• 1
  • 2
2025-05-30, 02:51
Avstängd
Frankrike förbjuder rökning på alla offentliga utomhusplatser där barn regelbundet vistas.

Förbudet gäller till exempel stränder, parker, idrottsanläggningar och busshållplatser. På restaurangernas uteserveringar är rökning fortfarande tillåtet. Förbudet gäller inte heller e-cigaretter.

https://www.bbc.com/news/articles/c7873veygv2o

Det är ju svårt att upprätthålla rökförbud när det finns många babbar, de enda som röker
Citera
2025-05-30, 03:31
Medlem
Onanikrems avatar
30 år efter Sverige, bara gilla läget. Bästa är att sluta upp med skiten och sluta gödsla staten med onödiga skatteintäkter, helt meningslöst.
Citera
2025-05-30, 06:57
Medlem
triptykens avatar
Jag röker ju (jag vet dåligt dåligt) men tycker att det där känns helt OK? Jag menar samma med uteserveringar här hemma, man går undan litet det säger sig självt.

Litet oväntat bara med tanke på fördomarna man har om Frankrike kanske?
Nån äldre Fransk hantverkare med portvinsnäsa, krum rygg och filterlösa Gauloises guppande i mungipan är väl fördomen?
Citera
2025-05-30, 09:14
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Blir intressant när förbudet ska upprätthållas i orten.
Citera
2025-05-30, 09:31
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Frankrike förbjuder rökning på alla offentliga utomhusplatser där barn regelbundet vistas.

Förbudet gäller till exempel stränder, parker, idrottsanläggningar och busshållplatser. På restaurangernas uteserveringar är rökning fortfarande tillåtet. Förbudet gäller inte heller e-cigaretter.

https://www.bbc.com/news/articles/c7873veygv2o

Det är ju svårt att upprätthålla rökförbud när det finns många babbar, de enda som röker

Mycket bra förslag. Du har antagligen aldrig varit i Frankrike men typ ALLA röker där, helt vidrigt (och då är jag ändå någon som inte har emot rökning i sig, en cigarett någon gång emellanåt är ganska trevligt).

Vet inte varifrån du fått att det bara skulle vara de med utländsk bakgrund som rökar, inte alls min erfarenhet, men du kanske mest hänger med ”babbar” till vardags?
Citera
2025-05-30, 09:32
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
30 år efter Sverige, bara gilla läget. Bästa är att sluta upp med skiten och sluta gödsla staten med onödiga skatteintäkter, helt meningslöst.

Bättre sent än aldrig. Jag avskyr rökning och folk som röker. Jag betraktar per automatik rökare som lägre stående människor. Skiter fullkomligt i om det inte mottas positivt av rökarna. Ett stort utsträckt långfinger till er.
Citera
2025-05-30, 10:04
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Bättre sent än aldrig. Jag avskyr rökning och folk som röker. Jag betraktar per automatik rökare som lägre stående människor. Skiter fullkomligt i om det inte mottas positivt av rökarna. Ett stort utsträckt långfinger till er.
Slutade för över 20 år sedan men skiter i om andra röker, de får röka hemma hos mig om de vill så länge de inte askar på bordet. Bilen däremot går bort, där får ingen röka.
Citera
2025-05-30, 10:05
Medlem
"Den som trotsar förbudet riskerar böter på 135 euro, motsvarande knappt 1 500 kronor." enligt den här artikeln: https://www.dn.se/direkt/2025-05-29/...manna-platser/
Citera
2025-05-30, 10:26
Moderator
Mr.Woodss avatar
Tobak --> Politik: utrikes

/Moderator
Citera
2025-05-30, 10:32
Medlem
Sedan tar de bort askkopparna, och det blir fimpar överallt på marken. Jävla dumskallar till politiker.
Citera
2025-05-30, 10:35
Medlem
bomhulls avatar
Skönt! Sist jag var i frankrike så var det ett helvete med alla rökare i överallt.
Kunde inte ens njuta av min mat i uteserveringen.
Citera
2025-05-30, 10:42
Jag besökte nyss Italien och blev förvånad över att det var så många unga, d.v.s folk under 30 som rökte. I Sverige är det ju knappt någon ung människa som röker längre, de flesta man ser är medelålders eller i vart fall något yngre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in