2025-05-30, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Vill folk veta hur man slutar vara ensam? Man lägger ner social media, forum och går ut. Man pratar med folk på jobbet, på gymmet, tar en klass för en hobby. Gillar du fiska? Kolla upp fiskeklupp, måla? Kolla upp grupper för målning. Festa? Dra till en klubb och rör dig i sånna kretsar.

Förstår självfallet att folk känner sig ensamma och det kan vara massvis med orsaker till att man är där man befinner sig idag och det är svårt att ta sig ut eller bryta isolerande beteende. Dock så håller sig en stor skala människor sig själva isolerade och gör inte det som behövs för att bygga kontakter. Relationer till andra människor är inte gratis; varken vänner eller partners. Man behöver ge sig själv bästa möjliga förutsättning för att bygga detta från 0 och det är inget man hittar isolerad hemma rullandes i samma rutin. Man kan hitta vänskaper på nätet också om man är nöjd med det och det är helt okej. Alla kan leva sina liv hur de vill och va lyckliga men sitt inte i självömkan dagarna i ända och klaga på ensamhet eller singellivet när man inte gör allt man kan för att få till förändring. Tröttsamt gnäll. Likt hur riktigt feta människor som inte trivs med sin feta kropp gråter och kan tänka sig allt för att lösa problemet förutom det som fungerar för att lösa sin sits; gråter personer i sin ensamhet istället för att ta sig ut.

Mindre än 1% har säkert orsaker som verkligen försvårar och gör det omöjligt att förbättra sin situation i sånna lägen men 99% har fastnat i en självömkande bubbla o tror saker o ting kommer gratis. Inget kommer gratis och är man inte väldigt gammal med alla döda eller helt mentalt sjuk i rullstol med 24/7 vård har man makt att göra något åt problemet.

Mycket i digitaliseringen har förstört många sociala sammanhang men vi är bara offer av det om man väljer att vara det. Finns massvis av sociala alternativ idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Vet du hur man inte blir beroende av droger? Säg bara nej!

Vet du hur man inte blir fet? Vräk inte u dig massor av socker och sitt inte i soffan hela dagen.

Vet du hur pojkar kan få bättre betyg i skolan? Gör din jävla hemläxa! Läs en bok!

Vet du hur du får en dejt som incel? Gå ut till en bar och misslyckas hundra gånger tills du börjar förbättra dina sociala färdigheter och träffar rätt!

Du har löst alla växande problem i samhället, grattis!

Ett verkligt problem består nog i denna vilja att träffa "andra". Varför. Vad bidrar "andra" med, egentligen?
Citera
2025-05-30, 22:44
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kipo
Jag tycker den här föreläsningsserien är rätt intressant. Den går igenom och dissekerar moderniteten på ett intressant sätt. Jag länkar det avsnitt ur serien som är mest relevant för trådstarten: https://youtu.be/JhzQRyer8Xk?feature=shared

Varför är utläggningen i det avsnittet relevant. Jo för att den visar att den "ensamhet" som du talar om inte handlar om "teknik" utan att den är ideologisk. Att den är en nödvändig konsekvens av den västerländska modernitetens progression (som sedermera anammats av Kina).

(Jämför för övrigt med Leibniz monader. Även Leibniz föreställde sig individer, eller monader utan fönster; men dessa hade åtminstone kontakt med varandra via Gud.)

Dugin är lite av en abstrakt filosof som gillar att använda Heideggers Dasein för att blåsa liv i kulturers rätt till sin unika identitet, men det tycks som om han liksom många andra intellektuella lever i sin egen lilla abstrakta universum som inte har rötter i den riktiga världen.

Unga ryska män spelar shootemup och runkar till porr hela dagen och är lika teknologiberoende som alla andra, ryska kvinnor följer influencers hela dagen och har ytliga materiella drömmar. Fertilitetsnivån är lika låg som resten av Europa också. Dugin använder sig av stora ord men har inga konkreta förslag på hur han ska bygga förutsättningarna för att medborgare ska offra sin roliga digitala underhållning inför det etnoromantiska altaret som han vill ska byta ut individens virtuella nöjesvärld.

Det finns en alternativ tidslinje möjligen, dold från oss i historiens dimma, där vi hade en filosofisk elit som även styrde teknologins utveckling så att den inte bara sökte mätta marknadens bottenlösa hunger, utan även sökte på riktigt förbättra samhället.

Men nu så lever vi istället i denna fria globala marknad och nationer kan inte tygla konsumentens eviga hunger efter trivial skit, och det är väldigt svårt att stänga pandoras ask. Jag söker ofta efter konkreta empiriska exempel när jag efterfrågar lösningar, för det kan finnas en enorm distans mellan storslagna filosofiska resonemang och konkreta åtgärder.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2025-05-30 kl. 22:52.
Citera
2025-05-30, 22:55
Medlem
Citat:
Dugin är lite av en abstrakt filosof som gillar att använda Heideggers Dasein för att blåsa liv i kulturers rätt till sin unika identitet, men det tycks som om han liksom många andra intellektuella lever i sin egen lilla abstrakta universum som inte har rötter i den riktiga världen.

Unga ryska män spelar shootemup och runkar till porr hela dagen och är lika teknologiberoende som alla andra, ryska kvinnor följer influencers hela dagen och har ytliga materiella drömmar. Fertilitetsnivån är lika låg som resten av Europa också. Dugin använder sig av stora ord men har inga konkreta förslag på hur han ska bygga förutsättningarna för att medborgare ska offra sin roliga digitala underhållning inför det etnoromantiska altaret som han vill ska byta ut individens virtuella nöjesvärld.

Är ganska säker på att dessa förutsättningar kommer, tyvärr, dvs. förutsättningarna för Dugins filosofi.

Hade fler inom Euoropa tagit Dugin på allvar hade det kanske varit möjligt att diskutera, men det känns ganska kört i nuläget.

Men avsnittet jag länkade handlade inte om dagspolitik utan om just ett teoretiskt inlägg.
Senast redigerad av Kipo 2025-05-30 kl. 22:59.
Citera
2025-05-30, 23:00
Medlem
HCSLVRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigRepublic
Jag trodde jag var ensam i att känna mig så ensam. Det är helt sjukt hur det har utvecklats. Förstår knappt själv hur det blev såhär, allting gick så fort efter pandemin.

Jag bor i en lägenhet inne i stan. Mår extremt dåligt. Brukade ha vänner och flickvän och massor av saker att göra. Blev deprimerad i samband med coronapandemin och är nu helt isolerad sedan 4-5 år tillbaka. Inga vänner, ingen flickvän, ingenting. Har blivit folkskygg och vågar knappt gå utanför lägenheten om jag inte måste, hade varit mycket enklare att rehabilitera och bli social i någon förort eller på landet. Här är det bara en stressig känsla och man känner sig mycket mer ensam när man ser allt folk överallt som gör saker tillsammans. Vet inte hur jag tillåtit det gå såhär långt.

Det är dessa faktorer tillsammans, små burar i stan, coronapandemin, men främst smartphones. Det är den som förstör allt, jag vet inte hur mycket skärmtid jag har, det är alla vakna timmar.

Problemet är att när man är isolerad och mår dåligt så fastnar man i telefonen hela dagen. Hade varit lättare om man haft någon som man kunde tvinga sig att träffa. Allting har blivit så konstigt. Kanske ventilerat för mycket nu, men denna tråd är så viktig. Finns det fler som är såhär isolerade? Inga vänner, ingen som hör sig, ensam varenda dag, varenda högtid de senaste åren. Det är så konstigt. Brukade ha massor av vänner. Jag fattar ingenting länge....

Samma för mig. Jag försöker gå på promenader och skriva men har inga vänner när jag tidigare innan corona hade hur mycket vänner som helst. Förstår inte heller varför det blivit så här.
Citera
2025-05-30, 23:04
Medlem
Citat:

Det finns en alternativ tidslinje möjligen, dold från oss i historiens dimma, där vi hade en filosofisk elit som även styrde teknologins utveckling så att den inte bara sökte mätta marknadens bottenlösa hunger, utan även sökte på riktigt förbättra samhället.

Men nu så lever vi istället i denna fria globala marknad och nationer kan inte tygla konsumentens eviga hunger efter trivial skit, och det är väldigt svårt att stänga pandoras ask. Jag söker ofta efter konkreta empiriska exempel när jag efterfrågar lösningar, för det kan finnas en enorm distans mellan storslagna filosofiska resonemang och konkreta åtgärder.

Okej, men vad ska Dugin, eller för den del Putin, dra för slutsats av att de runkar till porr hela dagarna? Tror inte Dugin instämmer i det beteendet.

Men mer seriöst: naturligtvis kommer världen, dvs. även Europa, till en punkt där man blir tvingad att diskutera fundamenta.
Senast redigerad av Kipo 2025-05-30 kl. 23:10.
Citera
2025-05-30, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HCSLVR
Samma för mig. Jag försöker gå på promenader och skriva men har inga vänner när jag tidigare innan corona hade hur mycket vänner som helst. Förstår inte heller varför det blivit så här.
Ja det är verkligen märklig. Känns som att hela världen är i maskopi mot en. Brukade aldrig vara folkskygg heller, tvärtom väldigt oblyg. Vet inte vad det är, känner en skräck av tanken på att jag ska möta folk, trots att det inte är farligt. Det är någon slags demonism spärr som hindrar mig från att gå ut ur huset och istället fastna i telefonen. Hade man haft en vän att gå till eller som kunde hämta en så kunde man ju gå ut, men för att få vänner då måste man ju gå ut, vilket man inte klarar av. Det blir överväldigande. Jag som har bott så centralt i många år, alltid varit bland folkmassor, varför har jag börjat känna denna konstiga paranoia?
Citera
2025-05-30, 23:20
Moderator
MrFishboys avatar
Ni konservativa borde ge människor ett syfte och ett mål, det egna folkets rätt till att bevaras och utvecklas. Idag finns inget mål, skulle folket ges ett värde och ett syfte, en Svensk nationalism, skulle det finnas ett syfte och en mening. En svensk nationell identitet, nationalism.
Auktoritet och tro, tron på nationens storhet och legitimitet.
Narrativ om ursprung och framtid, en berättelse om nationens födelse, kamp, triumfer och framtidens öde.
Symboler och ritualer, flaggan, nationalsången, nationaldagar, historiska monument.
Gemenskap och identitet, skapar gemenskap utifrån nationstillhörighet, språk, kultur och historia.
Citera
2025-05-30, 23:26
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Okej, men vad ska Dugin, eller för den del Putin, dra för slutsats av att de runkar till porr hela dagarna? Tror inte Dugin instämmer i det beteendet.

Det är väl den stora frågan. Det är väldigt svårt att kontrollera hur ens medborgare fördriver deras fria tid.

Vi har tidigare sett feminister med katastrofala resultat försöka kontrollera pojkars uppfostran så att de passar in i någon platonsk könlös ideal. I dess peak runt 90-talet och 00-talet i Sverige så var det krafttag från hela samhället att vi skulle leva i könlösa utopin om någon generation. Det fanns mystiska patriarkala normer som man skulle bekämpa, närmast övernaturliga i hur dessa spökade vidare i pojkars fria val trots att man lärde upp dem att porr var dåligt, om toxisk maskulinitet, om att vara öppen om känslor, etc.

Det hela slutade med flashback, incelkultur, nationalism och Andrew Tate för dessa pojkar. Jag tror inte nödvändigtvis att det nödvändigtvis ens var en reaktion mot feminismen, det kanske är att ge för mycket kredit åt feministerna ens som en kraft som pojkar behövde motstå?

Marknaden och digitala algoritmer förstår givetvis exakt vad pojkar är och vad pojkar vill ha. Instinktivt, biologiskt, deterministiskt. Feministerna hade aldrig någon chans.

Detsamma kan sägas om tjejer, men där kan man inte säga att hela samhället gjorde en kraftsamling för att driva dem åt motsatt håll än de digitala algoritmerna.

Jag tverkar inte att Putin på liknande sätt gör en kraftsamling, ungefär som Kinas regim, för att dess unga pojkar och flickor växer upp som mönstermedborgare efter vardera länders platonska nationalromantik.

Och på många sätt så borde det vara något enklare för en sådan kraftsamling att visa resultat än något som iscensatts av feminister som studerat genusvetenskap och annan ovetenskaplig nonsens.

Jag bara fastslår att de båda fram till idag har visat sig stå chanslösa emot modernitetens triviala brus.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2025-05-30 kl. 23:29.
Citera
2025-05-30, 23:41
Medlem
Citat:
Det är väl den stora frågan. Det är väldigt svårt att kontrollera hur ens medborgare fördriver deras fria tid.

Vi har tidigare sett feminister med katastrofala resultat försöka kontrollera pojkars uppfostran så att de passar in i någon platonsk könlös ideal. I dess peak runt 90-talet och 00-talet i Sverige så var det krafttag från hela samhället att vi skulle leva i könlösa utopin om någon generation. Det fanns mystiska patriarkala normer som man skulle bekämpa, närmast övernaturliga i hur dessa spökade vidare i pojkars fria val trots att man lärde upp dem att porr var dåligt, om toxisk maskulinitet, om att vara öppen om känslor, etc.

Det hela slutade med flashback, incelkultur, nationalism och Andrew Tate för dessa pojkar. Jag tror inte nödvändigtvis att det nödvändigtvis ens var en reaktion mot feminismen, det kanske är att ge för mycket kredit åt feministerna ens som en kraft som pojkar behövde motstå?

Marknaden och digitala algoritmer förstår givetvis exakt vad pojkar är och vad pojkar vill ha. Instinktivt, biologiskt, deterministiskt. Feministerna hade aldrig någon chans.

Detsamma kan sägas om tjejer, men där kan man inte säga att hela samhället gjorde en kraftsamling för att driva dem åt motsatt håll än de digitala algoritmerna.

Jag tverkar inte att Putin på liknande sätt gör en kraftsamling, ungefär som Kinas regim, för att dess unga pojkar och flickor växer upp som mönstermedborgare efter vardera länders platonska nationalromantik.

Och på många sätt så borde det vara något enklare för en sådan kraftsamling att visa resultat än något som iscensatts av feminister som studerat genusvetenskap och annan ovetenskaplig nonsens.

Jag bara fastslår att de båda fram till idag har visat sig stå chanslösa emot modernitetens triviala brus.

Du fastslår exakt vad? Bara för att du själv, om jag tolkat din utläggning rätt, råkat borra in dig i en kvinnlig barm så betyder inte det att broblemet är löst. Problemet är inte ens rätt formulerat, det handlar inte och har aldrig handlat om det.

Andrew Tate är en skojare. Jordarn Peterson är en jävla skojare.
Senast redigerad av Kipo 2025-05-30 kl. 23:51.
Citera
2025-05-30, 23:56
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Du fastslår exakt vad? Bara för att du själv, om jag tolkat din utläggning rätt, råkat borra in dig i en kvinnlig barm så betyder inte det att broblemet är löst. Problemet är inte ens rätt formulerat, det handlar inte och har aldrig handlat om det.

Jag fastslår att Kina och Ryssland inte har funnit konkreta lösningar på problemet, och jag ifrågasätter meningen att med höra Dugins dagdrömmar om individens frihet gentemot etnokulturens frihet att existera, då det finns en verklighet i vanliga ryssars liv där Dugins ryska dröm ignoreras, ungefär som valfri bitterfeminist inte kunde hejda pojkar från att göra vad fan de ville på internet för 20 år sedan, och än mindre idag.

Jag vill bara höra lite konkreta åtgärder. Jag har fastslagit exempelvis att personanpassade algoritmer helt bör förbjudas i Sverige som ett första steg. Vi har sedan bank-id i Sverige och kanske borde förbjuda helt användandet av sociala medier åt folk under 18, så att man inte kan komma in i youtube, facebook, instagram, etc. utan bank-id. Vill du titta på någon youtubeklipp så får du göra tillsammans med farsan i hans mobil exempelvis så blir det en social umgänge. Att bara förbjuda mobiltelefoner i skolan är svagt. Detsamma med porr, där kan vi sätta en 21 års gräns rentav, fram med bank-id ifall du vill titta på snusk ungefär som det var ifall man ville köpa en porrtidning i kiosken när jag var ung. Listiga tonåringar kommer finna en väg runt sådana lagar, men det kommer bli svårare för dem åtminstone.

Spelkonsoler kanske enbart ska få släppas i Sverige ifall det finns en slags inprogrammerad tidsgräns för daglig, veckvis och månadsvis spelande åt barn under 18 och sedan så kan inte konsolen användas. Max 2 timmar per dag och 8 timmar per vecka exempelvis (så får de möjligen spelfria helger ifall de inte orkar spara speltimmarna åt helgen).

Jag använder mig här av väldigt måttliga åtgärder som exempel, och mest riktad åt barn. Beteendemönster sätts ju tidigt i livet, men det är fullt möjligt att man även kan få dem när man är äldre. Att begränsa barns och tonåringars frihet känns ju betydligt mindre kontroversiellt och känns som en bra början.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2025-05-31 kl. 00:06.
Citera
2025-05-31, 00:06
Medlem
Citat:
Jag fastslår att Kina och Ryssland inte har funnit konkreta lösningar på problemet, och jag ifrågasätter meningen att med höra Dugins dagdrömmar om individens frihet gentemot etnokulturens frihet att existera, då det finns en verklighet i vanliga ryssars liv där Dugins ryska dröm ignoreras, ungefär som valfri bitterfeminist inte kunde hejda pojkar från att göra vad fan de ville på internet för 20 år sedan, och än mindre idag.

Jag vill bara höra lite konkreta åtgärder. Jag har fastslagit exempelvis att personanpassade algoritmer helt bör förbjudas i Sverige som ett första steg. Vi har sedan bank-id i Sverige och kanske borde förbjuda helt användandet av sociala medier åt folk under 18, så att man inte kan komma in i youtube, facebook, instagram, etc. utan bank-id. Vill du titta på någon youtubeklipp så får du göra tillsammans med farsan i hans mobil exempelvis så blir det en social umgänge. Att bara förbjuda mobiltelefoner i skolan är svagt. Detsamma med porr, där kan vi sätta en 21 års gräns rentav. Listiga tonåringar kommer finna en väg runt sådana lagar, men det kommer bli svårare för dem åtminstone.

Spelkonsoler kanske enbart ska få släppas i Sverige ifall det finns en slags inprogrammerad tidsgräns för daglig, veckvis och månadsvis spelande åt barn under 18 och sedan så kan inte konsolen användas. Max 2 timmar per dag och 8 timmar per vecka exempelvis (så får de möjligen spelfria helger ifall de inte orkar spara speltimmarna åt helgen).

Jag använder mig här av väldigt måttliga åtgärder som exempel, och mest riktad åt barn. Beteendemönster sätts ju tidigt i livet, men det är fullt möjligt att man även kan få dem när man är äldre. Att begränsa barns och tonåringars frihet känns ju betydligt mindre kontroversiellt och känns som en bra början.

Kan vara felaktigt, men jag började lasa all din output med blatteslang senaste
Citera
2025-05-31, 00:09
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Andrew Tate är en skojare. Jordarn Peterson är en jävla skojare.

Vad fan har det med saken att göra? Pojkar tycks fastna för skojare, och?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in