• 1
  • 2
2025-05-28, 23:44
Avstängd
StoreSvartes avatar
Kom på en idé idag. Tänk er att man borrar en halvcirkelformad tunnel under jorden, vakuumtömmer den och lägger en räls längs hela tunneln. Sedan släpper man ner ett tåg från ena sidan, och tack vare gravitationen, frånvaron av luftmotstånd och minimal friktion rullar tåget nästan hela vägen till andra sidan – helt utan att tillföra energi under färden.

Så du kan transportera vad som helst från A till B nästan energifritt.

Vad tror ni om den här idén eller tänker jag fel nu?
Senast redigerad av StoreSvarte 2025-05-28 kl. 23:48.
Citera
2025-05-28, 23:54
Jag tycker det låter helt rätt. Varför halvcirkelformad?
Citera
2025-05-29, 00:02
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Jag tycker det låter helt rätt. Varför halvcirkelformad?

Hela poängen med idén att tunneln går som en perfekt halvcirkel under jord från början till slut.
Citera
2025-05-29, 00:05
Medlem
Jag tycker synd om de som skall lägga räler. Behöva arbeta i vakuum måste vara asjobbigt.

Vem skall bära all last som är ombord på tåget den sista biten fram till stationen?
När du skall skicka tillbaka tåget till andra änden, hur gör man då? Låter man jorden snurra ett halvt varv o sedan släpper den i nedförsbacken som går åt båda hållen?

Jag tror du skall lägga ifrån dig din haschpipa o hitta en bättre lösning på ditt varg o björnproblem.
Kanske du kan använda din tunnel för att undvika björnarna?
Citera
2025-05-29, 00:05
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Är det inte exakt det som Musk håller på med i något av sina företag. Han vill bygga en hyperloop för att blixtsnabbt forsla människor fram och tillbaka genom USA.

https://en-m-wikipedia-org.translate...v&_x_tr_pto=rq
Citera
2025-05-29, 00:07
Medlem
CERN har ju en beam pipe med vakuum för partiklar.
Om man barnsligt tänker sig gamla sopnedkasten, så fungerade dessa även med vakuum via en tunnel.
Oftast släpptes dom inte iväg innan de fanns tillräckligt med påsar och tillräckligt vakuum tryck.
Dom flesta används inte mer.
Men du tänker rätt.
Senast redigerad av 12Monkeys 2025-05-29 kl. 00:09. Anledning: u
Citera
2025-05-29, 00:11
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag tycker synd om de som skall lägga räler. Behöva arbeta i vakuum måste vara asjobbigt.

Vem skall bära all last som är ombord på tåget den sista biten fram till stationen?
När du skall skicka tillbaka tåget till andra änden, hur gör man då? Låter man jorden snurra ett halvt varv o sedan släpper den i nedförsbacken som går åt båda hållen?

Jag tror du skall lägga ifrån dig din haschpipa o hitta en bättre lösning på ditt varg o björnproblem.
Kanske du kan använda din tunnel för att undvika björnarna?

Du fattar ju inte ens min idé och ändå öppnar du truten. Jag väntar på svar från smarta snubbar.

Edit: Här är ett hemskt försök att rida något på telefonen för att förklara min idé.

https://imgur.com/a/7pqYUlH

Så tunneln kanske börjar i Paris, och går under jorden och kommer upp i Köpenhamn. Som exempel.
Senast redigerad av StoreSvarte 2025-05-29 kl. 00:22.
Citera
2025-05-29, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Du fattar ju inte ens min idé och ändå öppnar du truten. Jag väntar på svar från smarta snubbar.

Du kanske inte förstod svaret bara?

Du kan inte transportera något energifritt.
Du skriver själv att tåget skall drivas av en kraft

Det har dessutom startas flertalet trådar om tunnlar rakt genom jorden. Använd dessa istället.
Citera
2025-05-29, 00:25
Medlem
Sereenas avatar
Grundidén må vara någorlunda sund, ie tåg i vakuumtunnel skulle ha låg energiåtgång för skälva tåget att ta sig från A till B (men lite motorkraft skulle man behöva tillföra oavsett), men skulle i slutänden vara väldigt energikrävande att utföra så "energifri transport" blir det inte, energin skulle gå åt på saker som tex att skapa och bibehålla vakuum i tunneln för varje resa istället.

Och som jag uppfattat din förklaring av spåret så skulle tåget fastna ung halvvägs och inte ha energi nog att komma fram då andra halvan av resan skulle ske mot gravitationen, inte med den.
Senast redigerad av Sereena 2025-05-29 kl. 00:29.
Citera
2025-05-29, 00:26
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Du kanske inte förstod svaret bara?

Du kan inte transportera något energifritt.
Du skriver själv att tåget skall drivas av en kraft

Det har dessutom startas flertalet trådar om tunnlar rakt genom jorden. Använd dessa istället.

Det är nästan energifritt. Tåget rullar från A nästan hela vägen till B utan att man behöver tillföra energi.
Citera
2025-05-29, 00:27
Medlem
Citat:
Kom på en idé idag. Tänk er att man borrar en halvcirkelformad tunnel under jorden, vakuumtömmer den och lägger en räls längs hela tunneln. Sedan släpper man ner ett tåg från ena sidan, och tack vare gravitationen, frånvaron av luftmotstånd och minimal friktion rullar tåget nästan hela vägen till andra sidan – helt utan att tillföra energi under färden.

Du tänker fel. En högstadiekurs i fysik senare skulle du förstå varför.
Citera
2025-05-29, 00:29
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:

Så i vakum kommer tåget att färdas framåt utan att man i den ände dit det ska komma har ett utsug.
Och ingen energi ska användas för att starta tåget.

Du är verkligen ett geni!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in