2025-05-30, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Antisemitism i all ära, men du tycker inte att du är lite löjlig nu? Vi kommer att bli bombade om vi avskaffar jiddisch som hemspråk?

Näst efter arabiska är somaliska det största språket i hemspråksundervisningen.

51.000 elever deltog i hemspråksundervisning på arabiska förra året, 14.100 på somaliska.

18 elever fick hemspråksundervisning i jiddisch.

https://bulletin.nu/29-procent-av-el...om-modersmal-2
https://siris.skolverket.se/siris/si...le?p_id=553206

Uppenbarligen är det de jiddischtalande som är det stora problemet, men våra politiker törs inte göra något åt detta jätteproblem för då får vi hela den internationella judenheten på oss och blir antagligen bombade av Nato.

Personligen är jag varm anhängare av hemspråksundervisning då det gör det lättare att säga upp alla felaktigt utdelade medborgarskap och skicka hem dem när vi fått en vettig regering. Men hemspråksundervisningen motiveras ju inte med framtida repatriering från de rödgröna avskummens sida, så det är samtidigt ett sundhetstecken att moderaterna sätter sig på tvären.

Enkelt uttryckt gör alltså de rödgröna avskummen rätt sak av (uteslutande) fel orsaker, medan moderaterna gör fel sak av (delvis) rätt orsaker.
Underskatta aldrig Nethanyahu. Förutom dom stackars 18 eleverna som läser jiddish, hur många läser hebreiska som modersmål? Och hur länge dröjer det innan Alice och Ebba vill tvinga elever att läsa hebreiska istället för tyska, franska och spanska?
Citera
2025-05-30, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Antisemitism i all ära, men du tycker inte att du är lite löjlig nu? Vi kommer att bli bombade om vi avskaffar jiddisch som hemspråk?

Näst efter arabiska är somaliska det största språket i hemspråksundervisningen.

51.000 elever deltog i hemspråksundervisning på arabiska förra året, 14.100 på somaliska.

18 elever fick hemspråksundervisning i jiddisch.

https://bulletin.nu/29-procent-av-el...om-modersmal-2
https://siris.skolverket.se/siris/si...le?p_id=553206

Uppenbarligen är det de jiddischtalande som är det stora problemet, men våra politiker törs inte göra något åt detta jätteproblem för då får vi hela den internationella judenheten på oss och blir antagligen bombade av Nato.

Personligen är jag varm anhängare av hemspråksundervisning då det gör det lättare att säga upp alla felaktigt utdelade medborgarskap och skicka hem dem när vi fått en vettig regering. Men hemspråksundervisningen motiveras ju inte med framtida repatriering från de rödgröna avskummens sida, så det är samtidigt ett sundhetstecken att moderaterna sätter sig på tvären.

Enkelt uttryckt gör alltså de rödgröna avskummen rätt sak av (uteslutande) fel orsaker, medan moderaterna gör fel sak av (delvis) rätt orsaker.

Förvånansvärt många som har somaliska som hemspråksundervisning jämfört med arabiska. Somaliska har nyligen uppfunnet skriftspråk samtidigt som arabiska är utbrett över hur många länder som helst. Finns det mer statistik över vilka språk som läses som hemspråksundervisning? Din länk verkar handla om minoritetsspråken.
Citera
2025-05-30, 23:53
Medlem
Bättre att dra tillbaka medborgarskapet och livstidsutvisa alla kriminella, islamister och lågfungerande utomeuropéer.
Sedan fylla på med sekulariserade, välfungerande och laglydiga från när och fjärran.
Dessa sistnämnda kan gott få både rösta och erbjudas modersmålsundervisning.
Citera
2025-05-31, 00:07
Medlem
Betyg i ordning och uppförande?
Vilka kriterier?
Störa en lektion eller 10 lektioner på en termin?
Utsatt för mobbning och blir arg och slår till någon?

Modersmål är bra för att ju fler språk en person kan desto bättre för individen och samhället.

Rösta I kommunalvalet är viktigt för kunna påverka sin lokala vardag i området. Borde vara en rättighet för alla som har rätt bo i området. Men inte hela världen om dom inte får rösta, bara mindre demokratiskt.
Citera
2025-05-31, 00:55
Medlem
Det är inte finlandssvenska eller meänkieli mot svenska det handlar om utan arabiska/persiska/urdu mot svenska det handlar om och gemensamt för de språken är att de är sprungen ur en kultur som är diametralt motsatt den kultur vi är vana vid i norra skandinavien...

Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Absurt dumt... eller ja röstningen skiter jag väl i men modersmålsundervisningen är en av dom där doldisarna i Svenska skolan som har brutalt mycket forskning i nacken. Tvåspråkighet har forskats i väldigt länge och effekten är att det skapar bättre kunskaper i språk på alla växlar. Så till den milda grad att man snackat om att introducera främmande språk tidigare i skolan för att vinsterna är så stora.

Modersmålsundervisning är också nåt som man i Sverige har nytta av för att anknyta till släktingar och skapa stabilare familjer. Om kusinerna i Finland inte snackar Svenska så är det bra att ha sin skolfinska i bagaget. När mormor bara snackar Meänkieli så dyker värdet av dom där trista lektionerna upp. Att kunna Yiddish är att kunna snacka med släktingar från hela världen. Att du kan Somaliska, Engelska, och Svenska är en vinst inte bara för dig senare i livet utan en vinst för Sverige i sin helhet.

Att dumma ner Svenska barn för litet identitetspolitik är så otroligt pantat - att jag blir rädd om det funkar.
Citera
2025-05-31, 01:53
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
På vilket sätt menar du att det är bra för samhället att Ali läser arabisk i stället för att lära sej matte eller teknik för att kunna tillföra landet något?

Nu dummare du dig med mening?

Du kan ju bara läsa mina tidigare svar. Det är ingen som byter bort " matte eller teknik" utan Ali läser sitt hemspråk också. Bättre argument måste ni väl ändå ha?
Citera
2025-05-31, 01:56
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Underskatta aldrig Nethanyahu. Förutom dom stackars 18 eleverna som läser jiddish, hur många läser hebreiska som modersmål? Och hur länge dröjer det innan Alice och Ebba vill tvinga elever att läsa hebreiska istället för tyska, franska och spanska?

Men snälla, hebreiska kommer aldrig att bli en grej i Europa. Jag tillåter mig misstänka att du fallit i samma fälla som många andra: först ser man judarna som harmlösa offer, sedan inser man att de är världens mäktigaste folkgrupp per capita (och generellt sett använder den makten på dåliga sätt) och känner sig grundlurad, sedan går det överstyr och man börjar tro att de styr precis allt.

Judar har stor makt, men är inte ens i närheten av världsdominans. Vare sig krig över jiddisch eller att börja lära ut hebreiska istället för tyska, franska och spanska finns ens på världskartan.

Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Förvånansvärt många som har somaliska som hemspråksundervisning jämfört med arabiska. Somaliska har nyligen uppfunnet skriftspråk samtidigt som arabiska är utbrett över hur många länder som helst. Finns det mer statistik över vilka språk som läses som hemspråksundervisning? Din länk verkar handla om minoritetsspråken.

Det är två länkar, varav den nedre handlar om minoritetsspråken. Den övre länken går till Bulletin, som i sin tur fått uppgifterna från Skolverket. Men nej, inte heller i det dokumentet framgår mer än just de siffror jag angav för arabiska och somaliska.
Senast redigerad av Threadkiller 2025-05-31 kl. 01:59.
Citera
2025-05-31, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.dn.se/sverige/storsta-m-...ra-rostratten/

Moderaternas största distrikt Västra Götaland vill, med en ny ledning i spetsen, avskaffa modersmålsundervisningen i skolan, ställa krav på medborgarskap för att få rösta i kommunalvalen och att återinföra betyg i ordning och uppförande.

– Vi är fortsatt ett liberalkonservativt parti även i Västra Götaland, säger nya ordföranden Marith Hesse.

Vad anser ni om dessa förslag?
jag hade en polare på typ låg/mellan/högstadiet som hade extralektioner i finska pga finskt påbrå. han lärde sig inte ett skit. han visste att ananas hette likadant på svenska och finska och kunde räkna till 10 typ. slöseri på skattepengar. och då är det ändå vårt grannland, arabspråk har jag ännu mindre intresse över att det ska läras ut
Citera
2025-05-31, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Nu dummare du dig med mening?

Du kan ju bara läsa mina tidigare svar. Det är ingen som byter bort " matte eller teknik" utan Ali läser sitt hemspråk också. Bättre argument måste ni väl ändå ha?
Jag har nu frågat dej 2 gånger! Vad skulle hemspråk gynna Ali i Sverige?
Citera
2025-05-31, 11:08
Moderator
Strix m/94s avatar
Det har redan från början varit orimligt att icke-medborgare skall ha rösträtt, om så bara i kommunala val. Om M nu menar allvar, så borde man driva detta inom Tidö-samarbatet. Jag förutser emellertid att KD låter sig övertalas, SD blir entusiastiska och L sätter sig omedelbart på bakhasorna. Så, ingen framgång innan kommande val, och därefter får vi se hur det går.

Jag tror för att om det behövs en blocköverskridande överenskommelse, så kommer S att vara emot intill det är genomdrivet och därefter alltid ha varit för detta. Övriga på vänstersidan är förstås emot.
Citera
2025-05-31, 13:45
Medlem
Skolan ska vara baserad på kunskap. Kunskap är baserad på vetenskap. Ordning och uppförande saknar vetenskaplig grund och kan därmed inte betygsättas.
Citera
2025-05-31, 15:33
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Det du tar är är elever som redan sköter sig och de kommer såklart få ett bra betyg i uppförande men inte de som missköter alla andra ämnen.

Jag har jobbat i skolan bland annat med de elever som alla andra springer och gömmer sig ifrån, har du det?

De kommer skratta ut dig om du kommer med ett betyg i uppföring.

Problemet är att vissa av dessa elever är där för att få gratis mat och umgås med sina kompisar men de bryr sig inte om de teoretiska ämnerna och det är förståligt eftersom de aldrig kommer jobba på kontor eller liknande.

Vi måste helt enkelt satsa mer på de yrken som efterfrågas på riktigt och det är mestandels arbetaryrken.

Sedan måste lärarna kunna skicka ut elever från klassrummet utan att riskera att bli uppsagda.

idag kan väldigt många elever i mellanstadiet inte vad klockan visar. Lycka till att vända den trenden.

Jag har massor med förslag men jag vet att tiden inte är mogen för det utan skolan måste bli ännu sämre innan folk är villiga att lyssna.
Det är inte skitskallarna du förstört som drar nytta av ett betyg i ordning och uppförande. Dom kommer få lida av det.

De föräldrar/elever som hörsammar problemet vinner, vilket även det vuxna samhället gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in