• 1
  • 2
2025-05-31, 15:02
Avstängd
https://www.friatider.se/sd-profil-v...ig-nationalism

"Leonid Yurkovskiy, riksdagsledamot för Sverigedemokraterna, vill att partiet börjar bedriva en aktiv miljöpolitik – för att bekämpa kemiska föroreningar som PFAS och mikroplaster. Och han ser möjligheter att samarbeta med Miljöpartiet på området.

– Ska man kalla sig en nationalist på riktigt då måste man också bry sig om landet i den mest grundläggande och bokstavliga bemärkelsen, säger Yurkovskiy till partiets Youtube-kanal Riks.

Yurkovskiy, som sitter i riksdagens socialutskott, ser en tydlig koppling mellan miljögifter och folkhälsa. Bland annat nämner han sjunkande testosteronnivåer i västvärlden som ett möjligt resultat av hormonstörande ämnen i naturen."
Citera
2025-05-31, 15:08
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Tyvärr kommer aldrig MP ta den handen då den kommer från SD.

Jag ser i staden där jag bor att man bygger fler och fler konstgräsplaner lite överallt, hur fan tänker man då?
Vid planen jag går förbi då och då ligger en stor hög med granulat som då säkerligen borstats bort från planen.

https://www.naturvardsverket.se/amne...miljopaverkan/
Citera
2025-05-31, 15:10
Medlem
MarcoStars avatar
Vilken tur att EU redan har fattat beslut om lägre gränsvärden för PFAS då, vilket kommer tvinga kommunerna att förbättra vattenkvalitén.

Men Leonid kanske vill förbjuda Lego eller nåt annat tramsigt.
Citera
2025-05-31, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonlopp
https://www.friatider.se/sd-profil-v...ig-nationalism

"Leonid Yurkovskiy, riksdagsledamot för Sverigedemokraterna, vill att partiet börjar bedriva en aktiv miljöpolitik – för att bekämpa kemiska föroreningar som PFAS och mikroplaster. Och han ser möjligheter att samarbeta med Miljöpartiet på området.

– Ska man kalla sig en nationalist på riktigt då måste man också bry sig om landet i den mest grundläggande och bokstavliga bemärkelsen, säger Yurkovskiy till partiets Youtube-kanal Riks.

Yurkovskiy, som sitter i riksdagens socialutskott, ser en tydlig koppling mellan miljögifter och folkhälsa. Bland annat nämner han sjunkande testosteronnivåer i västvärlden som ett möjligt resultat av hormonstörande ämnen i naturen."
Vilken jävla rasistpopulism! När brydde sig SD senast om miljön senast?
Citera
2025-05-31, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Skilj på miljö och klimat, två olika frågor.
Citera
2025-05-31, 16:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen

Det är ju bra att den här snubben gör det nu. "rasistpopulism" hahaha!
Citera
2025-05-31, 18:18
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Tyvärr kommer aldrig MP ta den handen då den kommer från SD.

Jag ser i staden där jag bor att man bygger fler och fler konstgräsplaner lite överallt, hur fan tänker man då?
Vid planen jag går förbi då och då ligger en stor hög med granulat som då säkerligen borstats bort från planen.

https://www.naturvardsverket.se/amne...miljopaverkan/
Ja, det krävs att politikerna förstår vart problemen finns.
Istället används signalpolitik som att förbjuda sugrör, som aldrig samlas i drivor!
Citera
2025-05-31, 21:24
Moderator
Meijis avatar
Rubrik förtydligad.

Utgången rubrik: SD-profil vill ta strid mot farliga plasterna: ”Riktig nationalism”

Politik: inrikes --> Politiker
/Moderator
Citera
2025-05-31, 21:32
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonlopp
Ska man kalla sig svensk nationalist på riktigt så får man ta och transkribera sitt kyrilliska namn till vedertagen svensk stavning, herr Jurkovskij.

On topic har han förstås rätt i att i nationalism ingår en omsorgstanke, och den gäller både miljö och hälsa förstås.
Citera
2025-05-31, 23:45
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Ja, det krävs att politikerna förstår vart problemen finns.
Istället används signalpolitik som att förbjuda sugrör, som aldrig samlas i drivor!

Exakt, har inte sett några berg av plastpåsar heller här i sverige.

Varje vår så börjar det snackas om bevattningsförbud och lågt grundvatten i många svenska orter men dagen efter så godkänner man återigen bygglov på ett par pooler eller så säljs det fem mindre pooler på varje köpcenter och ingen undrar hur dessa ska fyllas.
Citera
2025-06-01, 00:03
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Exakt, har inte sett några berg av plastpåsar heller här i sverige.

Varje vår så börjar det snackas om bevattningsförbud och lågt grundvatten i många svenska orter men dagen efter så godkänner man återigen bygglov på ett par pooler eller så säljs det fem mindre pooler på varje köpcenter och ingen undrar hur dessa ska fyllas.
Vi har faktiskt problem med vatten i Sverige, men bara på vissa orter.
En bra början vore om folk faktiskt få betala efter sin förbrukning, folk låter ibland det rinna för att det finns ingen konsekvens.
Citera
2025-06-01, 00:13
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vi har faktiskt problem med vatten i Sverige, men bara på vissa orter.
En bra början vore om folk faktiskt få betala efter sin förbrukning, folk låter ibland det rinna för att det finns ingen konsekvens.

Håller med, vill man få människor att spara så se till att göra det dyrt.
Idag älskar man fasta kostnader och själva förbrukningen blir en löjligt liten del av summan så då skiter man i det.

Det bästa skulle vara att först och främst låta alla betala, varje bostad har sin egen mätare för vatten, värme och el, sen ta bort den fasta kostnaden från avgiften och höj istället pris per kubik vatten, Kwh el och allt så det verkligen märks att jag är en god invånare som håller ner värmekostnaden, gör av med minde el och mindre vatten och det lönar sig för mig, jag får mer kvar i plånboken pga det.

Även på de orter där det är problem så byggs det ändå pooler och ingen tycker det är fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in