Citat:
Ursprungligen postat av
crille132
Självklart måste vi satsa på järnvägen. Dock tror jag inte på höghastighetsjärnväg i Sverige.
Snabbtåg i 250km ja på vissa längre sträckor.
Dom senaste årtionden har vi inte gjort det lättare för gods på järnväg. Lastbilarna fick bli längre så dom skulle bli färre hette det samtidigt som att köra godståg blev betydligt dyrare.
Det har resulterat i att vi fått massa fler lastbilar på vägarna samtidigt som det blir färre godståg.
Sen ett annat problem är att infrastrukturen utnyttjas inte till 100% då tågen är för korta. Tvåvånings snabbtåg i full längd Stockholm - Göteborg har vi inte ens idag 2025 och då måsta man hänga på låset vid biljett släpp. Små korta X40 två vagnar totalt meningslöst. Syfte med två våningar måste vara för att få mer kapacitet men vad gör det när tåget bara är två vagnar!
Sen om folk ska vilja ställa bilen måste mer tågtrafik upphandlas så det finns avgångar även där få åker.
Sist jag hälsade på morsan (ca 40 mil) så skulle det ha varit billigare (dåligt med platser och dom som fanns var svindyra) och snabbare (~6-8h med tåg ~5h med bil) att åka bil (jag har inte körkort pga hälsoproblem).
Ville man ha ett vettigt pris, framförallt om man behövde åka fre-mån så behövde man skaffa biljetten månader i förväg.
Räknar man bort flyg så är iaf för mig rangordningen bil - tåg - buss (buss endast i absoluta nödfall, maken till obekvämt färdsätt får man leta efter)