2025-05-29, 15:15
Medlem
Se framför er ifall sverige hade gjort kratom lika populärt som kaffe är i sverige och aldrig köpt in kaffe och även haft 18års gräns på kratomen, hur tror ni sverige skulle se ut då? Finns ju 4 olika sorter av kratom som de producerar på 4 olika sätt med olika metoder och delar av växten som gör den antingen avslsppnande och sederande (röd sort) stimulerande som kaffe (vit sort) mycke humörhöjjande (gul) och mittellan allt (grön).

Ber mod flytta tråd om den passar annan stans.
Citera
2025-05-29, 15:38
Medlem
Det är väl inte Sverige i sig som gör kaffe populärt. Vill jag ha kaffe köper jag det. Vill jag ha kratom, så köper jag det. Det ena utesluter inte det andra.
Citera
2025-05-29, 15:45
Tråden i sig har uppenbara inkonsekventa resonemang.

Menar du att kaffe skulle förbjudas, alltså bli illegalt? Kaffe blev stort i Sverige av en slump kan man säga, det var kung Karl XII som på sina krigsfärder i Turkiet blev förtjust i kaffet och importerade detta till Sverige.

Att sätta 18-årsgräns på kratom innebär att massa omyndiga då skulle göra allt för att testa det förbjudna och sedermera bli beroende. Kaffe är också kraftigt beroendeframkallande men vad jag förstått liknar kratom opioder och ger kraftig abstinens och utsättningsbesvär som kaffe inte ger.

Sverige är ett osocialt land som behöver fikaraster där kaffe är en mycket central komponent. Jag tror inte att kratom kan ersätta detta på långa vägar.

Min slutsats är alltså att kratom skulle vara sämre för Sverige än kaffe, speciellt om man räknar med att alkohol är legalt i bägge scenarion.
Citera
2025-05-29, 16:16
Medlem
Svensklistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma

Menar du att kaffe skulle förbjudas, alltså bli illegalt? Kaffe blev stort i Sverige av en slump kan man säga, det var kung Karl XII som på sina krigsfärder i Turkiet blev förtjust i kaffet och importerade detta till Sverige.

Att sätta 18-årsgräns på kratom innebär att massa omyndiga då skulle göra allt för att testa det förbjudna och sedermera bli beroende. Kaffe är också kraftigt beroendeframkallande men vad jag förstått liknar kratom opioder och ger kraftig abstinens och utsättningsbesvär som kaffe inte ger.

Sverige är ett osocialt land som behöver fikaraster där kaffe är en mycket central komponent. Jag tror inte att kratom kan ersätta detta på långa vägar.

Min slutsats är alltså att kratom skulle vara sämre för Sverige än kaffe, speciellt om man räknar med att alkohol är legalt i bägge scenarion.
Man får lite avtänning men det är inte värsta grejen ärligt talat.
Thaigubbar halsar kratom som vatten
Citera
2025-05-29, 22:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma

Det fetade stämmer.
Varför ska vi legalisera något som gör folk dumma. Tänk om personen hög på kratom råkar vara ens kirurg.
Man kanske blir skärpt eller avslappnad en liten stund men på sikt blir man riktigt trög av kratom.
Har fått bevittna när någon överdoserat och haft avtändning på kratom. Det är ingen vacker syn vill jag lova.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in