2025-06-01, 16:36
Bannlyst
Hur långt hade detta tagit om det hade fixats? Utan stopp givetvis, och vilka hastigheter talar vi om jämfört med idag? Hade varit soft att ta sig från Stockholm till Göteborg på 1 timma.

Sen är ju Sveriges marknad liten vilket nog är det eviga hindret till att detta någonsin inte kommer genomföras
2025-06-01, 16:54
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Typ 1h och 25min med snabbaste tåget som finns i Japan. Låt oss säga 1h 35min då jag tvekar på att tåget startar i 320km/h och kör i 320km/h och tvärnitar sista kilometrarna.

Edit: I Frankrike kostar det ca 25 miljoner euro att bygga 1km höghastighetsräls. Så för dryga 100 miljarder kan du spara 2h restid mellan Göteborg och Stockholm.
Senast redigerad av SirTomhamHatt 2025-06-01 kl. 16:57.
2025-06-01, 16:54
Medlem
holmiums avatar
Det beror delvis på vilken hastighet som den rullande materialen och banan utförs för.

Dessutom hur många stopp, hur långa accelerations och retardationssträckor som väljs och hur många hastighetsbegränsade zoner som tågen passerar.

Det stora problemet med tågtrafik är att flertalet passagerare inte skall till dom destinationer som tågen trafikerar. Passagerare måste resa med andra medel för att ta sig till dessa tågstationer.

Tågtrafik är tekniskt komplext, dyrbart att anlägga och driva och dessutom dessutom sårbart.

Vägtrafik trumfar tåg i det flesta fall, och trots att politiskt omhuldade storskalliga dåliga lösningar som tågtrafik gynnas och betalas av andra trafikslag, så är privatbilen överlägsen både i sin resurssnålhet och sin förmåga att exakt uppfylla ett uppkommet transportbehov.

Som TS är inne på är Sverige för glesbefolkat för att kunna bedriva omfattande passagerartrafik med tåg eller annan spårbunden trafik, Det finns ett par undantag från denna regel i storstadsregionerna.

Sverige borde verkligen glömma dessa rosa drömmar om höghastighetståg och sluta straffbeskatta privatbilismen för att överföra resurser från något som fungerar till något som är korkat.
Senast redigerad av holmium 2025-06-01 kl. 16:56.
2025-06-01, 17:17
Medlem
Självklart måste vi satsa på järnvägen. Dock tror jag inte på höghastighetsjärnväg i Sverige.
Snabbtåg i 250km ja på vissa längre sträckor.

Dom senaste årtionden har vi inte gjort det lättare för gods på järnväg. Lastbilarna fick bli längre så dom skulle bli färre hette det samtidigt som att köra godståg blev betydligt dyrare.
Det har resulterat i att vi fått massa fler lastbilar på vägarna samtidigt som det blir färre godståg.

Sen ett annat problem är att infrastrukturen utnyttjas inte till 100% då tågen är för korta. Tvåvånings snabbtåg i full längd Stockholm - Göteborg har vi inte ens idag 2025 och då måsta man hänga på låset vid biljett släpp. Små korta X40 två vagnar totalt meningslöst. Syfte med två våningar måste vara för att få mer kapacitet men vad gör det när tåget bara är två vagnar!

Sen om folk ska vilja ställa bilen måste mer tågtrafik upphandlas så det finns avgångar även där få åker.
2025-06-01, 17:48
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Självklart måste vi satsa på järnvägen. Dock tror jag inte på höghastighetsjärnväg i Sverige.
Snabbtåg i 250km ja på vissa längre sträckor.

Dom senaste årtionden har vi inte gjort det lättare för gods på järnväg. Lastbilarna fick bli längre så dom skulle bli färre hette det samtidigt som att köra godståg blev betydligt dyrare.
Det har resulterat i att vi fått massa fler lastbilar på vägarna samtidigt som det blir färre godståg.

Sen ett annat problem är att infrastrukturen utnyttjas inte till 100% då tågen är för korta. Tvåvånings snabbtåg i full längd Stockholm - Göteborg har vi inte ens idag 2025 och då måsta man hänga på låset vid biljett släpp. Små korta X40 två vagnar totalt meningslöst. Syfte med två våningar måste vara för att få mer kapacitet men vad gör det när tåget bara är två vagnar!

Sen om folk ska vilja ställa bilen måste mer tågtrafik upphandlas så det finns avgångar även där få åker.

Sist jag hälsade på morsan (ca 40 mil) så skulle det ha varit billigare (dåligt med platser och dom som fanns var svindyra) och snabbare (~6-8h med tåg ~5h med bil) att åka bil (jag har inte körkort pga hälsoproblem).
Ville man ha ett vettigt pris, framförallt om man behövde åka fre-mån så behövde man skaffa biljetten månader i förväg.

Räknar man bort flyg så är iaf för mig rangordningen bil - tåg - buss (buss endast i absoluta nödfall, maken till obekvämt färdsätt får man leta efter)
Senast redigerad av Sereena 2025-06-01 kl. 17:50.
2025-06-01, 18:10
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Bygg mer järnväg så det finns fler alternativa sträckor. Men det är vansinne att ett glesbefolkat land som Sverige ska ha dedikerade banor för höghastighetståg.

Hundratals hundratals miljarder för att en liten pyttedel av befolkningen ska komma snabbare till Göteborg.
2025-06-01, 19:17
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirTomhamHatt
Typ 1h och 25min med snabbaste tåget som finns i Japan. Låt oss säga 1h 35min då jag tvekar på att tåget startar i 320km/h och kör i 320km/h och tvärnitar sista kilometrarna.

Edit: I Frankrike kostar det ca 25 miljoner euro att bygga 1km höghastighetsräls. Så för dryga 100 miljarder kan du spara 2h restid mellan Göteborg och Stockholm.

Du bör räkna in något eller några stopp på vägen också.
Kanske Västerås, Örebro, Lidköping eller något sånt. Så säg två timmar jämt för hela resan.
2025-06-01, 19:29
Medlem
Höghastighetståg lämpar sig bäst för tåg som inte har så många stopp, så för Skandinaviens del skulle jag säga att det isåfall handlar om Oslo, Göteborg, Stockholm, Malmö, Köpenhamn.

Däremellan inga stopp.

Men vi vet allihopa att höghastighetstågen isåfall behöver egna banor. Redan där kan man då få en förstärkning av tågtrafiken främst genom att avlasta befintliga sträckor. En kombination av att ha höghastighetståg och vanliga tåg som kanske gör fler stopp än dagens tåg gör vore bra.

Problemet är dock att det befintliga järnvägsnätet är av dålig kvalitet pga många års försummat underhåll och man har dessutom försummat att förstärka järnvägstrafiken med extra spår i takt med att behovet och trafikbelastningen har ökat.

Det gör att även om Sverige i samarbete med Norge och Danmark skulle bygga höghastighetståg så räcker det inte, man är tvungna att upprusta den befintliga järnvägen för man kan inte vara utan tåg som går mellan alla andra städer.

Således eftersom man slösar bort väldigt mycket pengar på annat, så finns inte pengar och resurser att göra både höghastighetsprojektet och upprustningen av det befintliga järnvägsnätet samtidigt. Vi pratar förmodligen om att först upprusta det befintliga järnvägsnätet och delvis förbereda för ett senarelagt höghastighetsprojekt.

Min gissning är att med Sveriges takt på planering, genomförande så tar första delen att fixa det befintliga järnvägsnätet ungefär 100-150 år och sedan om 200 år kan vi åka höghastighetståg mellan Oslo, Stockholm, Göteborg, Malmö och Köpenhamn.
2025-06-01, 20:17
Moderator
Trixtons avatar
Vi har redan en passande tråd. Använd gärna den!

(FB) Den helsvetsade samlingstråden om planerna på svensk höghastighetsjärnväg

Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in