• 1
  • 2
Igår, 01:05
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Vi har en några år äldre modell av denna Steba, https://www.bagarenochkocken.se/p/st...BoC02kQAvD_BwE

Funkar bra men en nackdel är att knapparna är knepiga att trycka på men har kanske blivit bättre på nyare modell. Vi har haft vår i säkert 7-8 år och torkar svamp, kryddor, frukt och bär i den. Se till att köp plastbrickor till alla galler, tror att man bara fick med ett vid köpet på vår modell.

När jag läste om dessa torkar så ska man helst ha en med fläkt bakifrån som sprider luften jämt över alla lager. En man bygger på höjden blir alltså sämre då de i korgen längst ner kommer torka först.

Att köra alla galler fulla med höstkantareller och torka tar ungefär 8-10 timmar.
Citera
Igår, 01:17
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Jag köpte mig en fet Excalibur. Dyr men en riktigt trevlig tork.

Jag har en 4-plåts excalibur, fungerar riktigt bra.

De känns ju rätt plastiga men verkar vara bra kvalitet då det fungerar ypperligt med torkandet.

Kört svamp, frukt etc. Och även pastaportioner för camping.

Rekommenderas starkt om man tror att man kommer använda den en del då prislappen inte är så snäll.
Citera
Igår, 08:29
Medlem
Jag har en https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4946641, med 5 ollor. Funkar bra, torkar mest trattisar, karljohan och ibland äpplen. Det som är lite omständligt med de vertikala torkarna är att man behöver ofta skifta runt ollorna om man torkar saker med hög fukthalt. Blir torrt snabbt i botten medans översta ollan kan ta en evighet att bli torr om man inte gör det.
Antar att Excalburmodellerna fungerar mycket bättre i detta fallet?
Citera
Igår, 08:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Får jag fråga hur snabbt du torkar en omgång Karljohanssvamp eller trattkantareller i en sådan?

Jag har tittat på sådana maskiner men jag har hittills bara torkat svamp och inte grönsaker och gör det i rumstemperatur. Jag har gjort en ram med myggnät som sommartid sitter i min altandörr och på hösten står på två bockar i biblioteket som svamptork.

Det tar 4-10h kanske, beroende på hur du delar svampen?

Edit:
Det är min partner in crime som står för torkandet, men man får skifta lagren emellanåt då går det fortare.
Senast redigerad av revodneb Igår kl. 08:53.
Citera
Igår, 09:29
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det tar 4-10h kanske, beroende på hur du delar svampen?

Edit:
Det är min partner in crime som står för torkandet, men man får skifta lagren emellanåt då går det fortare.

Tack, det är ju riktvärden att tänka kring i alla fall, för storlek och tjocklek varierar förstås.
Citera
Igår, 11:45
Medlem
Jag köpte en sån excalibur för några år sen, den funkar kanon till att torka kött i (75 °C). Fördelen med en seriösare ugn är att den kommer upp i temperatur ordentligt och att temperaturen blir jämnt fördelad på samtliga hyllor. Plus, de behåller sin torkeffekt även om man proppar dem fulla. Det verkar faktiskt som att dom är gjorda för det.

Den 9-plåtars excalibur som jag har brukar svälja ca 4-6 kg strimlat kött beroende på hur effektivt man packar bitarna. Och den funkar som sagt kanon, och den torkar precis lika bra på alla hyllorna. Tror jag skulle bli galen om inte alla hyllor torkade ungefär lika snabbt, eller inte ens kom upp i temperatur. Åtminstone när man har större mängder kött att torka.

Skulle jag skulle handla en idag skulle jag köpa en av finnvakums torkugnar. Ser ut att vara bättre kvalitet till ett lägre pris. Har deras köttkvarn med en beef jerky-skärare och det är gedigna grejer.
Excalibur funkar visserligen bra men den känns rätt plastig, och min påhängslucka sprack när jag råkade tappa den i golvet.

EDIT: En sån här skulle jag köpa, den verkar dubbelt så bra som excaliburen, tyill typ halva priset:
https://www.jakt.se/finnvacum-torkugn

TS: När du ska jämföra olika modeller - kolla på effektförbrukningen! Min exkalibur drar 600W, och finnvakums 900-1100W, medan de billiga ligger runt 250-300W. Och eftersom det krävs massvis med effekt för att torka bort vatten tippar jag på att de billiga torkarna är riktigt usla i jämförelse.

Citat:
Ursprungligen postat av SkattefriZon
Ser riktigt intressant ut då jag vill kunna torka mer än bara frukt och svamp.
Den här fungerar nog bra för kött ( beef jerky )
Och olika puréer, äppelmos och liknande.

https://www.torkamat.se/excalibur
Senast redigerad av busy-signal Igår kl. 11:49.
Citera
Igår, 12:17
Medlem
Citat:
Får jag fråga hur snabbt du torkar en omgång Karljohanssvamp eller trattkantareller i en sådan?

Jag har tittat på sådana maskiner men jag har hittills bara torkat svamp och inte grönsaker och gör det i rumstemperatur. Jag har gjort en ram med myggnät som sommartid sitter i min altandörr och på hösten står på två bockar i biblioteket som svamptork.

Den lösningen med stora nät har jag sett att folk kör med värmemattor under, för att snabba på torkningen. Vet att det är så man gör i litauen när man torkar större mängder flugsvamp, som är såpass köttig att den hinner bli dålig om man försöker torka i rumstemperatur. Värmematta lär ska finnas på metervara på nåt sätt, för användning i växthus, men det är utanför min kompetenssfär tyvärr.

EDIT: En laddning flugsvamp blir knastertorr på ca 12 timmar vid 50C i min excalibur. Vet inte vilka temperaturer de andra svamparna tål dock.
Senast redigerad av busy-signal Igår kl. 12:20.
Citera
Igår, 12:21
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Den lösningen med stora nät har jag sett att folk kör med värmemattor under, för att snabba på torkningen. Vet att det är så man gör i litauen när man torkar större mängder flugsvamp, som är såpass köttig att den hinner bli dålig om man försöker torka i rumstemperatur. Värmematta lär ska finnas på metervara på nåt sätt, för användning i växthus, men det är utanför min kompetenssfär tyvärr.

EDIT: En laddning flugsvamp blir knastertorr på ca 12 timmar vid 50C i min excalibur. Vet inte vilka temperaturer de andra svamparna tål dock.

Intressant, tack! Jag har provat att använda en fläkt men så länge luftväxlingen är bra i rummet funkar det helt ok ändå. Jag skär svampen ganska tunt, vilket spelar roll.
Citera
Igår, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Jag köpte en sån excalibur för några år sen, den funkar kanon till att torka kött i (75 °C). Fördelen med en seriösare ugn är att den kommer upp i temperatur ordentligt och att temperaturen blir jämnt fördelad på samtliga hyllor. Plus, de behåller sin torkeffekt även om man proppar dem fulla. Det verkar faktiskt som att dom är gjorda för det.

Den 9-plåtars excalibur som jag har brukar svälja ca 4-6 kg strimlat kött beroende på hur effektivt man packar bitarna. Och den funkar som sagt kanon, och den torkar precis lika bra på alla hyllorna. Tror jag skulle bli galen om inte alla hyllor torkade ungefär lika snabbt, eller inte ens kom upp i temperatur. Åtminstone när man har större mängder kött att torka.

Skulle jag skulle handla en idag skulle jag köpa en av finnvakums torkugnar. Ser ut att vara bättre kvalitet till ett lägre pris. Har deras köttkvarn med en beef jerky-skärare och det är gedigna grejer.
Excalibur funkar visserligen bra men den känns rätt plastig, och min påhängslucka sprack när jag råkade tappa den i golvet.

EDIT: En sån här skulle jag köpa, den verkar dubbelt så bra som excaliburen, tyill typ halva priset:

TS: När du ska jämföra olika modeller - kolla på effektförbrukningen! Min exkalibur drar 600W, och finnvakums 900-1100W, medan de billiga ligger runt 250-300W. Och eftersom det krävs massvis med effekt för att torka bort vatten tippar jag på att de billiga torkarna är riktigt usla i jämförelse.

Hmm, kan inte se din länk... Kan du se över den?
Citera
Igår, 23:24
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01

Jag hade också det problemet. Prova den här:

Citera
Idag, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01

Beklagar, se länk i Venators inlägg.

Citat:
Jag hade också det problemet. Prova den här:

Ja den var det, tack för hjälpen!

Såg förresten att FV:s ugn för 4200:- ger dig tio plåter, väger 17 kg, med en effekt på 900-1100W, medan den plastiga Excalibur kostar 7000 för nio plåtar, 600W och ynka tio kg. Nästa tork blir helt klart inte en excalibur!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in