• 5
  • 6
2025-05-29, 14:38
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puncho
På krogen gör många bartenders totalt fel - enligt mig. De tippar glaset maximalt för att minimera skummandet och kunna hälla upp ölen på kortast möjlig tid. Detta var extremt vanligt på 70- och 80-talet. Även idag ser jag många som gör så ute på lokal.

Förståeligt utifrån deras perspektiv. I en stökig krogmiljö med massor av gapande kunder så måste det gå fort. Fort fort fort.

Men, detta är inte det korrekta sättet att hälla upp öl. Öl ska hällas rakt ned ned på lite höjd så det skummar maximalt i glaset. Detta frigör smakämnen och gör att ölen blir godare för dig. Håller du inte med? Tror du att jag luras? Hur häller du upp din öl? Jag vill särskilt höra i från kemister som kan utveckla frågan i ett kemiskt perspektiv (att frigöra smakämnen låter så extremt new age på något sätt)

Låt vetenskapen guida oss mina vännerrrr.

/Puncho
Man lutar glaset för att få minimalt med skum inte för att det skall gå snabbt.
Citera
2025-05-29, 14:40
Medlem
För att få till den perfekta ölen ska du mer eller mindre hålla ölglaset vågrätt och öka lutningen när det är påväg och skvimpa över kanten hela tiden.

Mörk öl gäller andra regler.
Citera
2025-05-29, 15:30
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QFens
För att få till den perfekta ölen ska du mer eller mindre hålla ölglaset vågrätt och öka lutningen när det är påväg och skvimpa över kanten hela tiden.

Mörk öl gäller andra regler.

Det fetade ligger i princip i linje med att säga att andra regler gäller för röda bilar än för blå...

Lutningen av glaset så som du beskriver fungerar utmärkt för den som har som målsättning att bevara så mycket kolsyra som möjligt i ölet och sedan rapa ljudligt för att imponera på "brudarna" och övriga "alfahannar" på Böda Sand eller Gekås Ullared Stugby & Camping. Med lite tur kanske man till och med kan få rapa i TV.

Var och en gör självklart som h*n vill, men man kan ju fråga sig vem eller vad annat än för att kunna rapa ordentligt den tekniken egentligen är bra för...

Visserligen blir man mätt på nolltid, rapig/gasig och allmänt "tung" i magen och det till råga på allt i kombination med minimal möjlighet att lyfta ölets smakprofil och smakkaraktär och så kan man definitivt vilja ha det. Om det bara är fylla och bakfylla som är målet med att dricka öl, är det ett riktigt bra sätt att hälla upp sitt öl för att åtminstone säkerställa det.
Citera
2025-05-29, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puncho
På krogen gör många bartenders totalt fel - enligt mig. De tippar glaset maximalt för att minimera skummandet och kunna hälla upp ölen på kortast möjlig tid. Detta var extremt vanligt på 70- och 80-talet. Även idag ser jag många som gör så ute på lokal.

Förståeligt utifrån deras perspektiv. I en stökig krogmiljö med massor av gapande kunder så måste det gå fort. Fort fort fort.

Men, detta är inte det korrekta sättet att hälla upp öl. Öl ska hällas rakt ned ned på lite höjd så det skummar maximalt i glaset. Detta frigör smakämnen och gör att ölen blir godare för dig. Håller du inte med? Tror du att jag luras? Hur häller du upp din öl? Jag vill särskilt höra i från kemister som kan utveckla frågan i ett kemiskt perspektiv (att frigöra smakämnen låter så extremt new age på något sätt)

Låt vetenskapen guida oss mina vännerrrr.

/Puncho
är det ens en fråga? För oss som var med på den gamla mindre goda tiden lever traumat fortfarande kvar, när man efter en utekväll kom hem med en mage uppsvälld som en spärrballong av kolsyra.

Kolsyran är ju inte ett självändamål utan i grunden en restprodukt från jäsningen.
Att hälla från höjd gör att proteinerna frigörs och bildar ett smakrikt skum.
Visst en avslagen öl är jävligt tråkig, men jag vet ingen som lyckats få ut alla kolsyra genom att hälla från lite lagom höjd. Däremot får man ut alla smakerna.
Och bonusen är som sagt att magen mår otroligt mycket bättre av det.
Citera
2025-08-08, 01:14
Medlem
sneakydudes avatar
Själv tippar jag glaset av den enkla anledningen att jag inte vill ha en slatt kvar i flaskan/burken, blir ju avslaget och dessutom en massa kladd i pantsäcken. Är en tråkig svennebananlagerdrickare, det mesta går ner (så länge det inte är Tuborg eller det där gudsförgätna rävgiftet Harboe) så mitt tillvägagångsätt är enbart av praktiska skäl.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in