2025-09-19, 09:42
Medlem
HycklarSveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srsbiz
Det håller jag med om och jag har varit kritisk till Artetas Arsenal ett tag nu för det är inget man har sett i Arsenal senaste åren. Hellre Wengers senare år med rolig fotboll och nån titel då och då än den fotboll Arteta bjuder på och inga titlar alls. Dock blivit lite bättre nu med Eze och Madueke.

Mycket nytt folk som ska spelas in i Liverpool och det tar nog en stund innan spelet sitter där. Nu gör man jobbet och vinner. Men ser man två senaste säsongerna har ju inte Liverpool spelat en tråkigare fotboll än Arsenal. Att påstå det är underligt.

Tycker det är märkligt att många ursäktar Liverpools prestationer med att det måste ta en stund att spela in de nya spelare, och samtidigt säger att Arsenal har haft samma lag och därför inte kan ursäktas. Faktum är tvärtemot att Arsenals lag mer annorlunda än Liverpools idag.

Senaste matchen Liverpool spelade var det tre nya värvningar i startelvan. Arsenal hade fem nya värvningar i startelvan mot Athletic. Många i Liverpool som har vunnit de stora titlarna spelar fortfarande tillsammans, men ja narrativet måste ju fortgå…
Citera
2025-09-19, 10:09
Medlem
srsbizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HycklarSverige
Tycker det är märkligt att många ursäktar Liverpools prestationer med att det måste ta en stund att spela in de nya spelare, och samtidigt säger att Arsenal har haft samma lag och därför inte kan ursäktas. Faktum är tvärtemot att Arsenals lag mer annorlunda än Liverpools idag.

Senaste matchen Liverpool spelade var det tre nya värvningar i startelvan. Arsenal hade fem nya värvningar i startelvan mot Athletic. Många i Liverpool som har vunnit de stora titlarna spelar fortfarande tillsammans, men ja narrativet måste ju fortgå…
Förstår inte riktigt poängen här. Jag skriver att det ser bättre ut nu med Eze och Madueke. Att Liverpool har spelat roligare än Arsenal två senaste säsongerna. 22/23 spelade Arsenal rolig fotboll men det försvann till säsongen efter. Två senaste säsongerna har Arsenal haft mycket av samma grund med några nya. Att man har 5 nya mot Athletic säger ju inget då flertalet av dom som är ordinarie är på skadelistan.

Min poäng, kanske otydlig, är att Arsenal har spelat tråkig fotboll och vinner inget. Liverpool har spelat roligare och vunnit. Och även om Liverpool inte alltid spelar rolig fotboll har man ju vunnit titlar. Arsenal har varken eller. Sen är det svårt att utvärdera säsong 25/26 redan då det bara spelats 4-5 matcher.
Citera
2025-09-19, 10:41
Medlem
HycklarSveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srsbiz
Förstår inte riktigt poängen här. Jag skriver att det ser bättre ut nu med Eze och Madueke. Att Liverpool har spelat roligare än Arsenal två senaste säsongerna. 22/23 spelade Arsenal rolig fotboll men det försvann till säsongen efter. Två senaste säsongerna har Arsenal haft mycket av samma grund med några nya. Att man har 5 nya mot Athletic säger ju inget då flertalet av dom som är ordinarie är på skadelistan.

Min poäng, kanske otydlig, är att Arsenal har spelat tråkig fotboll och vinner inget. Liverpool har spelat roligare och vunnit. Och även om Liverpool inte alltid spelar rolig fotboll har man ju vunnit titlar. Arsenal har varken eller. Sen är det svårt att utvärdera säsong 25/26 redan då det bara spelats 4-5 matcher.

Jag håller med om att Arsenal inte spelat den roligaste fotbollen de två senaste säsongerna, men samtidigt tycker jag inte att det helt och hållet ligger på Arteta. Delvis gör det såklart, men det är inte så lätt att spela rolig fotboll hela tiden när hälften av lagen man möter ligger i lågblock av rädsla. Det är bara att kolla på Liverpools match mot Burnley senast för att se liknande problem för dem. Även när vi mötte Liverpool på Anfield så spelade inga av lagen särskilt rolig fotboll, men ändå fick Arsenal mest skit för det, som bortalaget dessutom.

Det som jag skrev tidigare var la lite klantigt beskrivet, menade inte att kritisera dig utan alla pundits och likasinnade som vill måla upp nån bild av att Liverpools lag är helt nytt och Arsenal har spelat såå länge tillsammans. T.o.m Salah sa det själv, vilket är ganska enkelt att motbevisa om man kollar på de båda lagens startelvor fem år sedan jämfört med nu (hans egna beskrivna tidram). Liverpools grund har stått längre.

Jämför man Arsenals prestationer i CL och PL förra säsongen så ser man ju iallafall en klar kontrast i spelsätt och antal mål. Vi spelade mycket roligare fotboll där, och jag tror det har att göra med att motståndet spelar mer öppet där, vilket gynnar oss. Jag hoppas att vi kommer kunna spela mer av den typen av fotboll även i PL i år, och det känns som att vår bredare och mer kreativa trupp kan hjälpa mot low blocks också förhoppningsvis.
Citera
2025-09-19, 11:36
Moderator
zanteras avatar
Något jag sett både Liverpool och Arsenal göra denna säsongen, och som andra "stora" klubbar också gjort är att man spelar alldeles för lågt tempo för att bryta ner motståndarna. Passar man runt bollen i 75% av tempot man är kapabla till så kan ju t.o.m klubbar som Burnley och Man Utd stå upp i en match. Sen får man några sekvenser där det blixtrar till mot slutet av matchen och man tänkte "varför visade ni inte detta tidigare?".

Möter man klubbar som är lågt stående så måste man ju vrida upp knappen lite, kan ju inte spela på halvfart mot en köttmur och tänka att de kanske bjuder på ett misstag till slut. Visa att man är det bättre laget istället, gå in i halvtid med 3-0, gör lite smarta byten under andra halvlek och stäng matchen. Så ofta man får se ett lag som är stora favoriter gå in i sista kvarten mot ett sämre lag med 0-0 och helt plötsligt kommer man på att man inte vill tappa poäng.
Citera
2025-09-19, 13:40
Medlem
srsbizs avatar
Citat:
Jag håller med om att Arsenal inte spelat den roligaste fotbollen de två senaste säsongerna, men samtidigt tycker jag inte att det helt och hållet ligger på Arteta. Delvis gör det såklart, men det är inte så lätt att spela rolig fotboll hela tiden när hälften av lagen man möter ligger i lågblock av rädsla. Det är bara att kolla på Liverpools match mot Burnley senast för att se liknande problem för dem. Även när vi mötte Liverpool på Anfield så spelade inga av lagen särskilt rolig fotboll, men ändå fick Arsenal mest skit för det, som bortalaget dessutom.

Det som jag skrev tidigare var la lite klantigt beskrivet, menade inte att kritisera dig utan alla pundits och likasinnade som vill måla upp nån bild av att Liverpools lag är helt nytt och Arsenal har spelat såå länge tillsammans. T.o.m Salah sa det själv, vilket är ganska enkelt att motbevisa om man kollar på de båda lagens startelvor fem år sedan jämfört med nu (hans egna beskrivna tidram). Liverpools grund har stått längre.

Jämför man Arsenals prestationer i CL och PL förra säsongen så ser man ju iallafall en klar kontrast i spelsätt och antal mål. Vi spelade mycket roligare fotboll där, och jag tror det har att göra med att motståndet spelar mer öppet där, vilket gynnar oss. Jag hoppas att vi kommer kunna spela mer av den typen av fotboll även i PL i år, och det känns som att vår bredare och mer kreativa trupp kan hjälpa mot low blocks också förhoppningsvis.
Håller med till viss del i första stycket. Allt för ofta har man själv dragit ner på tempot genom att vara väldigt långsamma när det kommer till att sätta igång spelet från målvakt, inkast och fasta situationer. Det kan man inte lasta motståndare för. Och med den kvalitet på spelare Arsenal har bör man kunna öka tempot mot lågt stående istället för att tråka ut både lag och publik med sitt spel.

Och bevisligen kan man ju det, precis som du säger visade man i CL förra året att man kan spela mycket roligare fotboll. Hoppas också att detta är något vi kan få se mer av. Det finns många spelare offensivt att spela som har både snabbhet och kreativitet.

Sen är jag mer kritisk åt Arsenal eftersom det är det lag jag följer och tittar mest på.
Senast redigerad av srsbiz 2025-09-19 kl. 13:42.
Citera
2025-09-19, 20:49
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Jag håller med om att Arsenal inte spelat den roligaste fotbollen de två senaste säsongerna, men samtidigt tycker jag inte att det helt och hållet ligger på Arteta. Delvis gör det såklart, men det är inte så lätt att spela rolig fotboll hela tiden när hälften av lagen man möter ligger i lågblock av rädsla.

Du behöver öka procenten. Senaste två säsongerna är Arsenal det laget i topp 5 ligorna som i genomsnitt mött lägst backlinjer och majoriteten har varit lag som försvarar med 9 man.

Men med alternativen Eze ger så är dom äntligen mer oförutsägbara.
Citera
2025-09-19, 22:37
Medlem
jontepsgs avatar
Tänk om alla lag försvarade med 5-6 man i straffområdet och resterande spelare(förutom ensamma anfallaren då) håller sig kring linjen, hur skoj hade det varit?

Så man kanske ska fundera på om det är lagen med 75% defensiv taktik eller lagen med 75% offensiv taktik som gör matcherna tråkiga..
Citera
2025-09-20, 11:34
Medlem
Alex P. Keatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontepsg
Tänk om alla lag försvarade med 5-6 man i straffområdet och resterande spelare(förutom ensamma anfallaren då) håller sig kring linjen, hur skoj hade det varit?

Så man kanske ska fundera på om det är lagen med 75% defensiv taktik eller lagen med 75% offensiv taktik som gör matcherna tråkiga..
Klart det blir mer underhållande med två offensiva lag. Underhållning är dessvärre inte prioriteten. Helt enkelt för mycket pengar involverade. Att "sämre" lag satsar defensivt är förståeligt. 3-poängssystemet infördes för att få lag att satsa mer på att vinna. Blir det bättre om man ökar till 4? Övriga förslag?

Mycket kan sägas om det amerikanska sättet att sköta sportevenemang, men en sak som står ut är att de sätter underhållning i centrum. Oftast med diverse sidojippon. Deras version av straffar vid oavgjort result ett annat exempel. Vet inte om lagen spelar mer offensivt I MLS men då lagen inte riskerar att åka ur borde de åtminstone kunna satsa mer offensivt.
Citera
2025-09-20, 11:55
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontepsg

Samtidigt har ju sämre lag spelat mer defensivt mot bättre lag sen tidernas begynnelse så att kritiken att Arsenal spelar "tråkigare" nu jämfört med 2 säsonger sedan är väl ändå befogat då sämre motstånd har ställt upp med köttmur mot Arsenal hela tiden. Känslan är väl att Arteta blev väldigt påverkad av när Arsenal ledde ligan med 6-9p eller vad det nu var och tappade det till City under våren, för sedan dess har man ju märkt en skillnad i laget. Kalla det tråkighet, kalla det cyniskt, vad man nu vill. Men det märks att han har strypt åt vissa aspekter av spelet.

Som andra påpekat så är det ju resultaten som spelar roll och om Arteta vinner PL eller CL med Arsenal så kommer ingen bry sig om hur spelet såg ut på vägen. Om man inte vinner kommer spelet kritiseras dock precis som för andra tränare. Sen personligen brukar jag inte kritisera sämre lag för att backa hem mot topplagen för det är så det alltid har varit, och med tanke på skillnaderna i vad lagen värvat för så förstår jag det. Tycker alltid pressen ligger på de stora lagen som spenderat X antal miljarder på spelare att faktiskt kunna bryta ner ett försvarande lag. Misslyckas man tycker jag kritiken är befogad oavsett om det är Arsenal, Liverpool, City eller annat storlag.
Citera
2025-09-20, 16:28
Avstängd
skogsburkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galanto
Inte en britt i Spurs startelva.
Någon regel måste snart införas inte hållbart i längden att endast spela med icke britter. Urholkar allting och har negativ effekt på deras landslag. Det är pinsamt när det vankas Europa spel och motståndarna har fler engelsmän i startelvan.

Citera
2025-09-20, 16:36
Medlem
Drickbacks avatar
Liverpool inleder med fem raka ändå finns det mycket att förbättra inte minst bakåt.
Nu gäller det träning för många i veckan för kolla upp i ork och skippa Southampton helt och hållet.
Konkurrenterna känner nog redan denna helg de inte har råd att förlora.. känna press i omg 5 är ovanligt.
Citera
2025-09-20, 16:42
Avstängd
skogsburkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drickback
Liverpool inleder med fem raka ändå finns det mycket att förbättra inte minst bakåt.
Nu gäller det träning för många i veckan för kolla upp i ork och skippa Southampton helt och hållet.
Konkurrenterna känner nog redan denna helg de inte har råd att förlora.. känna press i omg 5 är ovanligt.

Fyfan vad usel han Arne Flopp när ska han få sparken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in