• 1
  • 2
2025-05-29, 21:18
Medlem
Economicuss avatar
För två månader sedan började jag uppleva muntorrhet. Trots att jag inte kände mig törstig drack jag mycket vätska. Jag genomgick tester för att utesluta diabetes, men dessa visade inga tecken på sjukdomen.

Samtidigt började jag kissa väldigt ofta, men upplevde ändå en känsla av att inte kunna tömma urinblåsan helt. Det kändes som att det alltid fanns lite urin kvar även efter att jag kissat. Även på nätterna vaknade jag flera gånger, ungefär varannan timme, för att gå på toaletten.

Efter att ha haft dessa symtom i cirka två månader, började jag plötsligt känna ett starkt tryck i underlivet, som om jag måste kissa – men det kom ingenting. Jag är nu konstant kissnödig dygnet runt, men det kommer ingen urin, även när jag försöker trycka. När det väl kommer urin är strålen mycket svag och mängden liten, det skvätter eller droppar bara.

Jag upplever även en tryckkänsla i könet, tillsammans med en kall känsla i penis och ibland även i pungen. Det känns ibland som att jag är kissnödig hela tiden, eller som att jag redan har kissat på mig, fast jag inte har det.

Jag var på akuten där de gjorde en bladderscan och såg att jag hade cirka 200 ml urin kvar i blåsan efter att jag kissat. Läkaren sa att det inte var en så stor mängd och skickade hem mig. Man misstänkte eventuell urinvägsinfektion. Läkaren på akuten sa också att jag inte skulle vara rädd.

Dagen efter besökte jag vårdcentralen. Där gjordes en ny bladderscan. Först såg man ingen urin alls, men efter att läkaren undersökte mer noggrant hittades cirka 40 ml urin. Läkaren undersökte även prostatan med ett finger, men kommenterade inget särskilt efter undersökningen. Läkaren sa att känslan av att vara kissnödig troligen inte beror på urin i blåsan, utan snarare på en irritation.

Trots detta kvarstår känslan av att vara konstant kissnödig, och jag kan fortfarande inte kissa normalt.

Jag har fått utskrivet Selexid 200 mg (antibiotika) och Naproxen 500 mg (antiinflammatoriskt läkemedel).

Min oro:

Jag är en orolig person och är rädd att mina symtom kan bero på något allvarligt, som problem med njurar eller urinblåsa. Jag har sett att mitt urinprov visat spår av blod och protein, vilket gör mig ännu mer orolig. Även om läkaren sa att det inte var tecken på njursjukdom, känner jag mig inte lugn – särskilt efter att ha läst på nätet om vad sådana fynd kan betyda.

Jag är också rädd att dricka vätska och inte kunna kissa ut allt, vilket skapar ännu mer oro i vardagen.

Jag bifogar mitt urinprovsresultat och skulle gärna vilja få hjälp att förstå vad det betyder.

Journal:
Bakgrund:
Man Insjuknade i en övre luftvägsinfektion (ÖLI) i slutet av februari. Sedan början av mars besvär med muntorrhet. Patienten uppger att han dricker mycket vätska, trots att han inte känner törst – cirka 2.5 till 3,5 liter vatten per dag. Urinerar varannan timme och behöver gå upp flera gånger varje natt för att kissa.

Aktuella besvär:
Sedan gårdagen nytillkommet tryckkänsla över blåsan och pungen. Uttalade trängningar med svag urinstråle. Patienten har tidigare varit på akutmottagningen där bladderscan visade 210 ml resturin; där bedömdes tillståndet som ej alarmerande. Fortsatta trängningar rapporteras.

Nekar till smärta vid avföring. Ingen feber. Ingen flytning från urinröret. Patienten beskriver uttalad oro och medger hälsoångest.

Status:
– Allmäntillstånd: Opåverkad
– Temp: 37,3 °C
– Saturation: 95 %
– Puls: 105 slag/min
– Hjärtstatus: Regelbunden rytm, inga blåsljud
– Lungstatus: Vesikulära andningsljud bilateralt, inga rassel eller ronki
– Bukstatus: .Något palpationsöm i hypogastriet
– Bladderscan: 40 ml resturin
– Per rektum (PR): Obehag vid undersökning, men ingen tydlig ömhet över prostatan
– Urinsticka: Spår av blod, 2+ protein

Bedömning:
Förmodligen irritation i blåsan pga stort vätskeintag över lång tid. Ej prostatit. Behandlar med Naproxen 500 mg x 2 i 1-2 veckor. Även Selexid 200 mg x 3 i 1 vecka för att täcka eventuell UVI.

Åtgärder:
Behandling med:
– Naproxen 500 mg x 2 i 1–2 veckor
– Selexid 200 mg x 3 i 7 dagar (för att täcka eventuell urinvägsinfektion).

Urin provsvar:

Analyser och resultat
* markerar resultat utanför referens*intervallet

U—Glukos (remsa)
Resultat: 0 arb enh
Graf
Referensintervall: 0-0
Svar ej vidimerat

U—Acetoacetat (remsa)
Graf
Svar ej vidimerat

U—Erytrocyter (remsa)
Resultat: Spår arb enh
Spår - lyserade erytrocyter.
Svar ej vidimerat

U-pH (remsa)
Resultat: 5.5
Graf
Referensintervall: 5.0-8.5
Svar ej vidimerat

U—Protein (remsa)
Resultat: 2 arb enh *
Värdet ligger utanför referensintervall
Graf
Svar ej vidimerat

U—Bakterie,nitrit(remsa)
Resultat: 0
Graf
Svar ej vidimerat

U—Leukocyter (remsa)
Graf
Svar ej vidimerat

Jag hoppas att någon här kan hjälpa mig, kanske ge råd eller lugnande besked. Jag undrar också om det finns någon som har haft liknande eller samma besvär som jag. Just nu är jag väldigt orolig – både för att det skulle kunna handla om en njursjukdom, och för att det känns som att problemen aldrig tar slut. Det är verkligen plågsamt att leva med de här symtomen speciellt när man är en 30-35 årig man.

Till sist vill jag nämna att jag precis har börjat ta antibiotikan Selexid och även Naproxen. Jag undrar om det är vanligt att man känner sig lite dåsig och varm av dessa läkemedel speciellt runt könet eller nedre delen av magen?

Jag vill även tillägga att jag, redan innan dessa urinbesvär började, haft problem med muntorrhet – något jag fortfarande upplever. Ibland har jag också en vit beläggning på tungan. Jag använder tungskrapa nästan dagligen för att försöka hålla det under kontroll.

Läkarna på vårdcentralen misstänkte först svamp i munnen och jag behandlades med nogot mot svamp i munnen, men det gav ingen förbättring. Därefter sa de att de inte vet vad muntorrheten beror på.

Inom kort kommer jag att lämna blodprover där man bland annat ska kontrollera B12, järn, vitaminnivåer och andra relevanta värden.
Senast redigerad av Economicus 2025-05-29 kl. 21:34.
Citera
2025-05-29, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Economicus
För två månader sedan började jag uppleva muntorrhet. Trots att jag inte kände mig törstig drack jag mycket vätska. Jag genomgick tester för att utesluta diabetes, men dessa visade inga tecken på sjukdomen.

Samtidigt började jag kissa väldigt ofta, men upplevde ändå en känsla av att inte kunna tömma urinblåsan helt. Det kändes som att det alltid fanns lite urin kvar även efter att jag kissat. Även på nätterna vaknade jag flera gånger, ungefär varannan timme, för att gå på toaletten.

Efter att ha haft dessa symtom i cirka två månader, började jag plötsligt känna ett starkt tryck i underlivet, som om jag måste kissa – men det kom ingenting. Jag är nu konstant kissnödig dygnet runt, men det kommer ingen urin, även när jag försöker trycka. När det väl kommer urin är strålen mycket svag och mängden liten, det skvätter eller droppar bara.

Jag upplever även en tryckkänsla i könet, tillsammans med en kall känsla i penis och ibland även i pungen. Det känns ibland som att jag är kissnödig hela tiden, eller som att jag redan har kissat på mig, fast jag inte har det.

Jag var på akuten där de gjorde en bladderscan och såg att jag hade cirka 200 ml urin kvar i blåsan efter att jag kissat. Läkaren sa att det inte var en så stor mängd och skickade hem mig. Man misstänkte eventuell urinvägsinfektion. Läkaren på akuten sa också att jag inte skulle vara rädd.

Dagen efter besökte jag vårdcentralen. Där gjordes en ny bladderscan. Först såg man ingen urin alls, men efter att läkaren undersökte mer noggrant hittades cirka 40 ml urin. Läkaren undersökte även prostatan med ett finger, men kommenterade inget särskilt efter undersökningen. Läkaren sa att känslan av att vara kissnödig troligen inte beror på urin i blåsan, utan snarare på en irritation.

Trots detta kvarstår känslan av att vara konstant kissnödig, och jag kan fortfarande inte kissa normalt.

Jag har fått utskrivet Selexid 200 mg (antibiotika) och Naproxen 500 mg (antiinflammatoriskt läkemedel).

Min oro:

Jag är en orolig person och är rädd att mina symtom kan bero på något allvarligt, som problem med njurar eller urinblåsa. Jag har sett att mitt urinprov visat spår av blod och protein, vilket gör mig ännu mer orolig. Även om läkaren sa att det inte var tecken på njursjukdom, känner jag mig inte lugn – särskilt efter att ha läst på nätet om vad sådana fynd kan betyda.

Jag är också rädd att dricka vätska och inte kunna kissa ut allt, vilket skapar ännu mer oro i vardagen.

Jag bifogar mitt urinprovsresultat och skulle gärna vilja få hjälp att förstå vad det betyder.

Journal:
Bakgrund:
Man Insjuknade i en övre luftvägsinfektion (ÖLI) i slutet av februari. Sedan början av mars besvär med muntorrhet. Patienten uppger att han dricker mycket vätska, trots att han inte känner törst – cirka 2.5 till 3,5 liter vatten per dag. Urinerar varannan timme och behöver gå upp flera gånger varje natt för att kissa.

Aktuella besvär:
Sedan gårdagen nytillkommet tryckkänsla över blåsan och pungen. Uttalade trängningar med svag urinstråle. Patienten har tidigare varit på akutmottagningen där bladderscan visade 210 ml resturin; där bedömdes tillståndet som ej alarmerande. Fortsatta trängningar rapporteras.

Nekar till smärta vid avföring. Ingen feber. Ingen flytning från urinröret. Patienten beskriver uttalad oro och medger hälsoångest.

Status:
– Allmäntillstånd: Opåverkad
– Temp: 37,3 °C
– Saturation: 95 %
– Puls: 105 slag/min
– Hjärtstatus: Regelbunden rytm, inga blåsljud
– Lungstatus: Vesikulära andningsljud bilateralt, inga rassel eller ronki
– Bukstatus: .Något palpationsöm i hypogastriet
– Bladderscan: 40 ml resturin
– Per rektum (PR): Obehag vid undersökning, men ingen tydlig ömhet över prostatan
– Urinsticka: Spår av blod, 2+ protein

Bedömning:
Förmodligen irritation i blåsan pga stort vätskeintag över lång tid. Ej prostatit. Behandlar med Naproxen 500 mg x 2 i 1-2 veckor. Även Selexid 200 mg x 3 i 1 vecka för att täcka eventuell UVI.

Åtgärder:
Behandling med:
– Naproxen 500 mg x 2 i 1–2 veckor
– Selexid 200 mg x 3 i 7 dagar (för att täcka eventuell urinvägsinfektion).

Urin provsvar:

Analyser och resultat
* markerar resultat utanför referens*intervallet

U—Glukos (remsa)
Graf
Svar ej vidimerat

U—Acetoacetat (remsa)
Graf
Svar ej vidimerat

U—Erytrocyter (remsa)
Resultat: Spår arb enh
Spår - lyserade erytrocyter.
Svar ej vidimerat

U-pH (remsa)
Resultat: 5.5
Graf
Referensintervall: 5.0-8.5
Svar ej vidimerat

U—Protein (remsa)
Resultat: 2 arb enh *
Värdet ligger utanför referensintervall
Graf
Svar ej vidimerat

U—Bakterie,nitrit(remsa)
Resultat: 0
Graf
Svar ej vidimerat

U—Leukocyter (remsa)
Graf
Svar ej vidimerat

Jag hoppas att någon här kan hjälpa mig, kanske ge råd eller lugnande besked. Jag undrar också om det finns någon som har haft liknande eller samma besvär som jag. Just nu är jag väldigt orolig – både för att det skulle kunna handla om en njursjukdom, och för att det känns som att problemen aldrig tar slut. Det är verkligen plågsamt att leva med de här symtomen speciellt när man är en 30-35 årig man.

Till sist vill jag nämna att jag precis har börjat ta antibiotikan Selexid och även Naproxen. Jag undrar om det är vanligt att man känner sig lite dåsig och varm av dessa läkemedel?

Har en vän med samma problem, han hade tyvärr prostatacancer! Har du tagit PSA prov om inte gör det!
Citera
2025-05-29, 21:28
Medlem
Economicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Har en vän med samma problem, han hade tyvärr prostatacancer! Har du tagit PSA prov om inte gör det!

Läkaren sa att jag är ung för för sånt.Jag är inom 30-35 års åldern.
Citera
2025-05-29, 21:31
Medlem
Baisianuss avatar
Citat:
Och ändå får barn cancer, trots att läkarna säger att det är ovanligt. Ovanligt är inte samma som omöjligt. Kräv ett PSA-test, om inte annat för att lugna din egen oro. Det har du rätt till. Visar det negativt kan du åtminstone släppa den biten.
Citera
2025-05-29, 21:33
Medlem
Citat:

Läkaren har ju fel det kan hända i din ålder också! Jag vill bara hjälpa dig! Ta ett PSA prov, det är ju bara ett vanligt blodprov så du kan känna dig säker!
Citera
2025-05-29, 21:43
Medlem
Jag har också muntorrhet och är törstig 24/7. Dock så röker jag och äter socker relativt regelbundet. Men tanken har slagit mig att det kan vara diabetes eller förstadium till diabetes. Möjligen insulinintolerans?

Snusar du?
Testa att dra ner på allt vad kolhydrater heter för att se om det är något med de, oavsett vad testerna säger. Man blir också törstig av att dricka vatten så försök att bara skölja ur munnen men inte svälja det för att hålla nere på vätskeintaget. Jag vet inte vad man behöver dricka per dag men jag skulle tippa på att det är max 0.5L såvida inte det är en riktigt varm dag.
Citera
2025-05-29, 21:50
Medlem
Gjuteriets avatar
Vid första anblicken tycker jag inte att det låter som att du lider av någonting allvarligt. Om de prover som tagits inte har visat läkarna någonting men dina problem kvarstår, ska det såklart följas upp. Det är en god idé att ta den antibiotikakur som du fått (i sin helhet!) och sedan se vad de nya blodproverna visar.

Står läkarna sedan fortsatt utan svar tycker jag att du kan kräva remiss till urolog, alternativt själv söka dig till en privat vårdgivare för undersökning.

Det finns också en möjlighet att dina problem helt eller delvis är kopplade till din hälsoångest och påföljande stress. Stress kan påverka de flesta system i kroppen. Jag tänker då främst på minskad salivproduktion, förhöjd puls och allmän oro i vardagen. Dina problem kanske började som fysiska besvär, men "hålls igång" av ångest.

Som sagt, det är klart att det är teoretiskt möjligt att det är något allvarligare som orsakar dina problem, men jag tycker att det låter som att det inte är det.
Citera
2025-05-29, 22:12
Medlem
NotYous avatar
Har du inte kollat ditt blodtryck så gör det. Om blodtrycket är högt gör sig njurarna av med vätska och salt via urinen för att minska trycket.
Citera
2025-05-29, 22:39
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Mest sannolikt rör det sig om en blåsirritation eller kronisk prostatit snarare än något farligt eller livshotande.

Tycker att du ska fullfölja medicineringen. Å om det inte försvinner av det, begära remiss till urologi.
Citera
2025-05-29, 22:41
Medlem
Economicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puss.in.boots
Mest sannolikt rör det sig om en blåsirritation eller kronisk prostatit snarare än något farligt eller livshotande.

Tycker att du ska fullfölja medicineringen. Å om det inte försvinner av det, begära remiss till urologi.

Jag har påbörjat medicineringen och efter någon timme så kände jag en varm känsla i kroppen som sedan letade sig fram till mitt kön område. Jag är varm där nere nu. Jag vet inte om det är antibiotikan som verkar eller något? Har aldrig haft sådana problem tidigare.
Citera
2025-05-29, 22:52
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Jag har påbörjat medicineringen och efter någon timme så kände jag en varm känsla i kroppen som sedan letade sig fram till mitt kön område. Jag är varm där nere nu. Jag vet inte om det är antibiotikan som verkar eller något? Har aldrig haft sådana problem tidigare.

Naproxen kan dämpa inflammationer och svullen vävnad rätt snabbt. När det släpper kan det bli en värmekänsla. Så det kan vara ett positivt tecken – att behandlingen börjar ha effekt. Eventuell irritation eller inflammation i prostatan eller blåsan är på väg att försvinna. Vi håller tummarna för det!
Senast redigerad av Puss.in.boots 2025-05-29 kl. 22:55.
Citera
2025-05-30, 00:23
Medlem
Inkommers avatar
Du har ju feber.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto