning?

Och nej, jag tycker inte det är ok med fasthållningar, tröjdragningar, filmningar osv osv bara för att jag inser att det aldrig kommer gå att få bort precis allting så länge vi inte har svart/vitt beslut a är bollen över linjen eller ej med ett chip.
Citera
Igår, 10:37
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alannon
Citerar ett senare inlägg av dig. Efter att faktiskt ha sett klippet så förstår jag inte varför det ens är en diskussion eller som SkySports skrev kontroversiell straff. Att det ens behöver gå till VAR är för mig en gåta, domaren står i oskymd linje, tröjan står 40cm ut som Bastoni drar i den.

MEN, jag är ändå orubbad i den generella diskussionen att jag inser problematiken i att få en konsekvent bedömning i alla situationer. Hur många gånger tar t ex inte VvD, Maguire osv osv själv tag i tröjor på offensiva situationer där de två sekunder senare gör mål. Ta det bortdömda målet som VvD gör mot City, där han sätter två händer i bröstet på Citybacken precis innan han tar sig förbi - det är väl lika mycket ett regelbrott som en tröjdragning?

Och nej, jag tycker inte det är ok med fasthållningar, tröjdragningar, filmningar osv osv bara för att jag inser att det aldrig kommer gå att få bort precis allting så länge vi inte har svart/vitt beslut a är bollen över linjen eller ej med ett chip.

Kritiken mot straffen kommer av flera skäl:

1. Sent i matchen
2. Matchavgörande
3. LiVARpool
4. Soft
5. Wirtz lägger sig

Inget av detta är relevant, då Bastoni tydligt sliter i tröjan för att vinna fördel.

Jag tycker att om det går att visa att det förekommit tydliga tröjdragningar på fasta, ska det dömas straff/frispark/mål döms bort. Alltid. Det är enda sättet att minska det.

Anledningen till att folk blir så sura nu är ju att "men vadå sådär brukar man ju få göra". Och det är problemet.
Citera
Idag, 17:52
Medlem
Beaver14s avatar
Arne Slot:

Citat:
I wonder if there has been more teams that had to play three games in seven days this season. We have, three times.

Vilken jävla stolle. Alla lag som spelar I Europa spelar 3 matcher per vecka vanligtvis när det är europavecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in