• 1
  • 2
2025-06-01, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inkboy
Varför har inte AIK och Malmö FF isf ett tredjeställ? Båda spelar i Europa.

Malmö tar varje år fram tre ställ

Varje år tas tre matchställ fram för Malmö FF:s herrlag. Vid sidan av det hemmaställ och det bortaställ som även bärs av vårt damlag finns ett tredjeställ som är ett krav från Uefa i samband med Europaspel. Riktlinjerna från Uefa är att tredjestället på ett tydligt sätt ska kontrastera de övriga två matchställen. Tredjestället används också i ett antal allsvenska bortamatcher då de övriga färgsättningarna i kontrast till hemmalagets matchställ bedöms som mindre lämpliga.

mff.se
Senast redigerad av MrRedrum 2025-06-01 kl. 10:50.
Citera
2025-06-01, 10:48
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Om det är ett krav så borde de väl redan ha ett tredjeställ?
Det är inte ett krav. Och när dom väljer att lansera stället är ju upp till var och en?
Långt kvar till europaspel fortfarande.
Citera
2025-06-01, 10:59
Medlem
inkboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrRedrum
Malmö tar varje år fram tre ställ

Varje år tas tre matchställ fram för Malmö FF:s herrlag. Vid sidan av det hemmaställ och det bortaställ som även bärs av vårt damlag finns ett tredjeställ som är ett krav från Uefa i samband med Europaspel. Riktlinjerna från Uefa är att tredjestället på ett tydligt sätt ska kontrastera de övriga två matchställen. Tredjestället används också i ett antal allsvenska bortamatcher då de övriga färgsättningarna i kontrast till hemmalagets matchställ bedöms som mindre lämpliga.

mff.se

Tack för citatet.
Länkade till sidan (där texten var publicerad) i mitt tidigare inlägg, men lästa aldrig texten på sidan. Postade länken då den visade att jag haft fel om Malmös tredjeställ, men hade faktiskt missat att den också besvarade min fråga.
Citera
2025-06-01, 11:27
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Fast det stämmer inte. Finns inget lag i Allsvenskan som av praktiska skäl skulle behöva ett tredjeställ. Titta på Djurgårdens som exempel. Förutom att tredjestället enligt mig är snyggare än deras förstaställ så saknar det funktion.

Vad snackar du om? Om DIF möter Malmö. Ska man då spela med ljusblått mot ljusblått eller vitt mot ljusblått med vita byxor?

Det finns krav på att färgerna måste skilja sig åt. Var ju gnäll förra året i svenska cup-finalen och minns att DIF fick ta fram ett tredjeställ ett år dagen innan matchen mot mff för varken hemma eller borta blev godkänt. Sen har också DIF spelat i Europa där kraven är ännu hårdare och tror tredjeställ är ett måste. Så det saknar inte funktion då både hemma och borta mot mff och ibland exempelvis göteborg (och potentiellt andra lag i Europa) inte passar då färgerna blir för lika. Minns när ifk gbg körde med lila ställ mot DIF när DIF hade lite mörkare blå hemma. Gick knappt att se vilket lag som hade bollen.
Citera
2025-06-01, 11:36
Medlem
Citat:
De flesta lagen har enbart hemmaställ och bortaställ, men vissa lag (Bajen, Djurgården och Peking) har även ett tredjeställ. Ser helt efterblivet ut. Vill inte förbjuda dem. De får ha hur många ställ de vill. Men varför väljer ett lag att ha mer än två ställ?

I Bajens fall så har de även ett svart-gult ställ. Man skulle kunna tro att de vill se ut som Gnaget, men de ser mer ut som Häcken när de lirar i detta ställ. Väldigt underhållande att titta på för oss antagonister, men verkar som även Bajens fans gillar detta.

Djurgården är möjligen undantaget som bekräftar regeln. Deras förstaställ är enligt mig superfult. Ser ut som de spelar i en pyjamas. Bortastället är klassiskt vitt. Inga konstigheter. Men så har de fixat ett tredjeställ som faktiskt är snyggt. Tar emot att säga, men Djurgårdens tredjeställ är bland de snyggaste ställen i Allsvenskan. Men det fyller ingen annan funktion än att byta ut det fula förstastället, då kontrasterna mot motståndarlaget är samma, och jag har svårt att tro att djurgårdarna tycker förstastället är fult, för isf kunde de plocka bort det och ersätta det med tredjestället.

Jag har frågat runt, men ingen verkar veta varför vissa lag även har ett tredjeställ. Är det någon på Flashback som vet svaret?

Ni som håller på lag med tre ställ. Vad tycker ni om detta?

Ni som håller på lag med två ställ. Är det någon av er som önskar att ert lag även hade ett tredjeställ?

Tredjeställ är ett UEFA-krav för att spela i Europa.

Vi i DIF tvingades till och med ta fram ett grått fjärdeställ 2022 för matcherna mot Gent borta och Molde borta då vårat mörkblå andraställ och half-and-half vit/ljusblåa tredjeställ, bedömdes vara för lika Gent och Moldes kungsblåa hemmaställ.
Citera
2025-06-01, 11:50
Medlem
inkboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Vad snackar du om? Om DIF möter Malmö. Ska man då spela med ljusblått mot ljusblått eller vitt mot ljusblått med vita byxor?

Det finns krav på att färgerna måste skilja sig åt. Var ju gnäll förra året i svenska cup-finalen och minns att DIF fick ta fram ett tredjeställ ett år dagen innan matchen mot mff för varken hemma eller borta blev godkänt. Sen har också DIF spelat i Europa där kraven är ännu hårdare och tror tredjeställ är ett måste. Så det saknar inte funktion då både hemma och borta mot mff och ibland exempelvis göteborg (och potentiellt andra lag i Europa) inte passar då färgerna blir för lika. Minns när ifk gbg körde med lila ställ mot DIF när DIF hade lite mörkare blå hemma. Gick knappt att se vilket lag som hade bollen.

Jag tycker inte att det är några problem att skilja Djurgårdens ställ och Malmös och blåvitts ställ, men litar på det du skriver. Det är trots allt viktigt att man ser tydlig skillnad på lagen. I Djurgårdens fall så blev det dessutom lyckat, då deras tredjeställ enligt mig är ett av allsvenskans snyggaste.
Citera
2025-06-01, 12:10
Medlem
inkboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cratzie
Tredjeställ är ett UEFA-krav för att spela i Europa.

Vi i DIF tvingades till och med ta fram ett grått fjärdeställ 2022 för matcherna mot Gent borta och Molde borta då vårat mörkblå andraställ och half-and-half vit/ljusblåa tredjeställ, bedömdes vara för lika Gent och Moldes kungsblåa hemmaställ.

Trodde inte ens det fanns fjärdeställ innan, men insåg snabbt att detta faktiskt är rätt vanligt. Både Milan och PSG har haft fjärdeställ.

Finns det fortfarande några bilder på nätet som visar fjärdestället från 2022? Tror jag hittande en bild från bortamatchen mot Molde. Är detta fjärdestället?

https://www.dif.se/nyheter/2022/magi...de-gruppsegern

Tycker andrastället borde ha funkat bra här. Vet inte hur det såg ut 2022, men stället på bilden tycker iallafall jag är snyggare än ert vanliga ställ. Så även om det är en massa merarbete så verkar det ju ha varit till er utseendemässiga fördel denna gång. Dessutom så vann ni även matchen.
Citera
2025-06-01, 14:57
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Jag tycker inte att det är några problem att skilja Djurgårdens ställ och Malmös och blåvitts ställ, men litar på det du skriver. Det är trots allt viktigt att man ser tydlig skillnad på lagen. I Djurgårdens fall så blev det dessutom lyckat, då deras tredjeställ enligt mig är ett av allsvenskans snyggaste.
Vad du eller jag tycker är ju irrelevant. Du har frågat "varför har vissa lag ett tredjeställ" och jag svarade på frågan. Det är en smaksak, jag tycker andra stället är snyggt medan tredje är fult.
Citera
2025-06-01, 18:07
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Vita bortaställ är ett klassiskt bortaställ som används av rätt många lag. Tycker inte att Gnagets bortaställ ser ut som Bajens då Gnagets inte är grönvitt.

Som vanligt när det gäller gnaget: "It´s ok when WE do it..."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in