• 1
  • 2
2006-08-30, 13:26
Medlem
Jahs avatar
Som topic lyder, jag vill gå ur!
Citera
2006-08-30, 13:29
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jah
Som topic lyder, jag vill gå ur!

http://www.google.se/search?hl=sv&q=...a=lr%3Dlang_sv

Citera
2006-08-30, 13:45
Medlem
Läskigs avatar
1. Ta reda på din församling:
http://www.svenskakyrkan.se/sokforsamling/bostadsok.htm

2. Leta reda på församlingens e-mailadress som står på sidan.

3. Skriv ett e-post i stil med:
Citat:
Hejsan!
Jag skulle vilja gå ur Svenska Kyrkan, skulle du kunna skicka en utträdesblankett hem till mig.

M.V.H. Ditt namn
Din adress

4.Två dagar senare kommer det komma ett kuvert innehållandes en utträdesblankett som du fyller i lite information i och sedan skickar tillbaka till pastorsexpeditionen i närmsta kyrka.

Sådär, efter det så slipper du vara medlem i Svenska kyrkan, gjorde detta själv för bara två veckor sedan faktiskt.
Citera
2006-08-30, 13:49
Medlem
Flash Pecketts avatar
OBS!

För att befrias från kyrkoskatt måste medlem anmäla utträde senast den 30 oktober (gäller år 2005), året innan beskattningsåret. Inför kommande år är det bäst att kontrollera när anmälan senast ska vara gjord.

Enligt Humanisterna.
Citera
2006-08-30, 15:16
Medlem
paggans avatar
Från www.svenskakyrkan.se

Som medlem:

"Du bidrar till att människor i Sverige, så väl som ute i världen, ges möjlighet till ett värdigt liv. Därför finns sjukhuskyrkor och familjerådgivning, jourhavande präster, härbergen och soppkök. Därför medverkar Svenska kyrkan i samtal med palestinier och israeler. Och därför agerar kyrkan för att bygga skolor och sjukhus, gräva brunnar och bygga vägar.

Svenska kyrkan stödjer projekt för aidsdrabbade och föräldralösa barn. Dessutom finns Svenska kyrkan för grannen som blivit sjuk på Gran Canaria och för kusinen som är au-pair i London, med ett extra hem och en mötesplats"

Hellre betalar jag i allafall skatt till sånt här än att bidra med mina surt förvärvade stålars till idiotinstanser som "centrum mor rasism" (noggerglasshärvan) m.m
Om du bara visste till vilka idiotiska saker vi skattebetalare betalar för.
Citera
2006-08-30, 17:19
Medlem
http://www.lordbelial.com/SvenskaKyrkan.htm
skriv ut och skicka in.
Citera
2006-08-30, 17:24
Medlem
onemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Hellre betalar jag i allafall skatt till sånt här än att bidra med mina surt förvärvade stålars till idiotinstanser som "centrum mor rasism" (noggerglasshärvan) m.m
Om du bara visste till vilka idiotiska saker vi skattebetalare betalar för.
Man väljer ju inte mellan att ge pengarna till kyrkan eller till CMR, man väljer mellan att ge pengarna till kyrkan eller behålla dem själv, alternativt ge dem till valfri instans.

Tänk också på att även om man slipper kyrkoskatt är begravningsavgiften obligatorisk för alla, vilket är väldigt underligt. Jag vill t ex inte begravas på någon kyrkogård.
Citera
2006-08-30, 17:59
Moderator
Humbugs avatar
Det finns blanketter att skriva ut från humanisternas sida. Jag tog min utträdesblankett därifrån
Citera
2006-08-31, 07:54
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneman
Man väljer ju inte mellan att ge pengarna till kyrkan eller till CMR, man väljer mellan att ge pengarna till kyrkan eller behålla dem själv, alternativt ge dem till valfri instans.

Tänk också på att även om man slipper kyrkoskatt är begravningsavgiften obligatorisk för alla, vilket är väldigt underligt. Jag vill t ex inte begravas på någon kyrkogård.

Skulle du hastigt gå bort och du inte har skrivit ett papper på hur du vill ha det och de närmaste är borta...så blir det väl troligtvis begravning? Kanske därför begravningsavgiften ska betalas?
Citera
2006-08-31, 08:55
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneman

Det är inte alltid så lätt att slippa ifrån att begravas på kyrkogården och framförallt så blir det dina anhöriga som bestämmer vilket efter du dött. Men förhoppningsvis så lyssnar de på dina synpunkter.
Citera
2006-10-20, 17:42
Medlem
Tar det lång tid innan man får sitt Bevis hemskickat på posten, att man har gått ur?

Jag skickade nämligen in brevet till min församling för exakt 1 vecka sedan, och jag har inte fått hem något än så länge.. Använde mig av formuläret på humkanisternas hemsida.
Citera
2006-10-20, 18:54
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluedrop
Tar det lång tid innan man får sitt Bevis hemskickat på posten, att man har gått ur?

Jag skickade nämligen in brevet till min församling för exakt 1 vecka sedan, och jag har inte fått hem något än så länge.. Använde mig av formuläret på humkanisternas hemsida.

Året för kyrkan börjar om jag inte minns fel 1 november, så det kanske kan vara så att du får det först efter det.

(Mao så även om du går ur 2 nov så får du betala skatt fram t o m sista oktober året efter.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in