2025-06-29, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
har du någon källa på det? hur föder man ens 2.1 barn person? och du menar per år? om du menar under sin livstid så kan det ju mycket väl vara så redan u med tank på det födelseöverskott vi haft i över tio år nu.

Om 10 kvinnor får 21 barn tillsammans, hur många har de då fött vardera om man slår ut antalet barn på alla 10 ?

2,1 barn per kvinna är 2 barn som ersätter föräldrarna och 0,1 barn som ersätter de där antalet barn/ människor som dör i förtid.
Citera
2025-06-29, 09:04
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Om 10 kvinnor får 21 barn tillsammans, hur många har de då fött vardera om man slår ut antalet barn på alla 10 ?

2,1 barn per kvinna är 2 barn som ersätter föräldrarna och 0,1 barn som ersätter de där antalet barn/ människor som dör i förtid.
Roliga uträkningar du har men det ser ju ganska bra ut alltså då med fördelse överskott de senaste tio åren då, vi ligger alltså i fas tänk om det varit födelse överskott de senaste tjugo åren vad säger du då är vi i ännu mera fas då?

Tror du vi kan komma i en sådan fas vi inte behöver importera 100 000+ vuxna barn varje år någongång?
Citera
2025-06-29, 09:27
Medlem
Citat:
Roliga uträkningar du har men det ser ju ganska bra ut alltså då med fördelse överskott de senaste tio åren då, vi ligger alltså i fas tänk om det varit födelse överskott de senaste tjugo åren vad säger du då är vi i ännu mera fas då?

Tror du vi kan komma i en sådan fas vi inte behöver importera 100 000+ vuxna barn varje år någongång?

tror inte helt du begriper vad födsloöverskott/ underskott står för.
det står för skillanden mellan födda och döda. Och jag har redan skrivit detta, att Sveriges idag har ett "överskott" handlar om att vi blir äldre samt! att vi har invandring.
Citera
2025-06-29, 09:43
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
det står för skillanden mellan födda och döda. Och jag har redan skrivit detta, att Sveriges idag har ett "överskott" handlar om att vi blir äldre samt! att vi har invandring.
invandrare räknas väl inte som nyfödda, och födelseöverskott är väl väldigt enkelt att förstå förutom för vissa i tråden inklusive dig som trodde vår befolkning minskade då.

alla som födds minus alla som dör på ett år referensen därimellan är det fler som födds överskott och är det fler som dör än föds underskott.

Tänk hur mycket jag lärt dig nu på kort tid, jag borde skicka en faktura, vart någonstans i rapporten hittar du invandringen varit lösningen på födeelse överskotten, den såg inte jag kan du skicka källa? Eller menar du invadrare som kommer hit räkna som nyfödda eller menar du deras gamla inte dör?

Ser vi till vad du skrivit tidigare i tråden så skriver du att invarares födelsetal sjunker med liksom i hela värden och sverige.
Citera
2025-06-29, 09:56
Medlem
Citat:
invandrare räknas väl inte som nyfödda, och födelseöverskott är väl väldigt enkelt att förstå förutom för vissa i tråden inklusive dig som trodde vår befolkning minskade då.

alla som födds minus alla som dör på ett år referensen därimellan är det fler som födds överskott och är det fler som dör än föds underskott.

Tänk hur mycket jag lärt dig nu på kort tid, jag borde skicka en faktura, vart någonstans i rapporten hittar du invandringen varit lösningen på födeelse överskotten, den såg inte jag kan du skicka källa? Eller menar du invadrare som kommer hit räkna som nyfödda eller menar du deras gamla inte dör?

Ser vi till vad du skrivit tidigare i tråden så skriver du att invarares födelsetal sjunker med liksom i hela värden och sverige.

Noterar du att jag satte "överskott" inom citattecken? varför tror du jag gjorde det?
Citera
2025-06-29, 09:57
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
det var jag som viade dig vad födelseöverskott var så du behöver inte förklara det för mig käre barn.

Men vi har ju haft en ökning och ett överskott i minst tio år har jag visat dig nu, har du någon källa på vi blivit en äldre befolkning inom de tio åren?

Vi hade ju tom ett överskott under pandemin, hur känns det för en som är super vaccinerad som dig?
Citera
2025-06-29, 09:59
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Noterar du att jag satte "överskott" inom citattecken? varför tror du jag gjorde det?
Det skiter jag faktiskt i varför du gjorde om du frågar mig, för mig är det en påminelse om du inte hade en anning om det här för du sett på någon tv kanal eller läst något vänster feminst forum som säger vi har underskott och då köpte du ju det rätt av.
Citera
2025-06-29, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
A)Tror inte det. Lågutbildade kvinnor så som män har mindre barn till och med. Det handlar om att folk har för roligt ensamt och jag misstänker att gen z aldrig ens riktigt lärde sig att kommunicera ordentligt med andra människor. Studietiden har inte ökat så markant senaste 10-15 åren för att förklara något alls, däremot har teknologiska prylar förändrat hela vår beteendemönster.
Den sociala interaktionen finns i ungdomen. Men för de flesta klingar den av. Nu löser en del unga det via nalle och internet. No big difference.

Istället har vi dating-sidor på nätet som trots allt är en förbättring mot tidigare. Inte så framfusiga killar kan trots allt etablera kontakt med ung kvinnor. Sådant var svårare förr.

Det med ensamtillvaro tror jag är ett storstadsfenomen. Vet att det var så i NY redan för decennier sedan. Det var världens högsta frekvens av ensamhushåll.
Borde nog gå att kratta fram data på hur det är med det här.

Citat:
B)Datorer har en tvåvägskommunikation och är mer interaktiva. TV var något man tittade på när man hade tråkigt, och det är få människor som gillar på riktigt att tillbringa sin tid som passiva voyeurs som bara tittar på vad som finns i rutan. Oftast kommer jag ihåg att man bläddrade runt i TV och fann att inget bra fanns där. I internet är det helt omöjligt att inte hitta något underhållande handgjort just åt dina ögon. Därutöver så...algoritmerna är som spindelväv gjorda för att fånga din uppmärksamhet ad infinitum. Någonting därute känner dig bättre än du känner dig själv.
Jag kommer ihåg någon undersökning gjord troligen på 80-talet som sa hur många timmar som spenderades framför TV. Det var väldigt mycket. Då hade vi bara 2 kanaler. Det här var innan satellit och kabel-tv.
Och när det kunde bli var mans egendom så lär TV-tittande tom ökat.
Så det var mycket tid framför TV förr.
(Det förekom en hel del skriverier om personer med stort behov av social kontroll, främst kvinnor, som tvingade familjen att underkasta sig hennes styrning och närmast förbjöd familjen att titta på TV).

Det som hände på 90-talet var att fler fick dator hemma. Och kunde nå BBS eller nätet med modem.
Men det var mest höginkomsttagare som gjorde det. (Och vissa ungdomar då).
Jag kommer nämligen ihåg att det var ett bekymmer för reklamindustrin att höginkomsttagare bytte TV mot dator. Det var dom man ville åt med reklamen i TV. (Det ordnade sig ju senare med reklam på websidor).
Och mobiler på 90-talet var bara för att ringa. Och det var svindyrt. De ersatte ingen social kontakt.

Så förändringar i födelsetal fram till och med 90-talet kan du inte koppla till mobiler och datorer. DU får koppla det till någon annan förändring.

Och det hade varit stora förändringar. När min pappa var liten var det stora barnaskaror.

Citat:
C)Mycket kan räknas som någon slags social umgänge, men det är inte samma kvalitet i alla typer av sociala umgängen; man bildar bevisligen inte starka relationer genom nallen, varesig romantiska eller vänskapliga sådana. Är du ute och leker med vänner som barn så tar ni risker tillsammans och ni använder kreativa lekar från inget som skapar starka band. När ni blir tonåringar så utökar komplexiteten i sociala risker man tar tillsammans, motstånd som man möter, moraliska dilemman, osv.

Allt som är digitalt saknar sådana element. Pojkar som spelar MMORPGn eller counter strike tar inga risker och lär sig inte gå igenom svåra moment och starka allianser skapas inte därigenom. Du skapar därmed gogrunden till incelpandemin (lägg därtill porr och tinders pareto princip).
Håller inte med om detta för fem öre.
En viss sanning finns det av rent praktiska skäl, iom att de man har kontakt med via nätet kan vara långt borta rent geografiskt. Men ibland hindrar inte det. En ytlig bekant grävde upp en kvinna på andra sidan jordklotet, via multiplayer text adventure spel på 90-talet, som han gifte sig med och skaffade barn med.

Men inte det du skrev om barn och ungdomars "lek". Man kunde se redan i tonåren när intressena började ta över geografisk närhet hur gamla kompisar gled isär. Jag har 0 intresse av att träffa avskrädet från grundskolan.

En fråga i Utbildningsdelen här i forumet om studentexamen ledde till ett svar i stil med "Skit i det. Du kommer ändå bara träffa 10% av dom under resten av livet". Och jag tänkte efter, och noterade att det stämde rätt bra för mig. Inte vet jag om jag är så intresserade av att träffa resterande 90%.

Citat:
D)Ja, den ena är mycket mer stimulerande och det finns evig med underhållning tillgängligt en klick bort. Det finns en rad olika skillnader, men framförallt så simulerar nallen en mindre kvalitativ social umgänge som TVn aldrig gjorde.
Det är tvärtom så att nallen (iaf efter år 2000) medger social interaktion. Vilket TV'n inte gjorde.
T ex Discord tror jag har en stor användning. Och så har vi Facebook, Instagram, Whatsapp, och whatever.
Den sociala interaktionen finns kvar. Den bara följer andra distributionskanaler än förr.
Kvinnor genuint intresserade av skvaller. Det började dom kunna få via FaceBook mm.
Förr stod dom vid staketet och skvallrade med grannfruarna. men sedan 2005 eller så tittar på på "fejan". Det förändrar inte så mycket mer än att dom är farligare i trafiken.

Citat:
Hahaha. Kommunisten! skriker byfånelibertarianen åt alla som har en annan syn på frihet än honom själv.
Jag glömde bort i vilken forumsdel jag var. Här borde jag naturligtvis inkluderat även religiösa överheter. Kardinaler, ayatollor och whatever. Dom har också stort behov av att tvinga människor till underkastelse.

Borde kanske ha skrivit att "ayatollan sticker fram sitt tryne"?

Citat:
Du kan skrika dig hes om frihet, men kom ihåg att det svåraste som finns är att befria sig från en själv. Med det menas att inte låta sig styras av ens aptit och bli en fullkomlig egoist, såsmåningom en slav åt andra smartare egoister som fångar in dig igenom suggestiva metoder i din libertarianska drömsamhälle.
Nja, du har din vanföreställning. Men det är inte sanningen.

Det du här talar om är att leverantörer levererar varor och tjänster mot ersättning. Och gör det i konkurrens till anemisk vinst.

Vad du har hittat på att jag blivit "slav" för att jag köper sådant du inte skulle köpa. Du accepterar inte andras preferenser för hur dom vill leva sitt liv. Du tolererar bara ditt sätt. Därav att ayatolla är ett ganska träffande epitet på dig.

Citat:
Alla är givetvis kommunister som inte vill se åtta åriga pojkar handla heroin i ICA
Och så klarar du inte av att hålla diskussionen seriös. Och det beror på att du inte har sakliga argument.

Förklara istället varför Nisse 55 år inte kan få sitta för sig själv och pyssla med sin frimärkssamling. Det är det du inte tolererar. Men var är argumenten för att du ska tvinga Nissa att kasta frimärkssamlingen och umgås med någon idiot han hatar.
Det är här ditt problem är.
Citera
2025-06-29, 18:25
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Den sociala interaktionen finns i ungdomen. Men för de flesta klingar den av. Nu löser en del unga det via nalle och internet. No big difference.

Istället har vi dating-sidor på nätet som trots allt är en förbättring mot tidigare. Inte så framfusiga killar kan trots allt etablera kontakt med ung kvinnor. Sådant var svårare förr.

Det med ensamtillvaro tror jag är ett storstadsfenomen. Vet att det var så i NY redan för decennier sedan. Det var världens högsta frekvens av ensamhushåll.
Borde nog gå att kratta fram data på hur det är med det här.

Statistiken för antalet unga män utan sex senaste 12 månaderna från USA jämfört med 20 år sedan (gått upp från ca 10% till 30%) stödjer inte din hypotes. Alla känner ju till hur hård paretoprincipen gäller för män i tinder.

Citat:
Jag kommer ihåg någon undersökning gjord troligen på 80-talet som sa hur många timmar som spenderades framför TV. Det var väldigt mycket. Då hade vi bara 2 kanaler. Det här var innan satellit och kabel-tv.
Och när det kunde bli var mans egendom så lär TV-tittande tom ökat.
Så förändringar i födelsetal fram till och med 90-talet kan du inte koppla till mobiler och datorer. DU får koppla det till någon annan förändring.

Och det hade varit stora förändringar. När min pappa var liten var det stora barnaskaror.

Du tror inte på allvar att människor i 80-talet spenderade lika mycket tid på TV som de idag spenderar i mobilen, dataskärmen och TV, eller?

Ska jag behöva söka efter statistik? Till och med när jag pluggade för 4-5 år sedan så satt alla med dataskärmar mitt i föreläsningar och gjorde ofta annat än att skriva ner anteckningar...

Unga människor idag kan inte ens sitta och ha kaffe utan att scrolla runt i mobilen. Det är vida känt att mobiler är gjorda för att vara extremt beroendeframkallande på ett sätt som TV aldrig var.

Citat:
Håller inte med om detta för fem öre.
En viss sanning finns det av rent praktiska skäl, iom att de man har kontakt med via nätet kan vara långt borta rent geografiskt. Men ibland hindrar inte det. En ytlig bekant grävde upp en kvinna på andra sidan jordklotet, via multiplayer text adventure spel på 90-talet, som han gifte sig med och skaffade barn med.

En anekdotisk fall bevisar inte vad som är regeln för internetrelationer. De är väldigt ytliga av uppenbara skäl, allt är abstraktioner online. Till och med en fegis kan sitta och förolämpa människor till höger och vänster utan att riskera få en käftsmäll. Vänskapsband skapas när du tvingas bevisa vad du har för karaktär, exempelvis genom att stå upp för vänner eller ta risker tillsammans. Det finns inga risker ens i spel, det gör inte ens ont att dö i de brutala spel som tonåringar gillar att spela tillsammans. Ifall dessa tonåringar hade spelat hockey tillsammans hade de däremot behövt offra sig för sina lagkamrater, ibland offra sig själv och ta en plats som statist som främst vaktar lagens lirare så att han inte får smällar från motståndarsidan.

Citat:
Men inte det du skrev om barn och ungdomars "lek". Man kunde se redan i tonåren när intressena började ta över geografisk närhet hur gamla kompisar gled isär. Jag har 0 intresse av att träffa avskrädet från grundskolan.

En fråga i Utbildningsdelen här i forumet om studentexamen ledde till ett svar i stil med "Skit i det. Du kommer ändå bara träffa 10% av dom under resten av livet". Och jag tänkte efter, och noterade att det stämde rätt bra för mig. Inte vet jag om jag är så intresserade av att träffa resterande 90%.

Alla vi har olika temperament och det är inte av vikt att ta våra personliga anekdoter som exempel för alla människor. Jag är ganska bra att socialt isolera mig också, träffar inte mina vänner så ofta som de ofta skulle vilja. Men jag skriver här om systematisk ensamhet och dess konsekvenser.

Citat:
Det är tvärtom så att nallen (iaf efter år 2000) medger social interaktion. Vilket TV'n inte gjorde.
T ex Discord tror jag har en stor användning. Och så har vi Facebook, Instagram, Whatsapp, och whatever.
Den sociala interaktionen finns kvar. Den bara följer andra distributionskanaler än förr.
Kvinnor genuint intresserade av skvaller. Det började dom kunna få via FaceBook mm.
Förr stod dom vid staketet och skvallrade med grannfruarna. men sedan 2005 eller så tittar på på "fejan". Det förändrar inte så mycket mer än att dom är farligare i trafiken.

Nallen byter ut naturlig social interaktion vilket TV aldrig gjorde. TV kunde däremot få människor att sluta läsa lika mycket som de gjorde förr vilket är ett problem i sig, men det sökte aldrig vara fylla människors sociala behov.

Kvinnor som exempelvis scrollar omkring i andras projektioner av lycka och framgång i instagram och liknande blir olyckliga och ytliga och söker själva projicera falska illusioner åt andra. Denna negativa spiral har dokumenterats och analyserats av många och allt tyder att det ligger bakom den markanta ökningen av olycka bland unga kvinnor de senaste 15 åren.

Citat:
Jag glömde bort i vilken forumsdel jag var. Här borde jag naturligtvis inkluderat även religiösa överheter. Kardinaler, ayatollor och whatever. Dom har också stort behov av att tvinga människor till underkastelse.

Borde kanske ha skrivit att "ayatollan sticker fram sitt tryne"?

Vore ärligt talat något mer originell halmgubbe åtminstone.

Citat:
Nja, du har din vanföreställning. Men det är inte sanningen.

Det du här talar om är att leverantörer levererar varor och tjänster mot ersättning. Och gör det i konkurrens till anemisk vinst.

Vad du har hittat på att jag blivit "slav" för att jag köper sådant du inte skulle köpa. Du accepterar inte andras preferenser för hur dom vill leva sitt liv. Du tolererar bara ditt sätt. Därav att ayatolla är ett ganska träffande epitet på dig.

Jag skriver "dig" generellt för medelkonsumenten och inte dig specifikt. Ifall jag exempelvis pekar på att 40-50% av USAs befolkning är feta och antagligen hade önskat vara annat än feta så förstår du kanske vad jag menar: när konsumtionen leder dig bort från dina ideal och förvandlar din kropp till något som är allt annat än hälsosamt så har antagligen det fria val som kastat dig i den riktningen varit en illusion. Någon har varit i kontroll snarare än du själv (inte specifikt du...); det kanske var de falska propagandan som omgav dig om snabba kalorier eller all sirap som fanns dold i all möjlig mat som fått dig att inte kunna sluta äta även när du blev mätt?

Tror du att 300 kg tjockisen har levt efter sina egna preferenser eller har han förslavats av andra krafter?

Citat:
Och så klarar du inte av att hålla diskussionen seriös. Och det beror på att du inte har sakliga argument.

Förklara istället varför Nisse 55 år inte kan få sitta för sig själv och pyssla med sin frimärkssamling. Det är det du inte tolererar. Men var är argumenten för att du ska tvinga Nissa att kasta frimärkssamlingen och umgås med någon idiot han hatar.
Det är här ditt problem är.

Jag tror att alla får göra vad de vill när de är 55 år gamla, de har vid det tillfället antagligen redan uppfyllt deras skyldigheter inför samhället och sig själva och vi bör inte exempelvis tjata på en fet 55 åring att sluta titta på tv varje dag eller äta hamburgare och chips så som vi BÖR tjata på en 25 åring att rycka upp sig.

Samhällets skyldighet är att vägleda unga människor åt rätt riktning och igenom hela tråden har jag fokuserat främst på hur barn rycks in som dopaminslavar av algoritmer och simulationer, och jag skulle rangordna min prioritet att på olika sätt skydda:

1)barn
2)tonåringar
3)unga vuxna (fram till att hjärnan är fullt ut utvecklad runt 25-30)

Neurologiska axioner som bildas där runt barnsålder är därutöver i princip omöjliga att korrigera sedan. Så det är enklare för någon som börjar röka runt 30 att sluta röka än någon som börjar röka som 12 åring. Likaså är det enklare för någon som blev fet efter en depression runt 30 att komma tillbaka i form än någon som var fet från att han var i förskoleåldern.

Det finns en anledning varför vi har massa barriärer för barns "frihet" att dricka, droga, röka, köpa porr än för vuxna, eller hur? Till och med propaganda åt barn är förbjudna i Sverige av en anledning.

Däremot så är inte mobiler och teknikjättars algoritmer på liknande sätt förbjudna att använda mot barn. Gen-z har skapat beroendeskap från förskoletiden när det gäller mobiler medan vi milenials har fått liknande beroendeskap när vi ofta redan var vuxna och kan därmed enklare skaka av oss dessa beteendemönster.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2025-06-29 kl. 18:28.
Citera
2025-06-29, 18:39
Medlem
grungewhores avatar
Till viss del är det väl ett steg mot transhumanism. Grader av autism ökar också i samhället, vilket så klart gör människor än mer till enstöringar.

Jag tror 2020-talet blir det avgörande årtiondet när man tittar tillbaka om 2-300 år för att vart människan förlorade sig själv.
Citera
2025-06-29, 18:51
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Till viss del är det väl ett steg mot transhumanism. Grader av autism ökar också i samhället, vilket så klart gör människor än mer till enstöringar.

Jag tror 2020-talet blir det avgörande årtiondet när man tittar tillbaka om 2-300 år för att vart människan förlorade sig själv.

Vi kommer till en total återvändsgränd igenom AI som antagligen kommer integreras igenom augmented reality glasögon och annat där nya generationen får allt förklarad åt dem i realtid. Sedan får vi neurolink och unga som försvinner ut i deras personliga drömvärld där de kan vara vem som helst och inget gör ont.

Kvinnliga sexrobotar kommer säker vara dödsstöten för mänskligheten när de blir tillräckligt naturliga och verklighetstrogna för autister och enstörningar först och sedan för resten av samhället.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2025-06-29 kl. 18:58.
Citera
2025-06-29, 19:14
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Vi kommer till en total återvändsgränd igenom AI som antagligen kommer integreras igenom augmented reality glasögon och annat där nya generationen får allt förklarad åt dem i realtid. Sedan får vi neurolink och unga som försvinner ut i deras personliga drömvärld där de kan vara vem som helst och inget gör ont.

Kvinnliga sexrobotar kommer säker vara dödsstöten för mänskligheten när de blir tillräckligt naturliga och verklighetstrogna för autister och enstörningar först och sedan för resten av samhället.

Ja, det är sexrobotar jag är mest rädd för. Jag önskar att det hade stannat vid orealistiska badleksaks-dockor som i Hemma Värst eller Robert Brobergs Upplåsbara Barbara.

Tyvärr är det en del inom alt-högern och mansofären som stödjer sexdockor. Andrew Anglin stödde sexrobotar redan 2018.

Och på flashback finns det trådar om de bästa sexdockorna.

Offervilja har rätt, vissa flashback-män är äckliga skithögar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in