• 1
  • 2
2025-05-30, 09:25
Medlem
Det eviga helvetet nämns tydligen inte i Gamla Testamentet. Judarna, tex, tror inte på det. Första gången det nämns är tydligen i Matteusevangeliet.
Konceptet ”evigt helvete” låter enligt min mening lite ”un-Jesus”.
Vad tycker ni? Hur hänger det ihop?
Citera
2025-05-30, 09:41
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Det eviga helvetet nämns tydligen inte i Gamla Testamentet. Judarna, tex, tror inte på det. Första gången det nämns är tydligen i Matteusevangeliet.
Intressant, vilken specifik vers i Matteus-evangeliet tanker du på?
Citera
2025-05-30, 10:09
Medlem
Jordgubbes avatar
Enligt ChatGPT, som eventuellt är från helvetet:

"Matteusevangeliet 25:41..."Sedan skall han säga till dem som står till vänster: 'Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga eld som väntar djävulen och hans änglar'". Jesu liknelse om den yttersta domen där han skiljer de rättfärdiga från de orättfärdiga. Här introduceras begreppet "evig eld" som är förberedd för djävulen och hans änglar, vilket ofta tolkas som en referens till helvetet", med länk till https://www.bibeln.se/bibel/B2000/MAT.25.
Citera
2025-05-30, 10:34
Medlem
oyegies avatar
Helvetet,den eviga frånvaron av Gud,tänk ett samhälle där Gud inte existerar inte ens en blotta tanke,bara helt frånvarande.
Citera
2025-05-30, 11:04
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Jag tror att den eviga smärtan av helvetet är en av alla lögner som bibeln talar om.
Att religösa ledare ljuger och fördärvar skrifterna.
Citera
2025-05-30, 11:12
Medlem
grey.eagles avatar
Var väl på Kyrkomötet i Nicosia år 325 det bestämdes hur alla olika kristna skulle bli en enhet kristna.

Här var väl Konstantin den drivande då han haft en massa syner/visioner, bla såg han ett kors i skyn och fick följande ramsa tillsagt "i detta tecken skall du segra", varvid alla Romarsoldater färgade sköldarna med ett kors. Han var också obesegrad fram till kyrkomötet.

Tror det var 200 påvar alla med olika ideer om Jesu tid på jorden. Men Konstantin lyckades och här föddes nog helvetet, antar jag.
Citera
2025-05-30, 12:31
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Gemensamt för GT och Jesus är Sheol, dödsriket där alla som levt får invänta Domedagen. Vissa har det bra där medan andra plågas och lider.

Men Jesus talar också om Gehenna, en soptip där Gud förgör de mest ondskefulla och obarmhärtiga. Gehenna har fått sitt namn från en soptipp strax norr om Jerusalem i Gehinnomdalen där staden dumpade och förbrände sina sopor.

Och frukten icke för dem som väl kunna dräpa kroppen, men icke hava makt att dräpa själen, utan frukten fastmer honom som har makt att förgöra både själ och kropp i Gehenna. -- — Matteus 10:28

Då skall han svara dem och säga: 'Sannerligen säger jag eder: Vadhelst I icke haven gjort mot en av dessa minsta, det haven I ej heller gjort mot mig.' Och dessa skola då då bort till evigt straff, men de rättfärdiga till evigt liv.» — Matteus 25:45-46

Evigt straff är evig död.
Citera
2025-05-30, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Helvetet,den eviga frånvaron av Gud,tänk ett samhälle där Gud inte existerar inte ens en blotta tanke,bara helt frånvarande.

Detsamma hade gällt motsatsen då och vi hade förmodligen levt i ett Shangri-La då.
Citera
2025-05-30, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Glöm inte att det som idag kallas "judarna" inte är direkta teologiska avkommor från judendomen som fanns på Jesus tid. Det är ofta talmudiska judar som inför massor av innovationer of "förtydlingar" i sin tro, eller den tron de vill förknipa sig med då många är ateister idag.

Angående helvetet har katolska kyrkans katekes detta att säga:

[Dödssynd] leder till förlust av kärlek och berövande av helgande nåd, det vill säga nådens tillstånd. Om den inte återlöses genom omvändelse och Guds förlåtelse, orsakar den uteslutning från Kristi rike och evig död i helvetet, för vår frihet har makten att göra val för evigt, utan återvändo.
Citera
2025-05-30, 23:44
Medlem
Tror inte Jesus förstår helvetet själv.
Man kan se på ett ungefär vad han lyckades åstadkomma och faktiskt orka med på ett liv.
Eller han förstod inte fysiken bakom energin.
Bara att "var med på det och det sen är det löst".
Men efter hur många timmar eller år då?

Det blir nog ord mot ord i bibelfrågor tror jag.
Eller det förblir olöst.
Citera
2025-05-31, 06:30
Medlem
sfrges avatar
Jesus pratade jom Gehenna. En soptipp utanför Jerusalem som brann mer eller mindre hela tiden. Judarna kastade allt möjligt där. Till och med lik.

Iden med Helvetet som en plats där folk plågas ovh brinner i evighet är påhittat av kyrkan långt senare.
Ordet Helvetet är faktiskt av germanskt och fornnordiskt ursprung. Helheim var motsatsen till Valhall. Om du inte dog i strid så hamnade du där nere.

Finns Helvetet så kan inte Jesus rädda dig från det stället.
Citera
2025-05-31, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Var väl på Kyrkomötet i Nicosia år 325 det bestämdes hur alla olika kristna skulle bli en enhet kristna.

Här var väl Konstantin den drivande då han haft en massa syner/visioner, bla såg han ett kors i skyn och fick följande ramsa tillsagt "i detta tecken skall du segra", varvid alla Romarsoldater färgade sköldarna med ett kors. Han var också obesegrad fram till kyrkomötet.

Tror det var 200 påvar alla med olika ideer om Jesu tid på jorden. Men Konstantin lyckades och här föddes nog helvetet, antar jag.
Nja. Det handlade om treenigheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in