Flashback bygger pepparkakshus!
2025-05-29, 02:59
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ok, jag kände till Sverige hade någon historisk koppling för längesen... Fast det låter inte heller som en anledning att åka dit egentligen. Man kan semestra i Sverige som har hur många fina platser som helst...

Kanske intressant men varför lockar det svenska turister?
Länge sen?

Estland hade en svensk minoritet ända fram till 1945, när Sovjetunionen tog över.

Alla flydde till Sverige. Ca. 10,000 var de, och det är antagligen mellan 30,000 och 40,000 idag levande svenskar som har sina rötter där.

På samma sätt som andra svenskar romantiserar landskapet där deras förfäder brukade jorden, så romantiserar andra svenskar om samma sak, fast i Estland.

Många vill besöka platsen där de har sina rötter, eller t.o.m. köpa en sommarstuga där.

Ortsnamn som Odensholm och Runö vittnar om hur ursvenska dessa delar av Estland är.
Senast redigerad av Bone Collector 2025-05-29 kl. 03:01.
Citera
2025-05-29, 03:00
Medlem
De två lite annorlunda båtgravar som hittades på Ösel 2008 finns det i år en utställning på nya museet utmed Vasa på Djurgården för de som vill se hur det gick för "turister" i österled runt år 750.

https://www.vrak.se/sv/besok-museet/...efore-vikings/
Citera
2025-05-29, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Givet att detta postats i historia så finns det flera aspekter.

Förr var vatten den snabba och naturliga metoden för resor så Finland och Baltikum låg praktiskt sett närmare än t ex den (idag) svenska västkusten. Stormaktssverige byggdes till stora delar med den förutsättningen och det var därför Finland, Baltikum och diverse östersjöstäder på andra sidan hörde till Sverige och det finns eller har funnits svenska minoriteter där. Så historiskt sett är det definitivt nära grannländer.

Ja, på det sättet att vi varit nära dem i ett historiskt perspektiv...

Citat:
Vad gäller att besöka de länderna så finns det massor av historia där. En mycket stor del av avgörande svensk historia finns i Baltikum. Narva ligger i Estland. Men det finns förstås mycket annat också. Från tyska orden till andra världskriget. Att de flesta som besöker andra länder inte gör det av historieintresse ändrar inte på läget att det finns mycket för den som är intresserad.

Det finns kanske en del att se men hur är det med museer? Gällande det kan i övrigt väl få av våra (åtminstone nordiska) grannländer mäta sig med Danmark?

Citat:
Dock är det sant att vi mentalt klippte av dem när de hamnade under ryssen, vilket de gjorde tidigare än Finland. De känns inte som grannländer och grannfolk på samma sätt. För mig som västsvensk kan jag dock säga att som grannland/grannfolk betraktat ser jag inte Baltikum som annorlunda än Finland. Fanns inga finska invandrare där jag växte upp, finska var bara något man märkte av när det var invadrarprogram på TV. Ett utland med konstigt språk borta i öst. Norge och Danmark är grannländerna, mentalt.

Jo, där håller jag väl med men man jag har åtminstone hela livet hört en hel del om Finland och de har en svensktalande minoritet. Fast jag ser också Norge och speciellt Danmark som närmare, och i mitt fall är det också geografiskt så...
Citera
2025-05-29, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Länge sen?

Estland hade en svensk minoritet ända fram till 1945, när Sovjetunionen tog över.

Alla flydde till Sverige. Ca. 10,000 var de, och det är antagligen mellan 30,000 och 40,000 idag levande svenskar som har sina rötter där.

På samma sätt som andra svenskar romantiserar landskapet där deras förfäder brukade jorden, så romantiserar andra svenskar om samma sak, fast i Estland.

Många vill besöka platsen där de har sina rötter, eller t.o.m. köpa en sommarstuga där.

Ortsnamn som Odensholm och Runö vittnar om hur ursvenska dessa delar av Estland är.

Ok, det ger ju definitivt lite mer svensk-anknytning. Jag har hört om balt-utlämningen, i negativa ordalag men minns inga detaljer. Det var väl balter som kommit till Sverige som utlämnades till Ryssland?
Citera
2025-05-29, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans.Redux
De två lite annorlunda båtgravar som hittades på Ösel 2008 finns det i år en utställning på nya museet utmed Vasa på Djurgården för de som vill se hur det gick för "turister" i österled runt år 750.

https://www.vrak.se/sv/besok-museet/...efore-vikings/

Intressant! Lite synd dock moderna utställningar ska ha så mycket VR och sånt dock. Jag vill helst se riktiga föremål från tiden i fråga...
Citera
2025-05-29, 03:37
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Det finns kanske en del att se men hur är det med museer? Gällande det kan i övrigt väl få av våra (åtminstone nordiska) grannländer mäta sig med Danmark?
Det finns mycket men den sektorn är inte lika utbyggd som i länder som haft åtminstone en generation extra på sig att "satsa på turism" och gömma arbetslöshet i olika utgreningar av offentliga sektorn där museum och liknande ofta ingår.

Danmark har byggt en massa muséer som väl till stora delar är upplevelsemusér för turismnäringen och det är ju fint när man besöker ett land just som turist men personligen föredrar jag de gamla klassikerna, Glyptoteket och Töjhuset. Det senare har jag hört att de kan ha turistifierat dock.
Citat:
Jo, där håller jag väl med men man jag har åtminstone hela livet hört en hel del om Finland och de har en svensktalande minoritet. Fast jag ser också Norge och speciellt Danmark som närmare, och i mitt fall är det också geografiskt så...
Visst och den som var intresserad av historia förstod förstås tidigt att Finland var en viktig del, mer än Baltikum, men i mitt faktiska liv var såväl Finland som finnar helt frånvarande. För en skåning, hallänning eller bohuslänning är det inte mycket till grannfolk, egentligen. Väldigt annorlunda på östkusten förstås.
Citera
2025-05-29, 04:53
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ok, det ger ju definitivt lite mer svensk-anknytning. Jag har hört om balt-utlämningen, i negativa ordalag men minns inga detaljer. Det var väl balter som kommit till Sverige som utlämnades till Ryssland?
Specifikt var det balter som varit soldater åt Tyskland. Precis som vanliga tyska soldater som flytt till Sverige skulle de enligt fredsavtalet utlämnas. I detta fall till Sovjet. Sovjet i sin tur betraktade balterna som sovjetmedborgare eftersom de tagit över där strax innan kriget och därmed var de här figurerna, ur Sovjetiskt perspektiv, inte bara fiendesoldater utan förrädare.

Finns många aspekter på händelsen. En del av balterna hade tvångsrekryterats, en del var frivilliga. En del hade deltagit i diverse brott mot mänskliga rättigheter (vilket ju tyskarna ägnade sig ganska mycket åt, särskilt på östfronten) och över 100 hade varit med i Waffen-SS. Å andra sidan var SS vad som fanns för en balt som ville slåss mot Sovjet som ju 1939-1941 varit en grym ockupant. Det är inte mycket som är svart eller vitt i den här historien. Idag ses det hela väl som en ganska vanärande episod för Sverige. De här människorna utvisades till en grym diktatur som ville straffa dem. Flera blev också avrättade. Sverige har bett om ursäkt.

Som en liten sidonotering kan nämnas att de svenska kommunisterna - dagens supergoda och flyktingkramande vänsterparti - ville utvisa inte bara de som burit uniform utan även alla civila som flytt sovjetförtrycket.
Citera
2025-05-29, 06:02
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Känner ni någon som har åkt dit? Fanns någon anledning förutom...

1. Billigt
2. Horor
3. Billig sprit

Eller finns fler anledningar? Jag bara undrar...
För egen del skulle det vara naturen, djuren. Historian. Människorna och byggnaderna. Bara vara, komma bort nån annanstans kanske se hur de har/ hade det på skolorna och så. Se vad som finns i affärer och marknader. Second hand affärer. Prova deras mat. Fiska, campa.

Jag dricker inte och skulle inte inte köpa sex eller ha så lösa förbindelser. Skönt att kunna utesluta det så man inte tror det är alternativ. Tar inga andra droger heller. Känns tryggt.

Jag vet inte. Vad ska man göra. Gå på aa möte.
Citera
2025-05-29, 06:18
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Sveriges andra universitet låg i Tartu (Dorpat) i dåvarande Livland. Grundat 1632.

Många ester i Sverige har svenskt eller åtminstone germanskt ursprung.

Det talades svenska på vissa östliga öar i Östersjön långt in på 1900-talet.
Ormsö (estlandssvenskt uttal: årmse, estniska Vormsi, tyska Worms) är den fjärde största ön i Estland. Ön utgör en egen kommun.

Förledet anses innehålla det svenska personnamnet Orm. Tolkningen ’’ön med ormar’’ betraktas som ren folketymologi.
Snake men! Kanske fanns många ormar där som höll gnagare i shack och chock.
Citera
2025-05-29, 06:32
Avstängd
Gorbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Vet inte om dessa "länder" har något existensberättigande. Det är svenska kolonier som övertogs av Ryssland och sedermera blev "självständiga" när Moskva kollapsade. Livland, Tavastien med flera borde återgå i svensk ägo.

Så att de kan bli invaderade av Abdullah och Hamid?

Jag tror befolkningen där hellre har det som det är nu.

Men för att vara OT så var väl de gamla Svenska baltländerna Estland och Lettland något av solsemester destinationer innan de blev en del av Sovjetunionen, då fanns det ju inte charterflyg söderut.
Citera
2025-05-29, 06:49
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Jag tycker inte dessa länder förtjänar att kallas "nära grannländer" då vår relation till dem innan de började attrahera mindre nogräknade fyllon och kåtbockar var i det närmaste obefintlig.

Har jag rätt i mina djupsinniga resonemang gällande dessa ännu ganska avdankade öststater eller inte? Vad tycker ni? Är något i övrigt lockande med dessa länder?

Jag tycker tyvärr att din mångordiga utläggning i första hand bevisar dina otrevliga fördomar, dåliga bakgrundskunskaper och ytliga intressen. Egenskaper som du beklagligtvis delar med miljontals andra svennefjollor, och som många av er på ett närmast masochistiskt vis tycks vara stolta över. Kanske denna attityd är en del av de svenske tilstander, som norrmännen raljerar över?

Det är ingen som tvingar dig att intressera dig för historia, bäste Snobird, men det verkar som om du bara vill tigga bekräftelse på ditt beslut att inte intressera dig.

Kanske du kunde studera den alltför tidigt bortgångne John Chrispinssons bok Den glömda historien - Om svenska öden och äventyr I öster under tusen år? Jag tror inte att du efter läsningen kommer att ha samma nedlåtande inställning till områdena på andra sidan Östersjön. Börja med de här texterna.

https://www.svensktidskrift.se/histo...da-ostsverige/
https://www.expressen.se/kultur/john...mda-historien/
https://www.vt.se/debatt/vastervik/a...orien/r3n35z2j

Jag återkommer till tråden när jag satt mig vid en bättre dator, men jag vill gärna ta upp vilken insats de estniska och lettiska flyktingarna gjort i Sverige. Några av namnen kommer här nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Som en liten sidonotering kan nämnas att de svenska kommunisterna - dagens supergoda och flyktingkramande vänsterparti - ville utvisa inte bara de som burit uniform utan även alla civila som flytt sovjetförtrycket.

Exakt, det är ett ämne som är absolut okänt i dag. Det svenska kommunistpartiet (SKP kan även uttydas som Stalins Kuksugar-Pack) var åren 1945-46 Sveriges absolut mest flyktingfientliga parti.

Partiet ville utvisa alla baltiska flyktingar till Sovjetunionen. Inte bara de estniska och lettiska män som stridit i tysk uniform skulle skickas tillbaka, utan även de över 30.000 civilpersonerna - en 15-årig Ilon Pääbo, som senare skulle bli känd som Wikland, en tvåårig byting vid namn Ilmar Reepalu, och så vidare. De behövdes nämligen nu i sina hemländer för att "bygga upp" sina nya "demokratiska" samhällen (alltså sovjetrepubliker), ansåg de "svenska" kommunisterna.

Här kan man läsa protokollet från debatten i Riksdagens andra kammare, när "baltfrågan" avhandlades den 23 november 1945. Så här uttryckte sig kommunisten Gustav Johansson, en äkta arbetarklassens förkämpe och stor humanist och humorist, om de tiotusentals "kulturellt främmande" balter som nu störde friden överallt i Sverige. (Herr Håstad, som Johansson går i polemik mot, är högerriksdagsmannen Elis Håstad.)
De [de baltiska flyktingarna] utgöra en konspirationshärd, som söker skapa konflikt med en stormakt. --- De trivas, som sagt, icke i ett av folket regerat land. De se ingen annan utväg för ett återupprättande av de fascistiska regimerna, som tidigare styrde Baltikum, än krig mellan västmakterna och Sovjetunionen. De äro klara spekulanter i detta krig. Ha vi någon anledning att särskilt slå vakt örn en sådan farlig härd i Sverige? Ha vi icke nog med våra egna quislingar? Måste vi därutöver importera sådana utifrån? Kommunisterna ha redan på ett tidigt stadium --- varnat för den politik, som inleddes, när den baltiska emigrationen delvis organiserades från Sverige med hjälp av svenska flottans olja och utsända generalstabsofficerare. Vi förutsade att det skulle bli ett synnerligen kvistigt och farligt problem för Sveriges reglering, och så har det också blivit. Det kommer icke att bli bättre i fortsättningen.
/----/
Det kan icke vara ett svenskt intresse att med oss assimilera 33 000 balter, vilka utgöra för oss främmande element. Herr Håstad har försökt blåsa upp en opinion, men det finns en annan opinion i Sverige i dag, nämligen på arbetarsidan, och den omfattar flera än de här framträdande opponenterna. Från arbetare i Borås, Norrköping och andra städer, där man haft dessa flyktingar på arbetsplatserna, får man höra, att man är trött på balterna och vill ha bort dem. Det går ingen dag utan resolutioner med detta krav. Man har nämligen upptäckt att de tongivande äro fascister, som gynnats med stora förmåner i Sverige, men vilka man räknar med som strejkbrytarelement i kommande konflikter. De ha i början vägrat att gå in i fackföreningarna, men nu fått andra direktiv av sina ledare och. slagit om. Fackföreningarna ha emellertid i sina stadgar infört förbud mot intagning av fascister. Sådana element skola icke få äventyra utrikespolitiskt viktiga avgöranden för Sverige.
Hur skulle man i dag reagera, om man fick höra att några svenskar, på en arbetsplats någonstans i Sverige, på eget initiativ hade antagit en resolution om att utvisa syriska, afghanska och somaliska flyktingar? Flyktingar, som av de styrande gynnats med stora förmåner, men som enligt resolutionens undertecknare i kommande konflikter kan väntas ta motståndarens parti? Hur skulle sån "aktivism" kommenteras i kolumner och TV-soffor?

Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Vet inte om dessa "länder" har något existensberättigande. Det är svenska kolonier som övertogs av Ryssland och sedermera blev "självständiga" när Moskva kollapsade. Livland, Tavastien med flera borde återgå i svensk ägo.

Vad är Tavastien för nånting, bäste rysstroll? Om du syftar på Tavastland, så är det ett landskap i Finland.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tavastland
https://www.uppslagsverket.fi/sv/view-170045-Tavastland
Senast redigerad av Ördög 2025-05-29 kl. 07:31.
Citera
2025-05-29, 06:59
Avstängd
Citat:
Ok, men vad är det då som drar mer än ovan nämnda? Sol och bad? Något historiskt av intresse att se?

Ok, jag kände till Sverige hade någon historisk koppling för längesen... Fast det låter inte heller som en anledning att åka dit egentligen. Man kan semestra i Sverige som har hur många fina platser som helst...

Kanske intressant men varför lockar det svenska turister?
Sverige invaderat och erövrat Baltikum = historiskt intresse. Ryssland gjort precis samma sak = förtryck och erövring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in