Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-09, 00:18
Medlem
Rob Edwards kan nog få sparken från Wolverhampton. Jag tror aldrig jag sett ett sämre PL-lag. Southampton förra året var flera klasser bättre och är förmodligen fortfarande mycket bättre trots att de ligger i mitten av Championship. Som jag och en till skrev i matchtråden så håller Wolves inte allsvensk klass idag.
Citera
2025-12-09, 01:23
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Rob Edwards kan nog få sparken från Wolverhampton. Jag tror aldrig jag sett ett sämre PL-lag. Southampton förra året var flera klasser bättre och är förmodligen fortfarande mycket bättre trots att de ligger i mitten av Championship. Som jag och en till skrev i matchtråden så håller Wolves inte allsvensk klass idag.

Han har ju ändå bara varit där 4 matcher så kanske lite hårt att sparka redan. Däremot är deras kommande matcher Arsenal (borta), Brentford (hemma), Liverpool (borta) och Man Utd (borta) så det ser minst sagt mörkt ut.

Räcker att gå tillbaka en månad så var Rob Edwards i bra slag med Boro som gick bra. Han lämnade för Wolves som redan då såg urusla ut, och inte har det blivit mycket bättre. Hur het är han på tränaren när han får kicken från Wolves?
Citera
2025-12-09, 10:22
Medlem
Citat:
Det är helt obegripligt att han valde detta hopplösa Wolves framför ett Boro på uppgång. Kan enbart ha varit av ekonomiska skäl för sportsligt var det totalt självmord.
-25 i målskillnad och redan 13 poäng från säkerhet, det ska nog till det största miraklet i PL’s historia för att detta ska vända. Värvningarna de har gjort har dessutom varit helt katastrofala.

De kan mycket väl stå kvar på 2 poäng efter årsskiftet med tanke på matcherna som väntar också.

Personligen brukar jag vara försiktig med att sia sånt här men i detta fall ser jag verkligen ingen ljusning och det blir Championship med dunder och brak nästa år. Drar till med ännu en titt i spåkulan och tippar League One 27/28 för Wolves. Det var kul så länge det varade men nu får någon annan ta över stafettpinnen för liknande uppgångsresa och etablering i PL.
Citera
2025-12-09, 18:59
Medlem
Alex P. Keatons avatar
Gakpo anses av många som Slots gullegris, som får spela oavsett hur dåligt han presterar. Nationaliteten hjälper knappast heller. En intressant liten detalj i det resonemanget är Gakpo inte startade mot vare sig Real Madrid eller Manchester City. Stämmer inte riktigt med den bild folk vill måla upp. Var han småskadad? På bänken var han i vilket fall I båda matcherna.

Detta är inget försvarstal för Gakpo. Precis som de flesta har han underpresterat och att han förutsägbart viker inåt och tar avslut blir snabbt tröttsamt när det inte resulterar i mål. I en (!?) match såg det som han försökte släppa boll till Kerkez men det försvann fort. Eller så känns det för mig åtminstone.

Inför CL-mötet med Inter ikväll sägs Liverpool ha tillgång en ytter, Rio. Gakpo, Chiesa skadade och Salah avstängd av klubben.Finns givetvis andra spelare som kan spela där, men man kan undra om Salah fått spela om han hållit tyst. Är ju trots allt Szoboszlai som tagit hans plats och inte en ytter. Hur som, det kan bli en intressant uppställning.
Citera
2025-12-09, 20:39
Medlem
Staffesmurfsons avatar
Citat:
Hur stor uppskattar du sannolikheten är att dem slår Derbys rekord från 07/08?
Citera
2025-12-10, 11:45
Medlem
EnLitenFryss avatar
Mycket gnäll kring Liverpools straff igår:

https://youtu.be/j-h6FHkqgpM?si=iGKQ5YvwOwfGpIvX&t=339

Citat:
Ursprungligen postat av DaMarcus
Vilket skämt till straff när Wirtz kör hollywood, men det som krävs för att Slot ska behålla jobbet. Salzburg eller Slavia Prag hade sannerligen inte fått den där.

Citat:
Ursprungligen postat av Soppatorsk90
Hur fan kan domaren döma straff för det där? Vad är detta för jävla skämt????

Citat:
Ursprungligen postat av Soppatorsk90
Äckligt är det

Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Trist att Liverpool fick sin tveksamma straff på slutet igår.

Alla dessa tre användare har 100% fel.

Det där är 100% straff och ska vara det i alla situationer i alla matcher.

Bastoni ska lägga av med skiten. Men det kommer han inte göra, eller andra mittbackar, för 95% av gångerna kommer de undan med det. Och fans kommer tycka att "ok, han får inte slita tröja, men jävligt billig straff!".

Vet ni hur vi löser det där?

Om domarna konsekvent, alltid ger straff för det där (eller dömer bort mål när de ser det förekomma), och alltid delar ut gula kort när tröjan slits.

Jag spelade fotboll 20 år och att slita tröja är inget misstag, inget som händer vem som helst. Det är en medveten, cynisk, fuskande handling som ska ge dig en fördel och stoppa din motståndare. Det enda sättet att utrota det, är att det straffar sig mer än det lönar sig. Först då kommer spelarna sluta med det.

Jag skiter i om Wirtz lägger sig. Bastoni stoppar honom från att nå bollen via tröjdragning.

Straff. Sluta böla. Sluta slita tröja. Håll käft. Tack.
Citera
2025-12-10, 13:19
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alex P. Keaton
Gakpo anses av många som Slots gullegris, som får spela oavsett hur dåligt han presterar. Nationaliteten hjälper knappast heller. En intressant liten detalj i det resonemanget är Gakpo inte startade mot vare sig Real Madrid eller Manchester City. Stämmer inte riktigt med den bild folk vill måla upp. Var han småskadad? På bänken var han i vilket fall I båda matcherna.

Detta är inget försvarstal för Gakpo. Precis som de flesta har han underpresterat och att han förutsägbart viker inåt och tar avslut blir snabbt tröttsamt när det inte resulterar i mål. I en (!?) match såg det som han försökte släppa boll till Kerkez men det försvann fort. Eller så känns det för mig åtminstone.

Inför CL-mötet med Inter ikväll sägs Liverpool ha tillgång en ytter, Rio. Gakpo, Chiesa skadade och Salah avstängd av klubben.Finns givetvis andra spelare som kan spela där, men man kan undra om Salah fått spela om han hållit tyst. Är ju trots allt Szoboszlai som tagit hans plats och inte en ytter. Hur som, det kan bli en intressant uppställning.

Som en sverigefinne hade jag köpt sami hyypiä, litmanen och jääskelainen till united om man hade makten och pengarna på 90 talet.
Citera
2025-12-10, 15:56
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Mycket gnäll kring Liverpools straff igår:

https://youtu.be/j-h6FHkqgpM?si=iGKQ5YvwOwfGpIvX&t=339

Alla dessa tre användare har 100% fel.

Det där är 100% straff och ska vara det i alla situationer i alla matcher.

Bastoni ska lägga av med skiten. Men det kommer han inte göra, eller andra mittbackar, för 95% av gångerna kommer de undan med det. Och fans kommer tycka att "ok, han får inte slita tröja, men jävligt billig straff!".

Vet ni hur vi löser det där?

Om domarna konsekvent, alltid ger straff för det där (eller dömer bort mål när de ser det förekomma), och alltid delar ut gula kort när tröjan slits.

Jag spelade fotboll 20 år och att slita tröja är inget misstag, inget som händer vem som helst. Det är en medveten, cynisk, fuskande handling som ska ge dig en fördel och stoppa din motståndare. Det enda sättet att utrota det, är att det straffar sig mer än det lönar sig. Först då kommer spelarna sluta med det.

Jag skiter i om Wirtz lägger sig. Bastoni stoppar honom från att nå bollen via tröjdragning.

Straff. Sluta böla. Sluta slita tröja. Håll käft. Tack.

Vi kan säga såhär hade Inter fått den straffen så hade du ordbajsat ett lika långt inlägg fast med gnäll om straffen. Det där är aldrig straff inte ens för Real Madrid i la liga.
Citera
2025-12-10, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Jag är helt för att domare skall tilldöma straffar, röda kort och allt vad som behövs när det skall göras. Men problematiken vilket både du och jag vet är att få en konsekvens i något som det skall göras en subjektiv bedömning inför varje situation. Tanken var att VAR skulle hjälpa men där har du återigen en mänsklig bedömning av situationen även om jag anser att VAR mer ofta får rätt beslut än fel.

Vad som hade vart bäst hade ju varit om både domare dömde konsekvent exakt samma i alla situationer samtidigt som varenda spelare hade slutat med förstärkningar och filmningar. Att man har det som en VISION kan jag köpa men att det skulle bli en verklighet kommer aldrig inträffa.
Citera
2025-12-10, 16:37
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Vi kan säga såhär hade Inter fått den straffen så hade du ordbajsat ett lika långt inlägg fast med gnäll om straffen. Det där är aldrig straff inte ens för Real Madrid i la liga.

Hade VvD gjort det där hade jag idiotförklarat VvD, inte domaren.

Hur mycket tröjdragning är OK enligt dig?

Citat:
Ursprungligen postat av Alannon
[/spoiler]
Jag är helt för att domare skall tilldöma straffar, röda kort och allt vad som behövs när det skall göras. Men problematiken vilket både du och jag vet är att få en konsekvens i något som det skall göras en subjektiv bedömning inför varje situation. Tanken var att VAR skulle hjälpa men där har du återigen en mänsklig bedömning av situationen även om jag anser att VAR mer ofta får rätt beslut än fel.

Vad som hade vart bäst hade ju varit om både domare dömde konsekvent exakt samma i alla situationer samtidigt som varenda spelare hade slutat med förstärkningar och filmningar. Att man har det som en VISION kan jag köpa men att det skulle bli en verklighet kommer aldrig inträffa.

Bastoni sliter tröja, förhindrar Wirtz möjlighet att utmana om boll. I boxen.

Det är en foul. Straff. Finns inget att diskutera, så vida man inte vill öppna upp för "lite tröjdragning är OK".

VAR borde plocka allt sånt där vid mål och målchans, men gör inte det. Det kan man störa sig på.

Sen kan man vara sur över att det inte brukar blåsas, att det var helt matchavgörande, att Wirtz lägger sig, att det var soft... tårar, gråt, grina. Det är en foul, det är straff. Var sur på Bastoni som är dum i huvudet.
Citera
2025-12-10, 16:42
Medlem
Alex P. Keatons avatar
Jag lyckas inte alltid, men försöker vända på min enögdhet när det kommer till domslut. Hur skulle jag reagerat om Inter gjort ett mål som Konate och fått det bortdömt. Eller som nu, Om Inter fått en straff som Liverpool tilldömdes. Hela grejen med "Det är korrekt dömt enligt regelboken" känns lätt en aning patetiskt om det ytterst sällan döms för det rent generellt. Jämnare bedömning vill väl alla ha, men vi vänder och vrider på resonemanget beroende på om det gynnar vårt lag eller inte.

Det var inte fel som så att döma straff, men lyckosamt då det sker så sällan och alla som inte vill Liverpool väl har all rätt att vara irriterade.
Citera
2025-12-10, 18:29
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alex P. Keaton
Jag lyckas inte alltid, men försöker vända på min enögdhet när det kommer till domslut. Hur skulle jag reagerat om Inter gjort ett mål som Konate och fått det bortdömt. Eller som nu, Om Inter fått en straff som Liverpool tilldömdes. Hela grejen med "Det är korrekt dömt enligt regelboken" känns lätt en aning patetiskt om det ytterst sällan döms för det rent generellt. Jämnare bedömning vill väl alla ha, men vi vänder och vrider på resonemanget beroende på om det gynnar vårt lag eller inte.

Det var inte fel som så att döma straff, men lyckosamt då det sker så sällan och alla som inte vill Liverpool väl har all rätt att vara irriterade.

Håller med dig.
Det som nog stör mig mest med straffen är att om han inte slänger sig som han gör så blir det 99/100ggr ingen straff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in