2025-05-30, 17:20
Medlem
Såja, mycket bra inställning. Bara hoppas resten av förbunden tar efter. Då kanske jag kan tänka mig att lägga en röst på M.
Citera
2025-05-30, 18:31
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Absurt dumt... eller ja röstningen skiter jag väl i men modersmålsundervisningen är en av dom där doldisarna i Svenska skolan som har brutalt mycket forskning i nacken. Tvåspråkighet har forskats i väldigt länge och effekten är att det skapar bättre kunskaper i språk på alla växlar. Så till den milda grad att man snackat om att introducera främmande språk tidigare i skolan för att vinsterna är så stora.

Modersmålsundervisning är också nåt som man i Sverige har nytta av för att anknyta till släktingar och skapa stabilare familjer. Om kusinerna i Finland inte snackar Svenska så är det bra att ha sin skolfinska i bagaget. När mormor bara snackar Meänkieli så dyker värdet av dom där trista lektionerna upp. Att kunna Yiddish är att kunna snacka med släktingar från hela världen. Att du kan Somaliska, Engelska, och Svenska är en vinst inte bara för dig senare i livet utan en vinst för Sverige i sin helhet.

Att dumma ner Svenska barn för litet identitetspolitik är så otroligt pantat - att jag blir rädd om det funkar.

Trams, då är det bättre att ge undervisning i ett framtidsspråk så som spanska, kinesiska eller hindi. Att lära sig yiddish eller somaliska kan man göra på fritiden.
Citera
2025-05-30, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jr.Soprano
Trams, då är det bättre att ge undervisning i ett framtidsspråk så som spanska, kinesiska eller hindi. Att lära sig yiddish eller somaliska kan man göra på fritiden.
Lycka till att förbjuda jiddish som modersmål, då kommer Sverige att bombas till Kingdom come.
Citera
2025-05-30, 20:04
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Lycka till att förbjuda jiddish som modersmål, då kommer Sverige att bombas till Kingdom come.
Det handlar inte om att inte om förbjuda, det är ju jättebra om folk lär sig språk utanför skolan. Men det är inte rimligt att skattepengar läggs på nischade saker som att somalier ska kunna snacka med sina släktingar på FaceTime eller att verka för att jiddisch ska överleva som språk. Det är rimligare att lägga dem på kunskaper som kan generera inkomster framöver, alltså språk som är viktiga i den internationella handeln.
Citera
2025-05-30, 20:15
Medlem
Sunt. Skolan behöver en käftsmäll och varför skall nyanlända ha något att säga till om överhuvudtaget i Sveriges val om de inte är medborgare. Det är ju f-n dystopiskt! Som om jag lajar ned till Paris och röstar fram svenskpartiet där om det finns efter några år (3). Utan att vara fransk medborgare! Sjukt ju! Vad är det för j-a regler? Lag från 1975 när det på sin höjd fanns några juggar och finnar och chilenare här.

Ärlig när jag säger att jag inte kände till denna lag.

Hur många folkbokförda på UT och PUT finns det där de inte är medborgare som röstar i våra kommunval?

Ärligt. Jag ser helst att detta ändras imorgon. Man kan väl inte vara ekonomisk migrant från MENA och bara hänga här och sedan rösta i kommunvalet! Bisarrt ju! Bisarrt!
Citera
2025-05-30, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Absurt dumt... eller ja röstningen skiter jag väl i men modersmålsundervisningen är en av dom där doldisarna i Svenska skolan som har brutalt mycket forskning i nacken. Tvåspråkighet har forskats i väldigt länge och effekten är att det skapar bättre kunskaper i språk på alla växlar. Så till den milda grad att man snackat om att introducera främmande språk tidigare i skolan för att vinsterna är så stora.

Modersmålsundervisning är också nåt som man i Sverige har nytta av för att anknyta till släktingar och skapa stabilare familjer. Om kusinerna i Finland inte snackar Svenska så är det bra att ha sin skolfinska i bagaget. När mormor bara snackar Meänkieli så dyker värdet av dom där trista lektionerna upp. Att kunna Yiddish är att kunna snacka med släktingar från hela världen. Att du kan Somaliska, Engelska, och Svenska är en vinst inte bara för dig senare i livet utan en vinst för Sverige i sin helhet.

Att dumma ner Svenska barn för litet identitetspolitik är så otroligt pantat - att jag blir rädd om det funkar.

Men alla i Sverige kan ju mer än ett språk? Finns ju ingen som inte kan både engelska och svenska.
Citera
2025-05-30, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jr.Soprano
Det handlar inte om att inte om förbjuda, det är ju jättebra om folk lär sig språk utanför skolan. Men det är inte rimligt att skattepengar läggs på nischade saker som att somalier ska kunna snacka med sina släktingar på FaceTime eller att verka för att jiddisch ska överleva som språk. Det är rimligare att lägga dem på kunskaper som kan generera inkomster framöver, alltså språk som är viktiga i den internationella handeln.
Det verkar som att många hakar upp sig på somalier, är dom verkligen den största gruppen som använder modersmålsundervisning? Sen återigen, försök stoppa jiddish, och du kommer få se på fan. Du vet mycket väl varför.
Citera
2025-05-30, 22:18
Medlem
Mycket bra förslag. Vill man att ens barn ska lära sig språket från föräldrars hemland (vilket jag kan förstå), kan man ordna det på egen hand, som typ sker i alla andra länder. Bodde i ett annat land med många kineser i staden, och de kinesiska familjerna gick ihop gemensamt o körde kinesisk undervisning på söndagarna (föräldrarna turades om att ansvara för det).

Det är rimligtvis inte något skattebetalarna ska stå för. Bättre också om tiden som läggs på det inom skolan används till extra svenska.
Citera
2025-05-30, 22:40
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Du skriver att vi ska behandla dem som vuxna, men bara barn får normalt modersmålsundervisning
Så för att jag skriver ”vuxna” så tolkar du det till att hela inlägget handlar om ”Komvux”, bara för att de två orden har en likalydande stavelse?

Lägg ner hela hemspråksundervisning och satsa de resurserna på något som verkligen behövs, som svenskundervisning. I synnerhet läsförståelse.
Citera
2025-05-30, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Du blandar päron och äpplen. Modersmålsundervisning är ett plus och inget som gör att personen inte kan lära sig något annat språk på högspråket så med modersmålsundervisning blir personen bara mer utbildad och forskning visar på att folk som lär sig fler språk vid unga år blir bättre på språk rent generellt med.

Så nej det är ett väldigt dålig förslag från M, helt från beprövad forskning och sunt förnuft.
På vilket sätt menar du att det är bra för samhället att Ali läser arabisk i stället för att lära sej matte eller teknik för att kunna tillföra landet något?
Citera
2025-05-30, 23:21
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Det verkar som att många hakar upp sig på somalier, är dom verkligen den största gruppen som använder modersmålsundervisning? Sen återigen, försök stoppa jiddish, och du kommer få se på fan. Du vet mycket väl varför.

Antisemitism i all ära, men du tycker inte att du är lite löjlig nu? Vi kommer att bli bombade om vi avskaffar jiddisch som hemspråk?

Näst efter arabiska är somaliska det största språket i hemspråksundervisningen.

51.000 elever deltog i hemspråksundervisning på arabiska förra året, 14.100 på somaliska.

18 elever fick hemspråksundervisning i jiddisch.

https://bulletin.nu/29-procent-av-el...om-modersmal-2
https://siris.skolverket.se/siris/si...le?p_id=553206

Uppenbarligen är det de jiddischtalande som är det stora problemet, men våra politiker törs inte göra något åt detta jätteproblem för då får vi hela den internationella judenheten på oss och blir antagligen bombade av Nato.

Personligen är jag varm anhängare av hemspråksundervisning då det gör det lättare att säga upp alla felaktigt utdelade medborgarskap och skicka hem dem när vi fått en vettig regering. Men hemspråksundervisningen motiveras ju inte med framtida repatriering från de rödgröna avskummens sida, så det är samtidigt ett sundhetstecken att moderaterna sätter sig på tvären.

Enkelt uttryckt gör alltså de rödgröna avskummen rätt sak av (uteslutande) fel orsaker, medan moderaterna gör fel sak av (delvis) rätt orsaker.
Citera
2025-05-30, 23:34
Medlem
Ett populistiskt förslag som ändrar ingenting.
All politik i Sverige är inom den vedertagna sosse-ramen.
Väck mig när regeringen genomför radikala reformer som förändrar Sverige i grunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in