Citat:
Ursprungligen postat av
MachaAndChill
https://en.wikipedia.org/wiki/Behavioral_sink
Musk har rätt när han påpekar att mänskligheten är döende pga fertiliteten sjunker vilket med tanke på de beteenden vi ser skulle indikera att vi är i peak population nu.
Nu tar inte folk det här experimentet på så stort allvar, men det är inte helt långsökt heller.
Vi ser extremt abnorma beteenden dagligen till den grad att det är normaliserat att barn dödar främlingar helt random.
https://www.the-scientist.com/universe-25-experiment-69941
Så jag har en ganska dyster take på framtiden? Jag tror inte politik kommer lösa någonting utan vi är som art inne i en återvändsgränd.
Kanske evolverar vi?
Jag hoppas innerligen att det är långsökt att använda möss som modell för mänskliga beteendemönster, även ifall jag inte helt är främmande för konceptet. De gjorde en liknande experiment där möss knullade till döds ibland ifall de fick evig tillgång till olika honor medan de inte så febrilt ville ha sex när de hade enbart en hona att välja mellan, och man menade att en 14-årig pojke med en evig harem av porr en klick bort har samma förutsättningar till evig stimulans.
På en minut kan en pojke som nyss börjat upptäcka sin sexualitet se fler nakna kvinnor än en stenåldersman kunde se hela sitt liv.
All denna överstimulation utan risker gör de övermätta och de ser inte många anledningar att gå ut i riktiga livet och ta risker för att attrahera riktiga tjejer, speciellt ifall de har svårt med sociala färdigheter och därutöver haft en barndom utan många riskmoment (dataspel har falska risker som aldrig gör ont).
Sedan så väljer vi naturligt den väg som har minst motståndskraft, få orkar odla mat eller jaga när de kan handla färdig kött och grönsaker i ICA. Bekvämlighet har dock ett osynligt pris.
Jag talade med en vis man på över 80+ som hade kommit långt i det akademiska livet och sa hur tur hans generation hade, han hade inte ens TV när han växte upp och det mest stimulerande som fanns för honom när han var ca 10 år var att läsa böcker från sin pappas bokhylla. Restriktion är en viktig aspekt i civiliserandet av människan.