• 1
  • 2
2025-05-30, 08:18
Medlem
HaveFuns avatar
Enligt DN ska ritningarna för Stockholms centralstation ligga ute på darknet. Det efter att en underleverantör blivit hackad och ritningarna läckta.

Källa: https://www.dn.se/direkt/2025-05-30/...fter-hackning/

Vilken underleverantör? Känner spontant att det är konstigt att det inte hänt tidigare. Det finns många privata mindre företag som arbetar åt mer ljusskygga samhällsaktörer.
Citera
2025-05-30, 08:38
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Enligt DN ska ritningarna för Stockholms centralstation ligga ute på darknet. Det efter att en underleverantör blivit hackad och ritningarna läckta.

Vilken underleverantör? Känner spontant att det är konstigt att det inte hänt tidigare. Det finns många privata mindre företag som arbetar åt mer ljusskygga samhällsaktörer.

Problemet är den av det politiska etablissemanget omhuldade "digitaliseringen".
Digitaliserat material är lätt att stjäla.

Analogt eller fysiskt material är däremot svårstulet.

Digitaliseringens baksidor beror på dess "framsidor" såsom det upplevs av det rådande politiska etablissemanget. Den våta kommunistiska drömmen som ligger bakom dom politiska direktiven att "allt skall digitaliseras" är drömmen om att kunna mäta, övervaka och beskatta allt.

Om vi skrotar kommunismen och dess maktambitioner som manifesteras av samtliga svenska riksdagspartier så innebär detta att dom mest samhällsfarliga säkerhetshålen skulle täppas till genom att såväl statlig censur som övervakning skulle utraderas.
Citera
2025-05-30, 08:42
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium

Digitaliseringens baksidor beror på dess "framsidor" såsom det upplevs av det rådande politiska etablissemanget. Den våta kommunistiska drömmen som ligger bakom dom politiska direktiven att "allt skall digitaliseras" är drömmen om att kunna mäta, övervaka och beskatta allt.

Om vi skrotar kommunismen och dess maktambitioner som manifesteras av samtliga svenska riksdagspartier så innebär detta att dom mest samhällsfarliga säkerhetshålen skulle täppas till genom att såväl statlig censur som övervakning skulle utraderas.
Jag ställer mig kritisk till det påståendet. Bevisligen snoddes det mycket hemligt material av främst totalitära korrumperade skitländer som Ryssland under kalla kriget. Det är i vilket fall enklare att se hur något digitalt blivit snott mha IT forensik.

Sen handlar tråden inte om kommunistiskt förtryck utan stölden av ritningar från ett okänt företag.
Citera
2025-05-30, 08:43
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium

Oj jag trodde att företag och andra digitaliserade för att förenkla arbetet. Som att man kan skicka info snabbt till varandra, utvärdera problem eller göra ändringar på en arbetsplatform... Men det är tydligen kommunism.

On topic: finns det nåt matnyttigt i dom där ritningarna alls? Dom är väl fortfarande bara i planeringsstadiet?
Citera
2025-05-30, 08:49
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Oj jag trodde att företag och andra digitaliserade för att förenkla arbetet. Som att man kan skicka info snabbt till varandra, utvärdera problem eller göra ändringar på en arbetsplatform... Men det är tydligen kommunism.

On topic: finns det nåt matnyttigt i dom där ritningarna alls? Dom är väl fortfarande bara i planeringsstadiet?

Att ha ritningar på infrastuktur är matnyttigt för ev fienden som då lättare kan planera illdåd.
Citera
2025-05-30, 08:50
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken

Tydligen inget viktigt. Men problemet är större, skurkländer så som Ryssland hackar underleverantörer. Sverige behöver nog tänka om en och annan gång med vilka som anlitas att göra uppdrag.
Citera
2025-05-30, 08:56
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun

Att sen DN informerar om detta gör också att fler går in och faktiskt söker efter dessa ritningar istället för att bara hålla käften och hoppas att så få som möjligt hittar det.
Jag har aldrig varit in på Darknet för att veta vad skillnaden från vanliga webben är och hur det funkar eller ser ut ska tilläggas.
Citera
2025-05-30, 08:59
Kan det vara Peab,NCC eller Skanska ?
Banverket eller Järnhusen som blivit hackat kanske.
Vild spekulation ska tilläggas.
Citera
2025-05-30, 09:01
Medlem
Split-eds avatar
Skulle det anses som olagligt att ha dessa ritningar, eller är det spridningen som är olagligt? Jag tänker att det här säkert kommer bli en relevant fråga, iom att tidningen nu går ut med att dessa finns så kommer säkert massvis med människor ladda ner bara för att ha dessa.

Kanske inte går att spåra vilka som laddar ner saker via såna här sidor ändå? Helt handikappad när det gäller sånt här därför jag frågar..
Citera
2025-05-30, 09:38
Medlem
PetterHanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
Skulle det anses som olagligt att ha dessa ritningar, eller är det spridningen som är olagligt? Jag tänker att det här säkert kommer bli en relevant fråga, iom att tidningen nu går ut med att dessa finns så kommer säkert massvis med människor ladda ner bara för att ha dessa.

Kanske inte går att spåra vilka som laddar ner saker via såna här sidor ändå? Helt handikappad när det gäller sånt här därför jag frågar..
Bra att ha för terrorförberedelse. Givetvis är detta inte alls bra.
Citera
2025-05-30, 09:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed

Nej, du kan inte skyllda på digitalt handikapp när polisen kommer och knackar på för att du har laddat ned något illegalt
Citera
2025-05-30, 10:05
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deloso
Kan det vara Peab,NCC eller Skanska ?
Banverket eller Järnhusen som blivit hackat kanske.
Vild spekulation ska tilläggas.
Jag undrar om det har att göra med Tieto very hacken. Dessa stora lirare borde köpa lösningar av andra stora lirare.

De som ritar är främst konsultfirmor så som Afry, Sweco och Rejlers, de du nämner bygger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in