• 1
  • 2
2025-05-29, 01:10
Medlem
Ja, så omnämns de ofta. Jag anser våra nära grannländer är Danmark, Norge och Finland. Det är länder vi har skämt om och någon sorts relation till. Vilken relation har vi till Baltikum?

Jag kan faktiskt inte mycket om Baltikums historia, och jag ska inte googla. Och jag tror faktiskt svenskar i gemen inte har det heller... Jag vet de ingick i östblocket och sen blev fria. So what? Det låter inte särskilt intressant...

Vad finns att se där? Jag har ingen aning men tror det trots allt kan vara lite mysigt i deras städer. Det är ju så små länder... Det är dock inte mycket anledning att besöka dessa liliput-nationer...

Så varför åker svenskar dit? Låt oss vara ärliga.. Troligen horor och sprit... Antagligen också för att annat är eller åtminstone var billigt. Det är som ett "Thailand light" fast med sämre klimat. Åtminstone har de billiga kvinnor och likaså sprit.

Skulle verkligen någon kille med helt rent mjöl i påsen (eller vad han annars har i den) åka ensam eller med manliga kompisar till Baltikum?

Dessa länder är som ett budget-Disneyland för sex-turister... Folk kanske hävdar de åker dit för annat än att supa och spänna på blonderade bimbos... Men de ljuger troligen. Fast vissa stackare gör kanske det, men det är inte mycket till semester. Och jag tvivlar på att någon med hyfsad budget skulle välja dessa länder som främst föredragna resmål... Och nej, jag kan faktiskt inte tro att någon som åker dit förutom för att det är billigt, inte också har ett (stort) intresse av sprit

Så lågbudget, fylla och (troligen) billig sex är det som lockar. Har jag fel? Nej ..

Jag tycker inte dessa länder förtjänar att kallas "nära grannländer" då vår relation till dem innan de började attrahera mindre nogräknade fyllon och kåtbockar var i det närmaste obefintlig.

Har jag rätt i mina djupsinniga resonemang gällande dessa ännu ganska avdankade öststater eller inte? Vad tycker ni? Är något i övrigt lockande med dessa länder?

Senast redigerad av Snobird 2025-05-29 kl. 02:09.
Citera
2025-05-29, 01:32
Medlem
Känner ni någon som har åkt dit? Fanns någon anledning förutom...

1. Billigt
2. Horor
3. Billig sprit

Eller finns fler anledningar? Jag bara undrar...
Senast redigerad av Snobird 2025-05-29 kl. 01:57.
Citera
2025-05-29, 01:59
Medlem
VonObens avatar
Så väldigt billigt är det inte.

Särskilt Estland är väldigt likt Sverige och Finland i tankegångar och hur människor ser på saker. Landet har tillhört Sverige i nära hundra år historiskt.

Litauen är mycket mer likt katolska Polen. Lettland är mittemellan.
Citera
2025-05-29, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonOben
Så väldigt billigt är det inte.

Ok, men vad är det då som drar mer än ovan nämnda? Sol och bad? Något historiskt av intresse att se?

Citat:
Särskilt Estland är väldigt likt Sverige och Finland i tankegångar och hur människor ser på saker. Landet har tillhört Sverige i nära hundra år historiskt.

Ok, jag kände till Sverige hade någon historisk koppling för längesen... Fast det låter inte heller som en anledning att åka dit egentligen. Man kan semestra i Sverige som har hur många fina platser som helst...

Citat:
Litauen är mycket mer likt katolska Polen. Lettland är mittemellan.

Kanske intressant men varför lockar det svenska turister?
Senast redigerad av Snobird 2025-05-29 kl. 02:10.
Citera
2025-05-29, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Känner ni någon som har åkt dit? Fanns någon anledning förutom...

1. Billigt
2. Horor
3. Billig sprit

Eller finns fler anledningar? Jag bara undrar...
Mobba de rysktalande ??
Jag åkte första gången runt 2002 så fick bl a se slagghögar efter Sovjetunionens brytning av uran ur oljeskiffer i östra Estland.

Jag gissar esterna är nöjdare med det krigsrkungen Gustav II Adolf beordrade i Tartu/Dorpat 1632 ?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tartu_universitet
Citera
2025-05-29, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans.Redux
Mobba de rysktalande ??
Jag åkte första gången runt 2002 så fick bl a se slagghögar efter Sovjetunionens brytning av uran ur oljeskiffer i östra Estland.

Jag gissar esterna är nöjdare med det krigsrkungen Gustav II Adolf beordrade i Tartu/Dorpat 1632 ?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tartu_universitet

Det ser ju fint och flashigt ut...
Citera
2025-05-29, 02:27
Medlem
Tavastehuss avatar
Sveriges andra universitet låg i Tartu (Dorpat) i dåvarande Livland. Grundat 1632.

Många ester i Sverige har svenskt eller åtminstone germanskt ursprung.

Det talades svenska på vissa östliga öar i Östersjön långt in på 1900-talet.
Citera
2025-05-29, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Sveriges andra universitet låg i Tartu (Dorpat) i dåvarande Livland. Grundat 1632.

Många ester i Sverige har svenskt eller åtminstone germanskt ursprung.

Det talades svenska på vissa östliga öar i Östersjön långt in på 1900-talet.

Det är förvisso av visst historiskt intresse men förklarar inte riktigt varför det är så stort resmål för svenskar, utöver de mer uppenbara anledningarna... Finns det något verkligt spännande historiskt att se som det faktiskt gör i våra nordiska grannländer?
Citera
2025-05-29, 02:38
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Vet inte om dessa "länder" har något existensberättigande. Det är svenska kolonier som övertogs av Ryssland och sedermera blev "självständiga" när Moskva kollapsade. Livland, Tavastien med flera borde återgå i svensk ägo.
Citera
2025-05-29, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Vet inte om dessa "länder" har något existensberättigande. Det är svenska kolonier som övertogs av Ryssland och sedermera blev "självständiga" när Moskva kollapsade. Livland, Tavastien med flera borde återgå i svensk ägo.

Hmm... Vet inte vad balterna skulle tycka om det men Ryssland lär ha grundats av svenska vikingar. Borde det också återgå i svensk ägo?
Citera
2025-05-29, 02:53
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Hmm... Vet inte vad balterna skulle tycka om det men Ryssland lär ha grundats av svenska vikingar. Borde det också återgå i svensk ägo?

Det var aldrig i vår ägo. Gränsen går vid Leningrad oblast, för vi intog väl aldrig Nygård.
Citera
2025-05-29, 02:56
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Givet att detta postats i historia så finns det flera aspekter.

Förr var vatten den snabba och naturliga metoden för resor så Finland och Baltikum låg praktiskt sett närmare än t ex den (idag) svenska västkusten. Stormaktssverige byggdes till stora delar med den förutsättningen och det var därför Finland, Baltikum och diverse östersjöstäder på andra sidan hörde till Sverige och det finns eller har funnits svenska minoriteter där. Så historiskt sett är det definitivt nära grannländer.

Vad gäller att besöka de länderna så finns det massor av historia där. En mycket stor del av avgörande svensk historia finns i Baltikum. Narva ligger i Estland. Men det finns förstås mycket annat också. Från tyska orden till andra världskriget. Att de flesta som besöker andra länder inte gör det av historieintresse ändrar inte på läget att det finns mycket för den som är intresserad.

Dock är det sant att vi mentalt klippte av dem när de hamnade under ryssen, vilket de gjorde tidigare än Finland. De känns inte som grannländer och grannfolk på samma sätt. För mig som västsvensk kan jag dock säga att som grannland/grannfolk betraktat ser jag inte Baltikum som annorlunda än Finland. Fanns inga finska invandrare där jag växte upp, finska var bara något man märkte av när det var invadrarprogram på TV. Ett utland med konstigt språk borta i öst. Norge och Danmark är grannländerna, mentalt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in