• 1
  • 2
2025-05-30, 19:27
Medlem
Nihennas avatar
Jag förstår inte användningen av denna term. På vilket sätt kan det användas som är annorlunda mot "missförstå mig inte", eller "förstå mig rätt"?

"Missförstå mig rätt" låter oerhört fel i mina öron, men det känns som att det har blivit mer och mer populärt de senaste åren.
Citera
2025-05-30, 19:30
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag förstår inte användningen av denna term. På vilket sätt kan det användas som är annorlunda mot "missförstå mig inte", eller "förstå mig rätt"?

"Missförstå mig rätt" låter oerhört fel i mina öron, men det känns som att det har blivit mer och mer populärt de senaste åren.

Helt enig.
Mycket märkligt uttryck.
Citera
2025-05-30, 19:37
Medlem
Älskar detta uttryck!

Brukar använda det om man ska komma in på något känsligt ämne eller i en het diskussion, från "ett lättsamt hörn". Man förutser att det man nu kommer säga leder till missförstånd och känslor i första led. Men om man får lite tid på sig att väva orden lite snyggt och brodera ut sitt resonemang så kanske vi kan mötas på mitten någonstans. Så man säger något som egentligen är nonsens, men som ändå har en ganska bra poäng.
Citera
2025-05-30, 19:52
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Men era jävla autister! Det är skämtsamt men jävligt träffsäkert att "ni kommer missförstå mig vad jag än säger".
Citera
2025-05-30, 19:54
Medlem
Inhale82s avatar
"Missförstå mig rätt" har jag väl kanske använt någon gång när jag vet att mottagaren ändå inte kommer förstå det man följer upp det med.

Eller om mottagaren redan är så fast vid en åsikt och/eller faktaresistent att det inte spelar någon större roll.
Citera
2025-05-30, 19:55
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Älskar detta uttryck!

Brukar använda det om man ska komma in på något känsligt ämne eller i en het diskussion, från "ett lättsamt hörn". Man förutser att det man nu kommer säga leder till missförstånd och känslor i första led. Men om man får lite tid på sig att väva orden lite snyggt och brodera ut sitt resonemang så kanske vi kan mötas på mitten någonstans. Så man säger något som egentligen är nonsens, men som ändå har en ganska bra poäng.

Men då missförstår de ju inte dig..
Jävla Management-snack
Citera
2025-05-30, 20:01
Medlem
Onanikrems avatar
Hurt-Åke har helt rätt.

Missförstå mig rätt. -Jag tycker inte bögar skall få gifta sig.
Det betyder: Jag hatar inte bögar och önskar de skall upphöra existera, men jag tycker inte de skall få gifta sig då det är ett förbund mellan man och kvinna. Missförstår du mig fel så tror du jag tycker alla bögar skall gasas och göras lampskärmar av. Dvs. många väljer själva att fortsätta och tolka något man sagt för deras egen agenda.

Exemplet ovan var just ett exempel, innan jag får hela homoadeln och alla högerextremister efter mig
Senast redigerad av Onanikrem 2025-05-30 kl. 20:06.
Citera
2025-05-30, 20:05
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Älskar det uttrycket! Det skapar liksom ett medvetet missförstånd i själva meningen, bara för att förbereda för att det man snart ska säga kan va kontroversiellt och att lyssnaren att göra en välvillig tolkning.

Korrekta meningar skulle vara "missförstå mig inte nu" eller "företå mig rätt nu". Men då morfar man ihop dom två meningarna å skapar en motsägelsefull mening. Briljant!
Citera
2025-05-30, 20:10
Medlem
Det är humor helt enkelt. Simple as that.
Citera
2025-05-30, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Hurt-Åke har helt rätt.

Missförstå mig rätt. -Jag tycker inte bögar skall få gifta sig.
Det betyder: Jag hatar inte bögar och önskar de skall upphöra existera, men jag tycker inte de skall få gifta sig då det är ett förbund mellan man och kvinna. Missförstår du mig fel så tror du jag tycker alla bögar skall gasas och göras lampskärmar av. Dvs. många väljer själva att fortsätta och tolka något man sagt för deras egen agenda.

Exemplet ovan var just ett exempel, innan jag får hela homoadeln och alla högerextremister efter mig
Exakt så!

Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Men då missförstår de ju inte dig..
Jävla Management-snack
Men det hade de kanske gjort, om jag inte sagt så först
Citera
2025-05-30, 20:25
Medlem
Stenballes avatar
Massuppfitta mig inte nu, men kan det ha med ordlekar att göra, eller ligger det verkligen en gravad hund här?
Man ska inte ropa hej förrän man fått ett bäcken, men kanske simmar vi alla i samma båt.
Citera
2025-05-30, 20:54
Medlem
Samma som "klart som korvspad", det är ett oxymoron!

Ett oxymoron är ett ord eller begrepp som är sammansatt av två element som står i motsatsförhållande till varandra eller är skenbart oförenliga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in