Citat:
Det är ju lite märkligt att du med 100% säkerhet insett att medvetandet är hjärnbaserat när det inte finns ett enda bevis som styrker det, utan enbart lösgrundande antaganden, hör du inte hur extremt fånigt det låter?
Jag antar också att du är 100% övertygad om att all existens med miljarder komplicerade funktioner skapats genom en slump utifrån några vilsna atomer, hur är det möjligt utan något förutbestämt schema?
Så, med tanke på att det inte finns några som helst bevis på att medvetandet och minnena är hjärnbaserade, i kombination med att det är osannolikt att all existens skapats genom en slump, så är det logiskt att tänka utanför vetenskapens lilla box och inse att medvetandet är en icke-fysisk högre entitet som formar den fysika verkligheten.
Och som Zingmark beskrev det, vissa har svårt att se bortom sina egna begränsningar.
Jag antar också att du är 100% övertygad om att all existens med miljarder komplicerade funktioner skapats genom en slump utifrån några vilsna atomer, hur är det möjligt utan något förutbestämt schema?
Så, med tanke på att det inte finns några som helst bevis på att medvetandet och minnena är hjärnbaserade, i kombination med att det är osannolikt att all existens skapats genom en slump, så är det logiskt att tänka utanför vetenskapens lilla box och inse att medvetandet är en icke-fysisk högre entitet som formar den fysika verkligheten.
Och som Zingmark beskrev det, vissa har svårt att se bortom sina egna begränsningar.
Det är väldigt enkelt, tittar man på hjärnan så ser man inga antenner, därför antar man att medvetandet sker i huvudet. Tittar man på hjärnskador kan man ganska träffsäkert säga hur någons medvetande påverkas.
Vetenskap är väldigt enkelt. Först observerar man ett fenomen och sedan länkar man ihop det med andra fenomen och skapar en teori om hur det hela hänger ihop.
Jag tittar på fenomen och säger att de är naturliga, du tittar på samma fenomen och säger att det är onaturligt. Problemet är att du ignorerar bevis för att de inte passar med ditt antagande. Det finns mängder med forskning på minnen. Du kan rätt snabbt hitta vilka bitar av hjärnan som är inblandade i skapande av minnen. Det finns tre kända mekanismer, produktion av nya hjärnceller, long term potentiation/förstärkning av signaler och vad nu den sista hette, inhibition/försvaga signaler. Man behöver inget mer för att skapa ett minne. Datorers minnen fungerar bättre än människors minnen för att vi kan testa hur bra ett material kan lagra ett potential och designa minnet. Människan är designad genom evolution och brukar faktiskt fungera rätt dåligt, men sånt lägger vi inte märke till. Det hjälper att öva men ofta är det bäst att använda papper och penna.
Det är lätt att bli lurad av läkare som låter pålitliga, så när läkare har fel brukar det bli lite tjatigt om meriter. Nej, läkare är fortfarande människor som tänker fel och gör misstag.
Jag uppskattar att du försöker rätta mig, men det är nog bättre om vi slutar mitt emellan. Jag har mitt medvetande i hjärnan och var du har ditt medvetande har vi ingen aning om. Vad sägs om det?