Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Statistiken för antalet unga män utan sex senaste 12 månaderna från USA jämfört med 20 år sedan (gått upp från ca 10% till 30%) stödjer inte din hypotes. Alla känner ju till hur hård paretoprincipen gäller för män i tinder.
Är tinder relevant då?
Det kanske bara är mer ett substitut för prostitution.
Finns väl mer seriösa datingsidor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Du tror inte på allvar att människor i 80-talet spenderade lika mycket tid på TV som de idag spenderar i mobilen, dataskärmen och TV, eller?
Ska jag behöva söka efter statistik? Till och med när jag pluggade för 4-5 år sedan så satt alla med dataskärmar mitt i föreläsningar och gjorde ofta annat än att skriva ner anteckningar...
Det blir bara en halmgubbe och så undviker du att svara på det du citerar.
Det handlade om övergången från 80-tal med i huvudsak TV till 90-tal med datorernas intåg.
Och där byttes TV-tid till datortid.
Men nalletiden lär bara ha motsvarat diavox-tiden. Dyrt och så var det bara samtal.
Men långt senare när man får in en dator i nallen och med IP-access så ökar ju tiden. Då kan man titta i nallen när man åker kollektivt och i väntrum mm.
Många blir då
mer sociala, men med en annan distributionskanal.
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Unga människor idag kan inte ens sitta och ha kaffe utan att scrolla runt i mobilen. Det är vida känt att mobiler är gjorda för att vara extremt beroendeframkallande på ett sätt som TV aldrig var.
Nu är du igång med konspiratoriskt svammel igen.
Mobilerna, dvs hårdvaran, kan inte vara beroendeframkallande.
Sedan går det att ladda på mjukvara på mobilerna. Men det är mjukvara och inte någon design av mobilerna.
Facebook och instagram är inte beroendeframkallande. Det är ju människorna som skapar content som andra vill glo på. Och de som knarkar sådant content kan i sig sägas vara beroende. Pss som de som köpte skvallertidningar på 80-talet.
Däremot går det att ladda på t ex spel som är addictive. Apptillverkarna konkurrerar ju med andra appar om uppmärksamhet och framgången sätter lönerna.
Men här talar vi om mjukvara. Inte mobilerna.
I den mån TV inte var beroendeframkallande så spenderade iaf folk enorm tid med att titta på TV.
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
En anekdotisk fall bevisar inte vad som är regeln för internetrelationer. De är väldigt ytliga av uppenbara skäl, allt är abstraktioner online. Till och med en fegis kan sitta och förolämpa människor till höger och vänster utan att riskera få en käftsmäll. Vänskapsband skapas när du tvingas bevisa vad du har för karaktär, exempelvis genom att stå upp för vänner eller ta risker tillsammans. Det finns inga risker ens i spel, det gör inte ens ont att dö i de brutala spel som tonåringar gillar att spela tillsammans. Ifall dessa tonåringar hade spelat hockey tillsammans hade de däremot behövt offra sig för sina lagkamrater, ibland offra sig själv och ta en plats som statist som främst vaktar lagens lirare så att han inte får smällar från motståndarsidan.
Du har en relevant observation här.
De som vill ha sociala relationer där dom kan tvinga andra till underkastelse genom hot om fysisk misshandel har en nackdel med internets och mobilers intåg.
Men är det verkligen negativt?
Kan vi inte se det som positivt att folk mer slipper hot om våld?
Nej, du har inte förstått detta med sociala relationer.
Homo Sapiens har några huvudkategorier personligheter.
* Dels ledartyper som önskar snärja några underlings, som de kan styra och ställa med. Antingen med manipulation eller hot om våld.
* Dels de som blir snärjda som underlings. De får vara med i "gänget" så länge ledaren tillåter och de "sköter sig". Och de de som inte klarar av att driva sig själva, har detta varit det enda möjligheten. Dock har dessa krav på ledaren dom skall underkasta sig. Ledaren får inte vara för kass.
* Slutligen de i "mitten". De självständiga. De vill inte styra och ställa med andra och accepterar således inte underlings. Och de accepterar ingen ledare som vill styra och ställa med dom.
Det är de i de två första kategorierna du kallar vänskapsrelationer. Men i verkligheten är den något helt annat. Det är bara konstellationer baserade på div själviska strävanden.
För de som har insett/förstått att det är så homo sapiens fungerar, så ser dom hur verkligheten omkring dom är full med dessa konstellationer.
Sedan existerar intressegemenskaper. Folk kan t ex vara medlemmar i en frimärksförening utan att för den delen hamna i ledar-underling konstellationer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Men jag skriver här om systematisk ensamhet och dess konsekvenser.
Vad är då denna ensamhet?
Är det någon som är bekväm med att inte ha så mycket folk i sin närhet?
Eller någon som lider av att inte ha tillräckligt med sociala kontakter?
Båda dessa kan kallas ensamhet. Men det är en enorm skillnad de emellan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Nallen byter ut naturlig social interaktion vilket TV aldrig gjorde. TV kunde däremot få människor att sluta läsa lika mycket som de gjorde förr vilket är ett problem i sig, men det sökte aldrig vara fylla människors sociala behov.
Kvinnor som exempelvis scrollar omkring i andras projektioner av lycka och framgång i instagram och liknande blir olyckliga och ytliga och söker själva projicera falska illusioner åt andra. Denna negativa spiral har dokumenterats och analyserats av många och allt tyder att det ligger bakom den markanta ökningen av olycka bland unga kvinnor de senaste 15 åren.
TV-tittaden har väl aldrig varit speciellt socialt. 0 interaktion.
Aktivitet på Facebook och instagram är dock socialt. TIll skillnad från TV.
Sedan har du rätt i att en del blir olyckliga av att exponeras för andras "framgång". Men det har inget med mediumet att göra. Utan
det är en konsekvens av social aktivitet. Det är helt ovidkommande om det sker via instagram eller en väninnas skrävlande irl.
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Vore ärligt talat något mer originell halmgubbe åtminstone.
Har inte du medgett att du vill tvinga andra, men inte i form av kommunism?
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Jag skriver "dig" generellt för medelkonsumenten och inte dig specifikt. Ifall jag exempelvis pekar på att 40-50% av USAs befolkning är feta och antagligen hade önskat vara annat än feta så förstår du kanske vad jag menar: när konsumtionen leder dig bort från dina ideal och förvandlar din kropp till något som är allt annat än hälsosamt så har antagligen det fria val som kastat dig i den riktningen varit en illusion. Någon har varit i kontroll snarare än du själv (inte specifikt du...); det kanske var de falska propagandan som omgav dig om snabba kalorier eller all sirap som fanns dold i all möjlig mat som fått dig att inte kunna sluta äta även när du blev mätt?
Tror du att 300 kg tjockisen har levt efter sina egna preferenser eller har han förslavats av andra krafter?
Min konsumtion och mitt ätande är MITT ansvar.
Det är ingen annan som är ansvarig för det.
Evolutionen har drivit fram preferenser för att äta energirik kost. Den fanns inte så mycket naturligt.
Därför evolverades fram en drift att vräka i sig när man kom över energirik kost.
"Vitt socker" existerade nog inte ens naturligt. Men nu när det existerar och är billigt så kan den som inte behärskar sig vräka i sig för mycket. Och bli fet. Desto mer känslomänniska desto mer benägenhet att följa känslorna som säger "MEEER".
Det blir helt absurt som du försöker skuldbelägga Nordic Sugar för att dom tillhandahåller strösocker.
Det är inte deras ansvar ifall någon känslostyrt person vräker i sig för mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Jag tror att alla får göra vad de vill när de är 55 år gamla, de har vid det tillfället antagligen redan uppfyllt deras skyldigheter inför samhället och sig själva och vi bör inte exempelvis tjata på en fet 55 åring att sluta titta på tv varje dag eller äta hamburgare och chips så som vi BÖR tjata på en 25 åring att rycka upp sig.
Där pratar du bara om att du vet bättre än andra och har rätt som Ayatollah att styra och ställa med andra.
Men nu har du kommit bort från ensamhetsfrågan.
En förklaringsmodell måste vara konsisten med verkligheten någorlunda brett.
Låt oss titta på data från SCB om fertilitetstal för kvinnor. Det går tyvärr bara tillbaka till år 2000.
Då var det 1.58. Sedan stiger det till 1.98 år 2010.
Dvs mer datorer och mer mobiler -> varje kvinna föder fler barn.
Stämmer nu detta med din förklaringsmodell?
Gör det inte det är din modell FEL.
Sedan har du ignorerat det jag lyft fram om storstadsfenomen. Dvs att andelen ensamhushåll är fler i storstaden.
Det är troligen urbanisering som leder till fler ensamhushåll. Iaf bidrar.
Internet och webben lär också bidra. Du har lättare att ha kontakt med människor med intresse och värde-gemenskap via nätet. De finns kanske inte i din fysiska närhet.
Just värdegemenskap är en sak du ignorerat.
De flesta vill inte ha social interaktion med människor med avvikande värdepreferenser.
Men förr när nätet inte gav alternativ fick folk dras med sådana de egentligen ogillade.