• 1
  • 2
2025-06-01, 12:21
Medlem
HBTKuks avatar
Vår lilla kisse ligger ofta på uteplatsen, hennes domän, mest hela dagarna. På senaste tiden har en större, elak katt sökt upp vår kisse och det slutar alltid i bråk, pälstussar och en skakad katt. Den främmande katten kommer hem till oss hela tiden och man märker inget förrän det är full kalabalik. Vår katt vill förstås försvara sitt territorium men jag tvekar på att hon skulle gå vinnande ur en strid.

Hur hanterar man detta?
Ska man låta de slåss färdigt en gång för alla, alltså lösa saken på sant djurvis?
Citera
2025-06-01, 12:26
Medlem
Stå beredd med blomsprutan. Ha nåt vattensystem som gör att den andra katten inte vill komma i närheten av er katt. Plantera massor av knark i form av Nepeta cataria som gör att den andra katten lugnar ner sig innan den hinner fram till er uteplats. Hägna in uteplatsen. Skrik och hojta så fort ni får syn på den andra katten.

Nu har jag slut på idéer.
Citera
2025-06-01, 12:29
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Stå beredd med blomsprutan. Ha nåt vattensystem som gör att den andra katten inte vill komma i närheten av er katt. Plantera massor av knark i form av Nepeta cataria som gör att den andra katten lugnar ner sig innan den hinner fram till er uteplats. Hägna in uteplatsen. Skrik och hojta så fort ni får syn på den andra katten.

Nu har jag slut på idéer.
Kan dock inte stå redo med blomsprutan hela dagarna, det hade varit ett heltidsjobb. Jagat iväg den har vi gjort ett tiotal gånger men den fortsätter återkomma.
Citera
2025-06-01, 12:29
Medlem
VoktorDodkas avatar
Använd trädgårdsslangen, inte blomsprutan.
Citera
2025-06-01, 12:30
Medlem
Busgriss avatar
Den är inte elak, det är dess natur. Skräm bort den med en välriktad vattenstråle.
Citera
2025-06-01, 12:31
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baisianus
En burk sardiner med råttgift i? Samtidigt håller du din katt inne den dagen.
Jag är en stor djurvän och vill helst inte skada djur men börjar fan bli sugen på att nacka kattjäveln.

Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Använd trädgårdsslangen, inte blomsprutan.
Plocka fram högtrycken.. har tyvärr inte vattenslang på uteplatsen.
Citera
2025-06-01, 12:36
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Jag är en stor djurvän och vill helst inte skada djur men börjar fan bli sugen på att nacka kattjäveln.

Plocka fram högtrycken.. har tyvärr inte vattenslang på uteplatsen.
Gift kan drabba andra.. Skaffa hellre ett paintballgevär, det gör ont utan att skada och katten få dras med färg i pälsen och känna sig smutsig vilket han inte glömmer.

Trädgårdsslang är annars ett utmärkt vapen mot katter, dom gillar inte att bli genomblöta och dom torkar inte snabbt så det sätter sig bättre i minnet, dom vill inte bli genomspolade igen, en blöt katt inger ingen respekt hos andra katter. Men har du ingen uteslang så blir det svårare, såvida du inte drar en slang inifrån. Högtryck är lite väl taskigt.
Citera
2025-06-01, 12:48
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Vår lilla kisse ligger ofta på uteplatsen, hennes domän, mest hela dagarna. På senaste tiden har en större, elak katt sökt upp vår kisse och det slutar alltid i bråk, pälstussar och en skakad katt. Den främmande katten kommer hem till oss hela tiden och man märker inget förrän det är full kalabalik. Vår katt vill förstås försvara sitt territorium men jag tvekar på att hon skulle gå vinnande ur en strid.

Hur hanterar man detta?
Ska man låta de slåss färdigt en gång för alla, alltså lösa saken på sant djurvis?

Katter funkar så, antagligen är den andra katten också en hona (hanar brukar inte bry sig om andra honor på sitt område) och den honans revir har inkluderat er uteplats. En grej som du kan göra är att sätta upp ett temporärt nätstängsel runt er uteplats för att liksom skapa en plötslig barriär som kan fucka med den andra kattens syn på reviret.

En annan grej skulle kunna ta att använda litet av er katts använda kattsand och sprida precis utanför det här temporära stängslet. För att förstärka synen på det nya reviret och kanske få den andra katten att se dess revirgräns som just det nya staketet.
En tredje pryl är väl som nån sa: sprinklers utanför området som er katt vill vara på. Med rörelsedetektor men det känns svindyrt.
Och fjärde är att fixa så att er katt har en säker plats att fly till. Den här främmande katten kommer ju inte komma in i ert hem, så en kattlucka?

Det svåra är ju att katter kan vara brutalt territoriella och dom har vissa dom gillar och andra dom hatar av nån sjuk anledning så det är ju enormt svårt att få den andra katten att lugna ner sig.
Men ni kan snacka med den kattens ägare och fråga om ni kan göra nån form av swap av filtar som respektive katt gillar att ligga på. Så den katten vänjer sig vid er katts lukt och vice versa och sen försöka introducera dom till varandra under kontrollerade former. Det kan funka - men är ju också ett jävla sommarprojekt och hänger på att den andra kattens ägare är trevliga.

EDIT: inge gift, inge nackande - det är djur vi pratar om dom beter sig på ett visst sätt inte för att vara taskiga utan för att deras instinkter säger det till dom. Det går att fixa
Citera
2025-06-01, 12:48
Medlem
Citat:

Hur hanterar man detta?

Jag hade nog varit mer orolig för att din lilla hona ska bli med kattungar, annars håller jag med ovanstående om att använda högtrycksprutan!
Citera
2025-06-01, 12:49
Medlem
Det här tar lite tid men är väääldigt effektivt:
skaffa en hund modell lite större med mycket jakt och lär den vilken katt som får vara på uteplatsen och att alla andra ska bort.
Citera
2025-06-01, 13:11
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baisianus
En burk sardiner med råttgift i? Samtidigt håller du din katt inne den dagen.
Din lilla jävel, tror du att det är ok att utsätta andra katter för sånt bara för dom är territoriska?

Usch, har inget till övers för djurplågare som du, tur för dig att du inte känner mig.

TS spruta vatten på den katten, det är harmlöst men effektivt och den kommer knappast vilja komma tillbaka.
Citera
2025-06-01, 13:21
Medlem
Är inte det här ett klassiskt fall där en dominant katt kliver in och "tar över" den svagare kattens område som i detta fall är din katts område? Främmande katter gillar inte varandra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in