Citat:
Ursprungligen postat av
Bilderberg78
Du får skapa din egen teori om det. Jag gav dig bara grädde på moset som delvis kan förklara det du själv har som en ide. För jag kan inte förneka det som är möjligt. Och då visade jag en teori om ett kvantmedvetande och, celler,biologi,kvantmekanik som bevisats stämma gör det möjligt med ett utomkroppsligt medvetande helt eller delvis.
Kanske är kopplade i kvantfält och C.G Jung eller Teosofi
behöver ingen andlighet för ett medvetande kontakt med eller på en högre nivå, utan naturlagarna visar något som påminner om det.
Då är frågan hur de kunde ha så rätt då vi först nu kan se att det är så?
Känner man att det är så och brist på förklaringar så har det skapats teorier som kallas andliga i alla tider och platser berättade på olika sätt, då det de känner saknar ord att beskriva vad det är?
Vi vet mer idag, men inte allt och kan antagligen inte bevisa allt heller, som nästa grej.
Om vi tar strängteorier som lärs ut på högskolor men som inte har bevisats under de 50 år teorin funnits och utvecklats.
Och de talar om saker som är värre än dig och kallas vetenskap, då det kan vara möjligt men behöver 10 dimensioner, hur många dimensioner behöver din teori?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Multiversum
Man kan nog säga att kvantfysiken fungerar som en slags överlappande skugga mellan vår linjära fysiska värld och övriga dimensioner.
Sen gillar jag även att blanda in Platons grotta i sammanhanget, där han också illustrerar en skugga, dock i form av att vår observerbara fysiska värld enbart är som en skugga i förhållande till den "verkligen världen", alltså idévärlden som är indirekt fullständig bortom våra sinnesintryck av skuggorna.
Samma typ av inspiration finns ju även inom buddhismen genom den s.k. dödsboken: Bardo Thödol. Där målet är att efter döden via medvetandet och bortom sinnesintrycken, synkronisera de subjektiva sinnesintrycken från tidigare liv med efterlivets mall av "idévärlden", och därigenom komma till "insikt".
Denna inskt kan ju även delvis uppnås via glitchar utifrån Platons grotta. Problemet med att komma till insikt och bli upplyst enligt Platon, skapar en misstro från de som bara klarar av att observera skuggorna, och det är ju denna intellektuella begränsning de flesta besitter.
Om man även blandar in Everetts flervärldstolkning och hypoteser om att allt det nämnda pågår samtidigt samt att all existens är sammanflätat via medvetandet, så skulle detta även kunna förklara att vår existens och val inte är deterministisk utan baseras på gemensam insikt och upplysning som ständigt pågår i en loop, för att även klämma in Nietzsche på ett hörn.
Men för att knyta an det du framförde angående kvantbiologi och Orch OR, så innebär det alltså att hypotesen fortfarande befinner sig i "skuggan" och den drivande kraft bakom medvetandet som påstås saknas i Penrose och Hamrroffs hypotes är den kraft som förbinds genom dimensionerna, och det enda vi fysiskt kan observera utav den är symtomen.
Och med det sagt, det ligger mycket i dåtidens lära till skillnad från dagens visuella tolkningar av skuggorna.