2025-06-01, 22:22
Medlem
Tja, du kan ju näta in din uteplats och på så vis kan din katt njuta av solen utan att bli mobbad av någon annan katt. Enkelt och betydligt billigare än att åka till veterinären för att plåstra om katten.

Att spruta vatten är en metod som inte fungerar, katten kommer vänja sig och återkomma till din uteplats.
Citera
2025-06-01, 22:25
Medlem
Made.to.suffers avatar
Gör som en granne till mig gjorde slå ihjäl den med en hammare. Denna granne var dock extrem han slog ihjäl 5 kattungar eftersom de pissade på isoleringen då han skulle bygga en altan. Han sa till de som ägde katterna att han sett en räv å de gick på det.

Nu i efterhand känns det dumt att jag inte nämnde något men samtidigt hade jag inget otalt med den grannen så kändes inte värt å nämna något just då.
Citera
2025-06-02, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yezzey
Min katt fick stryk av en utekatt som var en strykare runt radhusen, fick tipset av veterinären att jag skulle dricka lite en dag och sen pissa i en flaska som man kunde spruta med efteråt. Provade tipset och sprutade med pissflaskan lite överallt runt trädgården och katten rörde sig aldrig förbi buskarna som var vid oss utan smög alltid sakta förbi och var på alerten. Katter tror tydligen att koncentrerat urin är större rovdjur så dem tar det väldigt lungt och undviker de ställen.

Himla mysigt att ha en trädgård som stinker urin!?

Jag tycker man ska behandla grannkatten så som man vill att ens egen katt ska bli behandlad.
Att klappa hårt i händerna och ropa högt eller möjligtvis ha en blomspruta med vatten är lagom hård behandling. Man kanske skulle kunna testa att tillfälligt lägga nåt på marken som är obehagligt att trampa på, just där katten brukar komma in i trädgården? Typ ark av aluminiumfolie eller klibbiga tejpremsor ovanpå något? Förmodligen lite bökigt men man kan testa!
Citera
2025-06-02, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yezzey
Min katt fick stryk av en utekatt som var en strykare runt radhusen, fick tipset av veterinären att jag skulle dricka lite en dag och sen pissa i en flaska som man kunde spruta med efteråt. Provade tipset och sprutade med pissflaskan lite överallt runt trädgården och katten rörde sig aldrig förbi buskarna som var vid oss utan smög alltid sakta förbi och var på alerten. Katter tror tydligen att koncentrerat urin är större rovdjur så dem tar det väldigt lungt och undviker de ställen.

Men blir inte TS egna katt orolig för stora rovdjur om hen gör så? 🤔
Citera
2025-06-02, 07:17
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Undrar också över detta..
Citera
2025-06-02, 07:21
Vilken fånig och ganska hemsk tråd. Admin ser du?

Ta en kopp kaffe och rikta ögonen mot nyheterna. Djurplågeri är inget att skämta om / två honor som ska slåss för hanens råttbo är ännu mer patetiskt.

Hursomhelst, i det förstnämnda så gör som du vill så har du nån djurpolis bakom dörren 👌🏻
Och för det andra, det brukar vara den ovetande parten (honan) som står med hårbollar och hissar i vinst då denne är mer ilsken av hur hane och hopp är möss och inte katter på dennes revir. Så passa dig för det är en fin dag idag du kan göra nåt vettigt av än att leka åtråvärd alfakatt 😂 eller djurplågare 😂

Citat:
Ursprungligen postat av QFens
Är inte det här ett klassiskt fall där en dominant katt kliver in och "tar över" den svagare kattens område som i detta fall är din katts område? Främmande katter gillar inte varandra.
Citera
2025-06-02, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman

Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Undrar också över detta..

🤔🤔🤔, det hade inte jag tänkt på. Min katt brydde sig 0, kanske för han tvingar in sig på toaletten när jag är där och känner igen min lukt?
Citera
2025-06-02, 09:46
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ployerz
Vilken fånig och ganska hemsk tråd. Admin ser du?

Ta en kopp kaffe och rikta ögonen mot nyheterna. Djurplågeri är inget att skämta om / två honor som ska slåss för hanens råttbo är ännu mer patetiskt.

Hursomhelst, i det förstnämnda så gör som du vill så har du nån djurpolis bakom dörren 👌🏻
Och för det andra, det brukar vara den ovetande parten (honan) som står med hårbollar och hissar i vinst då denne är mer ilsken av hur hane och hopp är möss och inte katter på dennes revir. Så passa dig för det är en fin dag idag du kan göra nåt vettigt av än att leka åtråvärd alfakatt 😂 eller djurplågare 😂
Ett fullkomligt obegripligt inlägg. Det går inte att utläsa en enda mening och förstå vad du försöker säga.
Citera
2025-06-02, 10:09
Medlem
Citat:
Vår lilla kisse ligger ofta på uteplatsen, hennes domän, mest hela dagarna. På senaste tiden har en större, elak katt sökt upp vår kisse och det slutar alltid i bråk, pälstussar och en skakad katt. Den främmande katten kommer hem till oss hela tiden och man märker inget förrän det är full kalabalik. Vår katt vill förstås försvara sitt territorium men jag tvekar på att hon skulle gå vinnande ur en strid.

Hur hanterar man detta?
Ska man låta de slåss färdigt en gång för alla, alltså lösa saken på sant djurvis?

Förgiftning.
Luftgevär.
Paintball med frusen kula.
Fånga katten i en fälla och släpp ut/dränk den långt bort.
Citera
2025-06-02, 10:35
Medlem
skvallertackas avatar
Det hände min mammas katt. Kostat oss över 40.000 i vetkostnader och ägarna ville inte göra något. Så jag såg till att katten försvann.
Citera
2025-06-02, 10:43
Medlem
DumSKALLEN123s avatar
Den andra katten vill bara knulla
Citera
2025-06-02, 10:52
Fascinerande då att du kan läsa fast du är blind 🥹

Citat:
Ett fullkomligt obegripligt inlägg. Det går inte att utläsa en enda mening och förstå vad du försöker säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in