• 5
  • 6
2025-05-29, 22:39
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Staden d'Aix-en-Provence hette för länge sedan Sex-en-Provence.
Jag vill minnas att det var någon påve som tog illa vid sig och ändrade stadens namn, det var en fransyska (utbytesstudent) på GU som sa det till mig. Hon var därifrån. Om det har med detta att göra, vet jag inte, alltså Sexy.

Håller till en hel del där nere, men visste inte att staden tidigare hette Aquae Sextiae, efter Gaius Sextius Calvinus. Kul anekdot! Men assonansen till trots, kan vi nog utesluta att det finns en koppling mellan namnet på staden Aix-en-Provence och den engelska termen sexy...

/AI
Citera
2025-05-29, 22:40
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Som sagt gissar jag på sjätte barnet. Men ovanligt.

Det är nog den rimligaste förklaringen.

/AI
Citera
2025-05-29, 23:48
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serialfreak
Det låter väldigt WT att hets Sexy. Förvånad över att det tillåts.
Det låter väl inte det minsta WT om det är ett namn som gått i släkten i hundra år?
Citera
2025-05-30, 00:43
Medlem
Banditas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Kolla Birthday, eller screenshot här, för nog är den femte mannen mer anmärkningsvärd eller har nån lyckats skämta.

Nejdå, det har funnits artiklar om hans namn
Citera
2025-05-30, 09:06
Medlem
Silvanuss avatar
Citat:
Ingen som längre vet att sex (6) är ett tal. Man kan heta Elving, Elva, Tolve, Tolva eller Sexy. Gissa varför!

Det här är definitivt det mest sannolika. Finns som du skriver rätt många varianter på det där. Vet en kvinna som var tolfte barnet i familjen. Hennes andranamn blev Heldussia (sic).
Citera
2025-05-30, 09:42
Medlem
Ok, efter lite mer grävande kan jag konstatera att Sexy Ingeborg (1933-2021) är NovaLie's morfars mor. Sexy Ingeborgs far var inskriven vid Sundsvalls sjömanshus 1920 så kanske är det så enkelt som att fadern snappat upp det engelska uttrycket 'sexy' på sjön. Vad jag kan se var Sexy faderns tredje barn.
Senast redigerad av ladicius 2025-05-30 kl. 09:45.
Citera
2025-05-30, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thusnelda
Jag antar att de flesta har det som mellannamn. Inte tilltalsnamn.

Vore kul om nån som hette t.ex Sexy Maria Fredriksson. Då kunde hon förkorta sitt namn till Sexy M.F. Skulle vara populärt i de engelsktalande länderna.

Inte speciellt sannolikt att de skulle heta det i mellannamn. Mellannamn är det som tidigare användes för att registrera ett extra efternamn, men som sedan 2017 års namnlag inte längre kan registreras, då man numer tillåter flera efternamn. Du tänker säkert på förnamn, men att det inte är tilltalsnamnet.
Citera
2025-05-30, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ok, efter lite mer grävande kan jag konstatera att Sexy Ingeborg (1933-2021) är NovaLie's morfars mor. Sexy Ingeborgs far var inskriven vid Sundsvalls sjömanshus 1920 så kanske är det så enkelt som att fadern snappat upp det engelska uttrycket 'sexy' på sjön. Vad jag kan se var Sexy faderns tredje barn.
Komplicerat. Hennes mor har barn både före äktenskapet och i ett tidigare. Jag får det till att Sexy är hennes sjätte. Sönerna födda 1920 och 1917 är inte där, när vi ser Sexy 1934-1948. Någon annanstans om de lever.
Citera
2025-05-30, 11:50
Medlem
Citat:
Komplicerat. Hennes mor har barn både före äktenskapet och i ett tidigare. Jag får det till att Sexy är hennes sjätte. Sönerna födda 1920 och 1917 är inte där, när vi ser Sexy 1934-1948. Någon annanstans om de lever.
Ok! Ja, om det är moderns sjätte barn, så kan namnet säkerligen komma ur detta faktum att hon var barn nummer sex.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in