• 1
  • 2
2025-05-29, 12:17
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Låt oss säga att du driver ett företag. Du anställer massa folk. Det går bra med mera.
Där efter behöver du en till som ska utföra en viss uppgift t.ex. programmering eller budbärare.

Du märker att den nya anställda verkar inte vara helt kunnig. På arbetsintervjun så fick du känslan att detta var den mest erfarna och duktigaste framtida kollegan någonsin. Jävlar i mig vad kandidaten presenterade sig bra. Snyggt CV, jävla massa meriter, gått i skola världen över hävdar kandidaten (dock framgår det sedan att det var distanskurser. Vissa kurser var inte ens meriterade, men dom hamnade ändå i CV:t), fint klädd och självsäker.

Men när den ska börja jobba med sina uppgifter...då går det trögt. Kan inget, vet inget, oerfaren som kallas duga....
Men det går ett tag...sedan börjar denna komma in i arbetet. Men den sysslar inte med vad den ska göra. Istället börjar den delegera och agera mer som "chef". Den har byggt upp ett eget system. Bjuder in sig själv med att "bestämma" och glider ofta med dom som har titeln "teamleader" eller "gruppledare".

Så vad är detta för typ egentligen?
Jag har en sådan på jobbet. Han skulle jobba med programmering, men har blivit någon sort av icke-officiell teamleader. Han kallar sig för "lite som en teamleader", än fast han har titeln "utvecklare", vilket alla har.

Så är detta en trend...eller inkompetens?
Citera
2025-05-29, 12:35
Medlem
Bifoxs avatar
Låter snarare som narcissism
Citera
2025-05-29, 12:37
Medlem
DevilsDens avatar
Dom vill inte jobba och fuskar sig fram, dom snackar väldigt bra samt slickar chefer & temleaders i röven.

Skulle inte förvåna mig om dom är vaccinerade med Mrna då många är lätta att manipulera idag då dom visar sig vara fullkomliga svin. Agnarna skiljs ifrån vetet så man kommer se dessa väldigt tydligt framöver.

Inte bara jag som märkt av detta ser jag… människors personlighet har förändrats till fascistiska drönare.
Citera
2025-05-29, 13:08
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Låt oss säga att du driver ett företag. Du anställer massa folk. Det går bra med mera.
Där efter behöver du en till som ska utföra en viss uppgift t.ex. programmering eller budbärare.

Du märker att den nya anställda verkar inte vara helt kunnig. På arbetsintervjun så fick du känslan att detta var den mest erfarna och duktigaste framtida kollegan någonsin. Jävlar i mig vad kandidaten presenterade sig bra. Snyggt CV, jävla massa meriter, gått i skola världen över hävdar kandidaten (dock framgår det sedan att det var distanskurser. Vissa kurser var inte ens meriterade, men dom hamnade ändå i CV:t), fint klädd och självsäker.

Men när den ska börja jobba med sina uppgifter...då går det trögt. Kan inget, vet inget, oerfaren som kallas duga....
Men det går ett tag...sedan börjar denna komma in i arbetet. Men den sysslar inte med vad den ska göra. Istället börjar den delegera och agera mer som "chef". Den har byggt upp ett eget system. Bjuder in sig själv med att "bestämma" och glider ofta med dom som har titeln "teamleader" eller "gruppledare".

Jag har en sådan på jobbet. Han skulle jobba med programmering, men har blivit någon sort av icke-officiell teamleader. Han kallar sig för "lite som en teamleader", än fast han har titeln "utvecklare", vilket alla har.

Dom har större ambitioner än att sitta som kodknackaraspie resten av livet.
Citera
2025-05-29, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren

Just kodknackare är nästan alltid besatta av chefer, dom är helt klart den högskoleutbildade grupp som är mest knepiga. Dom reagerar ofta extremt starkt på om någon vill gå från vanlig kodare till chef och dom har ofta väldigt svår och trotsig relation till chefer. Oftast är dom väldigt trotsiga och barnsliga och det ska ofta visas att dom anser att dom kan mycket mer än chefen och ledning och att det är dom som gör nytta. Det är nästan som att dom blir personligt förolämpade om någon inte vill göra exakt som dom.
Jag vet inte riktigt varför det har blivit så här.

Ännu tydligare är det nu när alla AI-verktyg kommer, det ska pratas om hur dåliga dessa verktyg minsann är och att det är tusen gånger bättre att skriva allt själv.
Citera
2025-05-29, 13:21
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren

Citat:
Ursprungligen postat av Bifox
Låter snarare som narcissism

Intressant. Ena säker att han har en plan att göra karriär, oavsett jobb. Chef = Bäst lön.

Andra säger att han är "för fin" för att jobba
Citera
2025-05-29, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland

På mina jobb har det varit osäkerhet + rädsla för att jobba el kanske för att göra fel. Har ett gäng "slavar" i sitt följe som dom kan dirigera. Å lyder inte alla andra då blir det otrevligt. Nån chefsegenskap har dom ju trots allt men obehagliga människor
Citera
2025-05-29, 13:40
Medlem
Norrbagg79s avatar
Bortskämd curlad drömmare där intelligens inte matchar ambitionerna.
Citera
2025-05-29, 13:50
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
På mina jobb har det varit osäkerhet + rädsla för att jobba el kanske för att göra fel. Har ett gäng "slavar" i sitt följe som dom kan dirigera. Å lyder inte alla andra då blir det otrevligt. Nån chefsegenskap har dom ju trots allt men obehagliga människor

Detta kan stämma faktiskt. Folk som är ofta rädda och osäkra på att risken att göra fel, brukar ofta delegera bort uppgifter.

Känner en som totalt ljög om sin anställning på ett jobb. Han ville bara ha en fet lön. När han väl skulle jobba, kunde han inget. Istället började han styra och bestämma. Än fast han inte hade dessa befogenheter. Han verkade rätt bra på att "delegera" ut uppgifter. Så han blev "mini chef" då det var svårt att säga upp han då företaget har en policy att inte säga upp folk efter 2 års anställning. Detta har med att företaget värnar mycket om sin personal faktiskt.
Citera
2025-05-29, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642

Jag tror att det kan ha att göra med bristande social kompetens(av att leva hela sitt liv framför skärmen) och att de blivit prisade som genier av sin omgivning för att de kan koppla upp ett modem och omvandla word till PDF åt människor som växte upp utan datorer.
Citera
2025-05-29, 13:59
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Just kodknackare är nästan alltid besatta av chefer, dom är helt klart den högskoleutbildade grupp som är mest knepiga. Dom reagerar ofta extremt starkt på om någon vill gå från vanlig kodare till chef och dom har ofta väldigt svår och trotsig relation till chefer. Oftast är dom väldigt trotsiga och barnsliga och det ska ofta visas att dom anser att dom kan mycket mer än chefen och ledning och att det är dom som gör nytta. Det är nästan som att dom blir personligt förolämpade om någon inte vill göra exakt som dom.

Ännu tydligare är det nu när alla AI-verktyg kommer, det ska pratas om hur dåliga dessa verktyg minsann är och att det är tusen gånger bättre att skriva allt själv.
Autism är överrepresenterat hos kodknackare. Det som du beskriver låter väldigt likt autism.
Citera
2025-05-29, 14:03
Medlem
Det är så den blev "duktig", gled igenom studier osv genom att låta andra göra jobbet. Lägg till att personen därtill är socialt kompetent och bra på rövslickeri som gör att folk tycker om personen. Finns många sådana tyvärr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in