Citat:
Ursprungligen postat av
srsbiz
Förstår inte riktigt poängen här. Jag skriver att det ser bättre ut nu med Eze och Madueke. Att Liverpool har spelat roligare än Arsenal två senaste säsongerna. 22/23 spelade Arsenal rolig fotboll men det försvann till säsongen efter. Två senaste säsongerna har Arsenal haft mycket av samma grund med några nya. Att man har 5 nya mot Athletic säger ju inget då flertalet av dom som är ordinarie är på skadelistan.
Min poäng, kanske otydlig, är att Arsenal har spelat tråkig fotboll och vinner inget. Liverpool har spelat roligare och vunnit. Och även om Liverpool inte alltid spelar rolig fotboll har man ju vunnit titlar. Arsenal har varken eller. Sen är det svårt att utvärdera säsong 25/26 redan då det bara spelats 4-5 matcher.
Jag håller med om att Arsenal inte spelat den roligaste fotbollen de två senaste säsongerna, men samtidigt tycker jag inte att det helt och hållet ligger på Arteta. Delvis gör det såklart, men det är inte så lätt att spela rolig fotboll hela tiden när hälften av lagen man möter ligger i lågblock av rädsla. Det är bara att kolla på Liverpools match mot Burnley senast för att se liknande problem för dem. Även när vi mötte Liverpool på Anfield så spelade inga av lagen särskilt rolig fotboll, men ändå fick Arsenal mest skit för det, som bortalaget dessutom.
Det som jag skrev tidigare var la lite klantigt beskrivet, menade inte att kritisera dig utan alla pundits och likasinnade som vill måla upp nån bild av att Liverpools lag är helt nytt och Arsenal har spelat såå länge tillsammans. T.o.m Salah sa det själv, vilket är ganska enkelt att motbevisa om man kollar på de båda lagens startelvor fem år sedan jämfört med nu (hans egna beskrivna tidram). Liverpools grund har stått längre.
Jämför man Arsenals prestationer i CL och PL förra säsongen så ser man ju iallafall en klar kontrast i spelsätt och antal mål. Vi spelade mycket roligare fotboll där, och jag tror det har att göra med att motståndet spelar mer öppet där, vilket gynnar oss. Jag hoppas att vi kommer kunna spela mer av den typen av fotboll även i PL i år, och det känns som att vår bredare och mer kreativa trupp kan hjälpa mot low blocks också förhoppningsvis.