Citat:
Ursprungligen postat av
Ken Dryden
Undrar hur det gick till rent tekniskt med målfattningen.
Lastbilarna, som kördes av vanliga ryska truckers, fick ju de "prefabricerade byggbarackerna" pålastade i "Farbror Artyoms firma" i Tjeljabinsk (nära gränsen till Kazakstan). Därefter fick de köra åt olika håll (Irkutsk, Kolahalvön, Ryazan, etc) för att leverera farbror Artyoms fina hus.
När de hade kommit till platser i närheten av flygbaserna fick chaufförerna mobilsamtal från farbror Artyom, som sade att de skulle stanna sina bilar för att "invänta instruktioner om ändrad leveransadress". Det gjorde chaufförerna också.
Vid klockan 3 på morgonen (Moskvatid) den 1 juni, så öppnades plötsligt lönnfacken på de "prefabricerade husen" ombord på lastbilarna som stod parkerade i närheten av flygbaser i olika delar av Ryssland, varvid hundratals drönare svärmade ut och påbörjade sin förstörelseverksamhet. Efter några minuter exploderade även lastbilarna, via förinstallerade sprängladdningar.
Men hur styrdes drönarna? Jag ser tre alternativ:
1. Handlade det om ukrainska operatörer på plats som infiltrerat terrängen i förväg och styrde FPV-drönare i realtid (men som sedan måste exfiltreras ut ur Ryssland)?
2. Handlade det om drönare med förprogrammerade flygbanor, eftersom man utgick från att de ryska stridsflygplanen alltid skulle stå parkerade på samma platser?
3. Handlade det om helt autonoma och AI-understödda UAV:er som själva kunde känna igen stridsflygplan och gå till angrepp?
Var det kanske en kombination?
Om det handlade om det tredje alternativet, så har krigskonsten definitivt tagit ett stort steg framåt i och med Operation Spindelnät.
Är det någon som har några funderingar?
Jag har skrivit tidigare i tråden om mina funderingar. Just då fanns det inte så mycket fakta att gå på, så jag funderade fritt.
Mitt förslag då, var autonoma drönarsvärmar, som delvis på egen hand valde mål och vilken drönare i svärmen som fick uppdraget att göra en kamikaze mot utvalda mål.
Under dagen har jag sett flera rapporter som talar emot den tanken.
Enligt vissa uppgifter har lastbilarna inte bara varit ett "hangarfartyg " för drönarna. De har även innehållit (vad jag tolkar som) en basstation för 5G-nät . Man har alltså startat ett helt eget mobilnät i området runt lastbilen och flygplatserna.
Kan det vara detta operationens kodnamn syftar på?
Om så är fallet har piloterna kunnat sitta i säkerhet någonstans i Ukraina och styrt varje enskild drönare. Överföringskapaciteten i ett 5G nät tillåter massor av samtidiga video/styr signaler.