2025-05-31, 16:48
Medlem
Aldrig slut p snyftartiklar tills 100% av landet bestr av utlnningar.
Citera
2025-05-31, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
INSNDARE. EU:s flyktingpolitik visar sitt omnskliga ansikte nr man som ung asylskande bollas mellan medlemslnderna. Jag vill inte ka tillbaka till Sverige, utan jag vill f uppehllstillstnd hr i Frankrike och inte skickas tillbaka till ett helvete, skriver Ander Barylai frn Paris.

Fr tio r sedan kom jag som 16-ring till Sverige frn Afghanistan. Jag lrde mig svenska, levde ett lugnt liv och fljde lagen men jag fick aldrig ngot uppehllstillstnd. Sverige sg mig inte som en mnniska, utan bara som ett rendenummer.

https://www.dn.se/insandare/jag-vill...tet-i-sverige/

Vill Sverige ha honom?

Frst sade de att en sker dd vntade om de skulle skickas hem till Afghanistan.

Nu sger de att det r ett helvete om de blir skickade till Sverige.

Hoppas Frankrike stter honom p planet till Kabul, den lille "17-ringen".
Citera
2025-05-31, 16:50
Medlem
Att vi fortfarande diskuterar enskilda individer. Europa mste vga ge upp p hela kollektiv. Lite mer collateral r ndvndigt.
Citera
2025-05-31, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Inget land fljer Dublinfrordningen...Om vi skulle flja frordningen s skulle Sverige deportera majoriteten av samtliga individer med flyktingstatus (med undantag fr kvotflyktingar).

Kanske dags att Sverige brjar flja den d.
Citera
2025-05-31, 16:52
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Jag tillhr varken riksdag, regering, migrationsverk eller migrationsdomstolen.
Drmed har jag inget personligt ansvar fr personen i frga.

Som medlem av EU s r vi skyldiga att flja Dublinfrordningen.
Om du r emot det s fr du driva en kampanj och ett uttrde ur EU, lycka till!
Fr vrigt s skrev jag att vad Sverige sedan gr (nr han kommit tillbaks) r en annan sak.
Man mste kunna skilja p pplen och pron.
Och hur kan Sverige ha varit frsta skra land, eller ens frsta Schengenland?
Vilket r vad Dublinkonventionen gller.

Han mste ha kommit illegalt, och ska slunda inte tas emot, utan avvisas.
Citera
2025-05-31, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smegmium
Jag har trffat riktigt flitiga afghanska invandrare i Sverige. De har alla varit riktigt vlintegrerade jmfrt med araber.

Vad de alla sger, och som vi br ha i tanke hr p flashback, r att de Hazar-flyktingar som kommit har totalt frstrt ryktet fr de "kta" afghanerna hr.

Till och med afghanerna hatar Hazarer dvs de mongolliknande elvisfrillorna kring Skanstull.

Ja, du har en pong. Pashtuner r ett helt annat folk n hazarer. Och frhllandet mellan de tv grupperna kan vl bst beskrivas som att de hatar varandra.

S som pashtun mste det ju vara trist att f skulden fr allt det djvulskap som hazarer hittat p i Sverige.
Citera
2025-05-31, 17:02
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterHansson
Behvs ingen lnk, jag bestmmer att han ska bo hos dig nu, du mste ta emot honom.
Om du vgrar r du rasist och kan bli anklagad fr hets mot folkgrupp. Du kan ven bli av med ditt boende fr att han behver boendet mer n du.

Din sikt r inte vrd mer n kungens skit.
Som sagt. Dublinfrordningen ger Frankrike rtt att skicka tillbaks personen till Sverige.
Boende fr Migrationsverket fixa med eller s stts han i frvar i vntan p utvisning.

Citat:
Ursprungligen postat av Gayloard_Fokker
Sverige r aldrig frsta skra land, kp en jordglob om du r osker.

Det r ovsentligt fr tillfllet. Han kom till Frankrike frn Sverige.
D r det Sveriges ansvar att hantera honom, inte Frankrikes.
Skaffa dig en verklighetsuppfattning s kanske du frstr.

Citat:
Ursprungligen postat av Tourni
Vad sdana som dig tycker r irrelevant, du har missfrsttt.

Sverige och dess folk har verkligen noll och intet till skyldigheter att ta emot lyckskare.

Sverige r det land som personen kte frn Frankrike till. Allts r det Sveriges och inte Frankrikes som har ansvaret fr honom. Det r allts Sverige som fr se till att ta reda p vilket sista transitland innan Sverige han kom ifrn alternativt utvisa honom till Afghanistan.

Och du har rtt i att din sikt inte ens r vatten vrd.
Jag frhller mig till fakta.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Han mste vl ocks kunna ta sig till Afghanistan och leva lycklig i alla sina dagar dr fr vi har garanterat ingen nytta av honom hr.
Hoppas han sprider denna information till alla sina landsmn i hemlandet s de inte reser hit.

Det r mjligt. Sen s r det vl inte s utvisningar gr till i Sverige.
Artikeln handlar om att han r i Frankrike och att dom vill skicka tillbaks honom till Sverige.
Det gr dom helt rtt i d han inte r deras ansvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Sverige r inte skyldiga ngonting alls. Ut med packet och slpp inte in ngot mer skit!

Visst kan Sverige utvisa honom. Men det r inte Frankrikes ansvar att avgra hans de.
Migrationsverket fr vl stta honom i frvar nr han kommer tillbaks till Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Inget land fljer Dublinfrordningen. Det skulle bli ett stort spel svartepetter dr Sverige skickar till Danmark, som skickar till Tyskland som skickar till Grekland som skickar till Turkiet. Om vi skulle flja frordningen s skulle Sverige deportera majoriteten av samtliga individer med flyktingstatus (med undantag fr kvotflyktingar).

Ja Sverige fr vl frska f fram vilket land han kom till Sverige ifrn om de vill de.
En annan mjlighet r att stta personen i frvar i vntan p utvisning om Migrationsverket vill det.
Fr vrigt hoppas jag att du inte menar allvar med att Tyskland och Grekland grnsar mot varandra.
https://www.sverigekarta.net/europa/

Citat:
Ursprungligen postat av BlueOysterPutin
Skall vi verkligen ta emot fler rasfrmlingar. Det rcker ju med dig och de som redan finns hr.

Jag bryr mig inte det minsta om ditt rasistiska dravel.
Sverige fr gra vad dom vill med honom. De kan antingen luska reda p vilket som var nrmaste transitland eller frsta EU-land han anlnde till alternativt utvisa honom. Migrationsverket kan d stta honom i frvar i vntan p utvisning s han inte kan stick frn Sverige igen.
Men Frankrike har inget ansvar fr honom. Varfr du hatar fransmn r obegripligt. Det brukar vl rassar inte gra.

Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Ja, precis. Det r ungefr dr vi r nu juridiken gller oavsett vem som skriker hgst i kommentarsfltet.
Att sen hela diskussionen gng p gng sprar ur i ngon slags nationalistisk skendebatt om vad vi borde gra visar ju bara hur illa lget r: vi diskuterar inte verkligheten, vi diskuterar vra fantasier om den. Fy fan vad fattigt, p riktigt.

Det mest tragiska kring just denne Afganska mannen och rassarna i forumet r att de ger sig p honom istllet fr att frst att det som de mste gra r att krva ett uttrde ur EU.
Problemet fr mnga av dom r att dom rstar p SD och inte ens SD vill lmna EU.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Och hur kan Sverige ha varit frsta skra land, eller ens frsta Schengenland?
Vilket r vad Dublinkonventionen gller.

Han mste ha kommit illegalt, och ska slunda inte tas emot, utan avvisas.

Det r i fallet ovidkommande hur han kom in i EU.
Han kom till Frankrike ifrn Sverige. Drmed r han Sveriges problem, inte Frankrikes.
Sverige kan frska leta upp bevis kring sista EU land eller frsta och hoppas p att en sn tvist lser sig eller s kan man vlja att utvisa honom till Afghanistan. Men det r som sagt Sveriges problem, inte Frankrikes.
Citera
2025-05-31, 17:03
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Vad sverigerassisterna och deras anhngare vill r totalt ovsentligt.
Sverige r skyldig att ta emot honom.
Det str klart och tydligt i artikeln att franska myndigheter hnvisar till Dublinfrordningen.
Vad Sverige sedan gr med personen ifrga r en helt annan sak.

Han vill ju inte - skall Sverige tvinga honom hit? Hoppas fler fr hans instllning till Sverige och att detta sprids - kanske vi d till slut fr en massmigration av improduktivt lske t andra hllet. Hallelulja!
Citera
2025-05-31, 17:07
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:

Fr vrigt s skrev jag att vad Sverige sedan gr (nr han kommit tillbaks) r en annan sak.

Klart som fasiken att du har ett ansvar - mngder med medborgare vill inte ha skiten hr, men det vill du, s d har du ett ansvar att ta hand om avskrdet. Du har skerligen rstat fr denna massinvasion av improduktivt och brottsliga element - d fr du ta ditt frbannade ansvar och inhysa dessa, men det r som vanligt med vnstern - alltid ngon annan som skall ta hand om problematiken ni skapat. Srskilt skall det gras med andras pengar...
Citera
2025-05-31, 17:07
Medlem
Precis varfr vi behver hrdare invandringspolitik.
Som den sett ut tjnar ingen p det. Varken vi eller de som kommer hit.
Nej, vi vill inte ha tillbaka dig till Sverige. Vi vill ha tillbaka vrt fina Sverige med bra samhlle, skolor och vrd.
Och jag lgger inte skulden p invandrarna, lgger skulden p idiot politiker som tror att fritt inslpp fungerar.
Man kan inte ta in mer n man har tid att hjlpa till ett bttre liv, fr annars blir det shr. Du blir en siffra av flera tusen som ges fan i.
Citera
2025-05-31, 17:10
Medlem
Citat:

S Sverige var sannolikt det frsta skra land inom EU som personen anlnde till?
Citera
2025-05-31, 17:10
Medlem
mikaelss avatar
Citat:

Det r i fallet ovidkommande hur han kom in i EU.
Han kom till Frankrike ifrn Sverige. Drmed r han Sveriges problem, inte Frankrikes.
Sverige kan frska leta upp bevis kring sista EU land eller frsta och hoppas p att en sn tvist lser sig eller s kan man vlja att utvisa honom till Afghanistan. Men det r som sagt Sveriges problem, inte Frankrikes.

Citat:
Frankrike vill skicka honom hit d det klmmer p den hr biten av dublinfrordningen:
"Om familj (enligt punkt 1) inte finns och om inget land utfrdat ngot dokument som tillter den asylskande att vistas i ngot av Dublinlnderna (enligt punkt 2) s r det frsta landet en asylskande reste in i ver en yttre grns ansvarigt fr asylprvningen."
Sverige r inte frsta landet i EUs yttre grns, allts r Frankrikes invndning ogiltig mot Sverige.
Allts fr Frankrike leta rtt p frsta land och skicka honom dit, vad han hittat p vg inne Schengen r inte Sveriges ansvar eller problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in