Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
A)Tror inte det. Lågutbildade kvinnor så som män har mindre barn till och med. Det handlar om att folk har för roligt ensamt och jag misstänker att gen z aldrig ens riktigt lärde sig att kommunicera ordentligt med andra människor. Studietiden har inte ökat så markant senaste 10-15 åren för att förklara något alls, däremot har teknologiska prylar förändrat hela vår beteendemönster.
Den sociala interaktionen finns i ungdomen. Men för de flesta klingar den av. Nu löser en del unga det via nalle och internet. No big difference.
Istället har vi dating-sidor på nätet som trots allt är en förbättring mot tidigare. Inte så framfusiga killar kan trots allt etablera kontakt med ung kvinnor. Sådant var svårare förr.
Det med ensamtillvaro tror jag är ett storstadsfenomen. Vet att det var så i NY redan för decennier sedan. Det var världens högsta frekvens av ensamhushåll.
Borde nog gå att kratta fram data på hur det är med det här.
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
B)Datorer har en tvåvägskommunikation och är mer interaktiva. TV var något man tittade på när man hade tråkigt, och det är få människor som gillar på riktigt att tillbringa sin tid som passiva voyeurs som bara tittar på vad som finns i rutan. Oftast kommer jag ihåg att man bläddrade runt i TV och fann att inget bra fanns där. I internet är det helt omöjligt att inte hitta något underhållande handgjort just åt dina ögon. Därutöver så...algoritmerna är som spindelväv gjorda för att fånga din uppmärksamhet ad infinitum. Någonting därute känner dig bättre än du känner dig själv.
Jag kommer ihåg någon undersökning gjord troligen på 80-talet som sa hur många timmar som spenderades framför TV. Det var väldigt mycket. Då hade vi bara 2 kanaler. Det här var innan satellit och kabel-tv.
Och när det kunde bli var mans egendom så lär TV-tittande tom ökat.
Så det var mycket tid framför TV förr.
(Det förekom en hel del skriverier om personer med stort behov av social kontroll, främst kvinnor, som tvingade familjen att underkasta sig hennes styrning och närmast förbjöd familjen att titta på TV).
Det som hände på 90-talet var att fler fick dator hemma. Och kunde nå BBS eller nätet med modem.
Men det var mest höginkomsttagare som gjorde det. (Och vissa ungdomar då).
Jag kommer nämligen ihåg att det var ett bekymmer för reklamindustrin att höginkomsttagare bytte TV mot dator. Det var dom man ville åt med reklamen i TV. (Det ordnade sig ju senare med reklam på websidor).
Och mobiler på 90-talet var bara för att ringa. Och det var svindyrt. De ersatte ingen social kontakt.
Så förändringar i födelsetal fram till och med 90-talet kan du inte koppla till mobiler och datorer. DU får koppla det till någon annan förändring.
Och det hade varit stora förändringar. När min pappa var liten var det stora barnaskaror.
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
C)Mycket kan räknas som någon slags social umgänge, men det är inte samma kvalitet i alla typer av sociala umgängen; man bildar bevisligen inte starka relationer genom nallen, varesig romantiska eller vänskapliga sådana. Är du ute och leker med vänner som barn så tar ni risker tillsammans och ni använder kreativa lekar från inget som skapar starka band. När ni blir tonåringar så utökar komplexiteten i sociala risker man tar tillsammans, motstånd som man möter, moraliska dilemman, osv.
Allt som är digitalt saknar sådana element. Pojkar som spelar MMORPGn eller counter strike tar inga risker och lär sig inte gå igenom svåra moment och starka allianser skapas inte därigenom. Du skapar därmed gogrunden till incelpandemin (lägg därtill porr och tinders pareto princip).
Håller inte med om detta för fem öre.
En viss sanning finns det av rent praktiska skäl, iom att de man har kontakt med via nätet kan vara långt borta rent geografiskt. Men ibland hindrar inte det. En ytlig bekant grävde upp en kvinna på andra sidan jordklotet, via multiplayer text adventure spel på 90-talet, som han gifte sig med och skaffade barn med.
Men inte det du skrev om barn och ungdomars "lek". Man kunde se redan i tonåren när intressena började ta över geografisk närhet hur gamla kompisar gled isär. Jag har 0 intresse av att träffa avskrädet från grundskolan.
En fråga i Utbildningsdelen här i forumet om studentexamen ledde till ett svar i stil med "Skit i det. Du kommer ändå bara träffa 10% av dom under resten av livet". Och jag tänkte efter, och noterade att det stämde rätt bra för mig. Inte vet jag om jag är så intresserade av att träffa resterande 90%.
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
D)Ja, den ena är mycket mer stimulerande och det finns evig med underhållning tillgängligt en klick bort. Det finns en rad olika skillnader, men framförallt så simulerar nallen en mindre kvalitativ social umgänge som TVn aldrig gjorde.
Det är tvärtom så att nallen (iaf efter år 2000) medger social interaktion. Vilket TV'n inte gjorde.
T ex Discord tror jag har en stor användning. Och så har vi Facebook, Instagram, Whatsapp, och whatever.
Den sociala interaktionen finns kvar. Den bara följer andra distributionskanaler än förr.
Kvinnor genuint intresserade av skvaller. Det började dom kunna få via FaceBook mm.
Förr stod dom vid staketet och skvallrade med grannfruarna. men sedan 2005 eller så tittar på på "fejan". Det förändrar inte så mycket mer än att dom är farligare i trafiken.
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Hahaha. Kommunisten! skriker byfånelibertarianen åt alla som har en annan syn på frihet än honom själv.
Jag glömde bort i vilken forumsdel jag var. Här borde jag naturligtvis inkluderat även religiösa överheter. Kardinaler, ayatollor och whatever. Dom har också stort behov av att tvinga människor till underkastelse.
Borde kanske ha skrivit att "ayatollan sticker fram sitt tryne"?
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Du kan skrika dig hes om frihet, men kom ihåg att det svåraste som finns är att befria sig från en själv. Med det menas att inte låta sig styras av ens aptit och bli en fullkomlig egoist, såsmåningom en slav åt andra smartare egoister som fångar in dig igenom suggestiva metoder i din libertarianska drömsamhälle.
Nja, du har din vanföreställning. Men det är inte sanningen.
Det du här talar om är att leverantörer levererar varor och tjänster mot ersättning. Och gör det i konkurrens till anemisk vinst.
Vad du har hittat på att jag blivit "slav" för att jag köper sådant du inte skulle köpa. Du accepterar inte andras preferenser för hur dom vill leva sitt liv. Du tolererar bara ditt sätt. Därav att ayatolla är ett ganska träffande epitet på dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Alla är givetvis kommunister som inte vill se åtta åriga pojkar handla heroin i ICA
Och så klarar du inte av att hålla diskussionen seriös. Och det beror på att du inte har sakliga argument.
Förklara istället varför Nisse 55 år inte kan få sitta för sig själv och pyssla med sin frimärkssamling. Det är det du inte tolererar. Men var är argumenten för att du ska tvinga Nissa att kasta frimärkssamlingen och umgås med någon idiot han hatar.
Det är här ditt problem är.