• 1
  • 2
2025-05-29, 22:33
Medlem
Pungpuckels avatar
Jag undrar om det är fler än mig som vägrar att använda emojis?

Jag är 40+.
Handlar med kryptovalutor, har administrativa uppgifter på jobbet, spelar Fortnite med mina barn, och vet vad emojis funkar osv.. men fyfan vad dumt det känns att använda!
Som om man inte klarar av svenska språket, utan måste trycka in figurer med olika miner.. eller att man har en oförmåga att ringa ett samtal och göra sig förstådd.
Sånt jävla trams!

Min sambo håller inte heller på med emojis, av samma anledning, vi är för fan vuxna människor.

Hur går era tankar, ni som inte heller känner er bekväma i att använda emojis? (Bara ordet låter ju som barnspråk....)
Citera
2025-05-29, 22:39
Medlem
Jag använder dem. Ofta för att göra det lättare för mottagaren att förstå ironi.
Citera
2025-05-29, 22:42
Bannlyst
Det är en regression till ett tidigare stadium av logografisk skrift, i likhet med antik egyptisk skrift med hieroglyfer. Alfabetet var en vidareutveckling av det som underlättade kommunikation, men nu sker alltså en tillbakagång till logografisk hjälpskrift, många av vars tecken inte är förståeliga.

Emoji i sig är dock ett japanskt ord (絵文字, tecknade symboler) och inte barnspråk på något vis.

Symboler i sig, i färg eller inte, har dock tillämpning i appar och liknande där textutrymmet är begränsat.
Citera
2025-05-29, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel

Jag är 40+.
Handlar med kryptovalutor, har administrativa uppgifter på jobbet, spelar Fortnite med mina barn, och vet vad emojis funkar osv.. men fyfan vad dumt det känns att använda!
Som om man inte klarar av svenska språket, utan måste trycka in figurer med olika miner.. eller att man har en oförmåga att ringa ett samtal och göra sig förstådd.
Sånt jävla trams!

Min sambo håller inte heller på med emojis, av samma anledning, vi är för fan vuxna människor.

Hur går era tankar, ni som inte heller känner er bekväma i att använda emojis? (Bara ordet låter ju som barnspråk....)

Heter man pungpuckel på internet så är man inte vuxen. Och en emoji är en smiley och vad faran med att använda dessa är begriper jag inte. Har du lite att göra om dagarna så du måste stimulera vardagen med lite tramsiga trådar om ansikts och känslouttryck?
Citera
2025-05-29, 23:07
Medlem
triptykens avatar
(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Jag håller således inte med.
Citera
2025-05-30, 00:32
Låter som du tar dig själv på för stort allvar, chilla lite
Citera
2025-05-30, 00:34
Bannlyst
Det är väl inte konstigare än att man använder ansiktsuttryck när man pratar osv
Citera
2025-05-30, 00:45
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel

Jag är 40+.
Sånt jävla trams!

Jag var likadan som dig, tills jag insåg att det fan bara är att anpassa sig efter det nya samhället. Språk utvecklas. Idag ingår smileys när man skriver till varandra för att det annars är svårt att förstå exakt vad personen man skriver med menar. "Var han seriös nu"? Ja, det skulle du vetat om du la in en smiley som förtydligade ditt budskap.
Citera
2025-05-30, 02:52
Medlem
Masingas avatar
Va några woke feminister som vägrade använda "tummen upp" emoji. De tyckte att den var passiv aggressiv
Citera
2025-05-30, 05:03
Medlem
GertBennys avatar
Jag använder emoijs och är runt TS ålder. Jag skyller på att jag växte upp med MSN där jag chattade med kompisar och tjejer jag hittade på typ Lunarstorm och emoijs och smilies var viktigt för att addera en extra tyngd till vad man menade.

I min värld så var exempelvis :P symbolen efter en mening en indikation på att jag skämtade, vilket gav en extra dimension och lite av ersättning till minspel, utstrålning, tonläge i riktiga samtal och som saknas när man chattar - viktiga indikationer i samtal IRL som indikerar vad deltagarna egentligen menar och som alla utom typ autister klarar av att läsa av.
Citera
2025-05-30, 05:27
Medlem
MrFishboys avatar
Håller fullständigt med, våga vägra emojis. De är ett fruktansvärt sätt att kommunicera som både bör och kommer att förpassas till historiens skräphög, något framtida generationer kommer skratta åt.
Citera
2025-05-30, 06:12
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
Heter man pungpuckel på internet så är man inte vuxen. Och en emoji är en smiley och vad faran med att använda dessa är begriper jag inte. Har du lite att göra om dagarna så du måste stimulera vardagen med lite tramsiga trådar om ansikts och känslouttryck?

Det är allmänt känt att bakom de mest oseriösa användarnamnen döljer sig dom vassaste hjärnorna, se trådar i ämnet.
Jag påstår inte att det finns någon "fara" i att använda emojis, annat än att man utmålar sig själv som imbecill och halvt analfabet.

Ja oj vad många trådar jag skapar!
Kolla gärna när jag senaste skapade en.
Är du känd för kvalitet menar du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in