2025-05-28, 19:11
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Jag har psykisk ohälsa så det har påverkat mitt ätande. Tröstätande.

Jag menar inget illa, ibland måste man höra det rått.
Du är rejält överviktig och du måste göra nåt åt det om du inte vill dö om några år.

Jag hjälper dig gärna med tips eller funderingar.

Sedan borde du såklart ta hjälp för ditt psykiska mående också.
Citera
2025-05-28, 19:15
Ät mindre bara
Citera
2025-05-28, 19:19
Medlem
Enkelt och bra, så varför inte. Skulle dock lägga till färgrika grönsaker och lite bär/frukt med mycket c-vitamin som apelsin och jordgubbar, plus ett tillskott med omega-3. Vissa tycker det är ensidigt osv. men det gäller en period, inte hela livet. Har en närstående som gick ner massor genom samma middag varje dag under en period, det var grillad kyckling och brysselkål i enlighet med läkares råd. Heja TS!
Citera
2025-05-28, 19:31
Medlem
RattanMajas avatar
Citat:
Jag har psykisk ohälsa så det har påverkat mitt ätande. Tröstätande.

Går du på någon SSRI?
Citera
2025-05-28, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RattanMaja
Går du på någon SSRI?
Ja.
Citera
2025-05-28, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kringkring
Enkelt och bra, så varför inte. Skulle dock lägga till färgrika grönsaker och lite bär/frukt med mycket c-vitamin som apelsin och jordgubbar, plus ett tillskott med omega-3. Vissa tycker det är ensidigt osv. men det gäller en period, inte hela livet. Har en närstående som gick ner massor genom samma middag varje dag under en period, det var grillad kyckling och brysselkål i enlighet med läkares råd. Heja TS!
Broccoli ska ju vara bra.
Citera
2025-05-28, 19:44
Medlem
RattanMajas avatar
Citat:
Ja.

Du kan bli bottenlöst hungrig på vissa SSRI. Tycker du ska surra med din läkare om SSRI, viktnedgång och välmående.
Citera
2025-05-28, 19:47
Medlem
Jag rekommenderar dig att byta ut Overnight Oats mot vanlig havregrynsgröt. För att få Overnight Oats ätbar häller folk i allt möjligt jox utöver havregryn och därmed exploderar kaloriantalet.
Citera
2025-05-28, 19:49
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Overnight oats med äpple.
Grillad kyckling med keso. Eller skinka.
Avokado, räkor.

Jag är ingen som orkar räkna på kalorier. Jag har försökt med Lifesum hur många gånger som helst men ger upp.

Kan man som icke överviktsopererad äta som de gör?

Mannen som uppfann bantning, engelske Banting, lär ha ätit endast en stadig biff till mat utan tillbehör.
Citera
2025-05-28, 19:53
Medlem
Wayaheads avatar
Strunta i socker och kolhydrater, speciellt bröd, pasta, ris, lite potatis kan du äta, men helst inte mer än 80 gram om dagen. Du kommer att tappa kilon snabbt, speciellt om du går en sväng morgon och kväll.
Citera
2025-05-28, 19:58
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Du är så gammal och så fet att du skall kräva att få träffa en dietist.
Att ligga på minuskalorier är ju bra, men du behöver seriös hjäp. Sluta med ssri till att börja med.
Citera
2025-05-28, 20:16
Medlem
Bra tips i tråden.
Kontakta läkaren om din medicin/biverkningar.
Föreslår att du kontaktar fysioterapeuten på din VC. Bli hjälpt med kostråd, rörlighet, hur och vad du ska göra baserat på din rörlighet. Programmet gör man sen hemma.
Vidare kan denne skicka dig till dietist. Dietist kan man ha oavsett vikt.
Vissa behöver hjälp med diet (vad du ska och får/kan äta) pga sjukdom, låg vikt/hög vikt, allergener, IBS osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in