• 1
  • 2
2025-06-01, 09:30
Medlem
inkboys avatar
De flesta lagen har enbart hemmaställ och bortaställ, men vissa lag (Bajen, Djurgården och Peking) har även ett tredjeställ. Ser helt efterblivet ut. Vill inte förbjuda dem. De får ha hur många ställ de vill. Men varför väljer ett lag att ha mer än två ställ?

I Bajens fall så har de även ett svart-gult ställ. Man skulle kunna tro att de vill se ut som Gnaget, men de ser mer ut som Häcken när de lirar i detta ställ. Väldigt underhållande att titta på för oss antagonister, men verkar som även Bajens fans gillar detta.

Djurgården är möjligen undantaget som bekräftar regeln. Deras förstaställ är enligt mig superfult. Ser ut som de spelar i en pyjamas. Bortastället är klassiskt vitt. Inga konstigheter. Men så har de fixat ett tredjeställ som faktiskt är snyggt. Tar emot att säga, men Djurgårdens tredjeställ är bland de snyggaste ställen i Allsvenskan. Men det fyller ingen annan funktion än att byta ut det fula förstastället, då kontrasterna mot motståndarlaget är samma, och jag har svårt att tro att djurgårdarna tycker förstastället är fult, för isf kunde de plocka bort det och ersätta det med tredjestället.

Jag har frågat runt, men ingen verkar veta varför vissa lag även har ett tredjeställ. Är det någon på Flashback som vet svaret?

Ni som håller på lag med tre ställ. Vad tycker ni om detta?

Ni som håller på lag med två ställ. Är det någon av er som önskar att ert lag även hade ett tredjeställ?
Citera
2025-06-01, 09:37
Medlem
One2Manys avatar
Bajen har ett tredjeställ efter en överenskommelse med Johanneshovs IF år 1918. Som villkor för att den sammanslagna föreningen skulle heta Hammarby så utfäste sig föreningen att spela i Johanneshovs gulsvartrandiga hemmaställ i minst 60 år.
Citera
2025-06-01, 09:54
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inkboy
De flesta lagen har enbart hemmaställ och bortaställ, men vissa lag (Bajen, Djurgården och Peking) har även ett tredjeställ. Ser helt efterblivet ut. Vill inte förbjuda dem. De får ha hur många ställ de vill. Men varför väljer ett lag att ha mer än två ställ?
Bajen har tigerrandigt som 2:a ställ, inte 3:e ställ, i år.

Citat:
I Bajens fall så har de även ett svart-gult ställ. Man skulle kunna tro att de vill se ut som Gnaget, men de ser mer ut som Häcken när de lirar i detta ställ. Väldigt underhållande att titta på för oss antagonister, men verkar som även Bajens fans gillar detta.
När hade gnaget svartgula randiga tröjor menar du?
Snarare Gnaget som vill se ut som Bajen med sina vita bortatröjor, tycker du inte? Väldigt roligt för oss antagonister...

Häcken ser ut som Bajen, ja. Vi hade tigerrandiga tröjor typ 30 år innan något ens hittade på klubben och valde att kalla den "Häcken".
Citera
2025-06-01, 09:58
Medlem
inkboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Bajen har ett tredjeställ efter en överenskommelse med Johanneshovs IF år 1918. Som villkor för att den sammanslagna föreningen skulle heta Hammarby så utfäste sig föreningen att spela i Johanneshovs gulsvartrandiga hemmaställ i minst 60 år.

Jag känner till bakgrunden till varför Bajen spelade i gulsvart. Var väl för att få tillgång till arenan. Men nu har det gått mer än 60 år. De är väl inte tvingade (rätta mig om jag har fel) att även idag spela i dessa färger?

Kan även förstå undantaget som gjordes när Allsvenskan firade 100 år och lagen skulle spela en match med ett ställ som såg ut som lagets ställ för 100 år sedan. Men för detta behövs väl inget tredjeställ? Skulle det behövas, så var detta en engångsgrej. En enda match.
Citera
2025-06-01, 10:01
Medlem
Kedoxs avatar
Varför man har tredjeställ vet jag inte. Kanske om lag har lite för lika färger även om de byter till bortaställ.

Men jag vill minnas att Bajens svartgula tröjor kom innan AIKs vilket bajare är extremt noga med att påpeka, så är väl aik som härmat. Sen har de väl ljusblå shorts till.
Citera
2025-06-01, 10:11
Medlem
Baisianuss avatar
Man har ett tredjeställ för att förhindra färgkollisioner med andra klubbar som har liknande färger. De absolut vanligaste lagfärgerna i Sverige är blått och vitt och säkert hälften av alla landets klubbar har dessa färger. Då kan det vara bra att ha ett tredjeställ om man exempelvis har ett vitt hemmaställ och ett blått bortaställ och möter en motståndare som är blå-vitrandiga.

Att ha en extra uppsättning shorts och tröjor är ingen stor utgift för en elitförening så det tycker jag gott att man kan ha om det bara en gång per år gör att det blir lättare att skilja lagen åt. Sånt här vill man till varje pris undvika.
https://img.sarugbymag.co.za/wp-cont...ders_Gallo.jpg
Citera
2025-06-01, 10:17
Medlem
inkboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Bajen har tigerrandigt som 2:a ställ, inte 3:e ställ, i år.

Man ska inte alltid lita på Wikipedia.
Det köper jag. Om det är andrastället.
Så Bajen har inget tredjeställ?
Om ja, varför?

Citat:
Snarare Gnaget som vill se ut som Bajen med sina vita bortatröjor, tycker du inte? Väldigt roligt för oss antagonister...

Vita bortaställ är ett klassiskt bortaställ som används av rätt många lag. Tycker inte att Gnagets bortaställ ser ut som Bajens då Gnagets inte är grönvitt.

Citat:
Häcken ser ut som Bajen, ja. Vi hade tigerrandiga tröjor typ 30 år innan något ens hittade på klubben och valde att kalla den "Häcken".

Ja, men Häcken är inget riktigt lag. De är som BP. Ryggradslösa och förespråkare av VAR. Mycket pengar pga Gothia Cup, men ingen skäl eller passion. Så om du vill hävda att det var Häcken (grundade 1940) som kopierade Bajen, och inte tvärtom, så köper jag det.
Citera
2025-06-01, 10:34
Medlem
Tredjeställ är ett krav från UEFA vid Europaspel, förvirringen från bajenhåll är alltså fullt förståelig.
Citera
2025-06-01, 10:36
Medlem
inkboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Varför man har tredjeställ vet jag inte. Kanske om lag har lite för lika färger även om de byter till bortaställ.

Fast det stämmer inte. Finns inget lag i Allsvenskan som av praktiska skäl skulle behöva ett tredjeställ. Titta på Djurgårdens som exempel. Förutom att tredjestället enligt mig är snyggare än deras förstaställ så saknar det funktion.

Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Men jag vill minnas att Bajens svartgula tröjor kom innan AIKs vilket bajare är extremt noga med att påpeka, så är väl aik som härmat. Sen har de väl ljusblå shorts till.

Jag tycker nog de som håller på Bajen ska vara försiktiga med årtal. AIK började iallafall att spela i svartgula matchställ 1910. Jag vet när Bajen började, men vem vet. Det årtalet kan kanske komma att ändras igen på ett framtida årsmöte.
Citera
2025-06-01, 10:37
Medlem
inkboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrRedrum
Tredjeställ är ett krav från UEFA vid Europaspel, förvirringen från bajenhåll är alltså fullt förståelig.

Varför har inte AIK och Malmö FF isf ett tredjeställ? Båda spelar i Europa.
Citera
2025-06-01, 10:38
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Varför har inte AIK och Malmö FF isf ett tredjeställ? Båda spelar i Europa.
Är väl inte otroligt att båda presenterar ett europaställ snart?

Räknar med att Bajen kommer göra det iaf.
Citera
2025-06-01, 10:40
Medlem
inkboys avatar
Citat:
Är väl inte otroligt att båda presenterar ett europaställ snart?

Om det är ett krav så borde de väl redan ha ett tredjeställ? Malmö FF spelar väl i Europa mer eller mindre varje år.

Edit:

Såg precis att Malmö hade ett tredjeställ 2024.

https://www.mff.se/nyheter/arets-tredjetroja-ar-slappt/

AIK har vad jag vet aldrig haft något tredjeställ. Ska bli intressant att se om de får något tredjeställ under året då de spelar i Europa. Lottningen är den 17 juni.
Senast redigerad av inkboy 2025-06-01 kl. 10:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in