2025-05-28, 12:53
Medlem
Hej!
Jag driver ett aktiebolag som köper in digitala tjänster och produkter via kryptovaluta – exempelvis licensnycklar till spel (som GTA m.fl.), som sedan säljs vidare till kund.

I vissa fall är leverantörerna anonyma eller vill inte lämna ut fullständig information som företagsnamn eller adress. Det jag har som dokumentation är:

- Full transaktionshistorik (tx-hash, wallet-adresser, datum)
- Konversationer genom mail, discord, telegram osv.
- Vad som köpts, pris och syfte för verksamheten

Min fråga: Har någon här erfarenhet av att bokföra sådana köp och göra avdrag trots ofullständig info om motparten? Hur petiga har Skatteverket varit vid en eventuell granskning?

Alla insikter uppskattas! Tack på förhand.
Citera
2025-05-28, 13:14
Avstängd
Avdrag kan väl bara yrkas då det finns ett organisationsnummer lr motsvarande i utlandet
Citera
2025-05-28, 14:12
Avstängd
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Avdrag kan väl bara yrkas då det finns ett organisationsnummer lr motsvarande i utlandet

Nej , inom EU måste du ha vat/eori nummer, för momsens skull.
Momsen skall ju betalas någonstans, endera här eller i köparlandet.

Utanför EU så räcker det med kompletta företagsuppgifter som motsvarar landets bolagsregister.
Citera
2025-05-28, 15:33
Medlem
Du bör nog också fundera igenom om det företaget ägnar sig åt kan åtalas som penningtvätt. Okänd säljare som tar betalt i krypto -- luktar intressant för åklagaren.
Citera
2025-06-19, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tallerfoot
Hej!
Jag driver ett aktiebolag som köper in digitala tjänster och produkter via kryptovaluta – exempelvis licensnycklar till spel (som GTA m.fl.), som sedan säljs vidare till kund.

I vissa fall är leverantörerna anonyma eller vill inte lämna ut fullständig information som företagsnamn eller adress. Det jag har som dokumentation är:

- Full transaktionshistorik (tx-hash, wallet-adresser, datum)
- Konversationer genom mail, discord, telegram osv.
- Vad som köpts, pris och syfte för verksamheten

Min fråga: Har någon här erfarenhet av att bokföra sådana köp och göra avdrag trots ofullständig info om motparten? Hur petiga har Skatteverket varit vid en eventuell granskning?

Alla insikter uppskattas! Tack på förhand.

Skulle vara mer orolig för Ekobrottsmyndigheten och polisen eftersom det du säljer sannolikt är stulet och "säljarna" använder dig för att tvätta pengar.
Citera
2025-06-19, 15:22
Medlem
laxsills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tallerfoot
Såhär skriver Skatteverket själva:
Citat:
Följande uppgifter ska finnas med på en fullständig faktura:
* Datum för utfärdandet av fakturan.
* Ett unikt löpnummer för varje faktura baserat på en eller flera serier.
* Säljarens momsregistreringsnummer.* Köparens momsregistreringsnummer om köparen är betalningsskyldig för köpet, så kallad omvänd betalningsskyldighet.
* Säljarens och köparens namn och adress.
* Varornas mängd och art eller tjänsternas omfattning och art.
* Datum då försäljningen av varorna eller tjänsterna utförts eller slutförts eller det datum då förskotts- eller a conto-betalning skett, om ett sådant datum kan fastställas och det skiljer sig från fakturadatumet.
* Beskattningsunderlaget för varje momssats eller undantag, enhetspriset exklusive moms, samt eventuell prissänkning eller rabatt som inte ingår i enhetspriset.
* Tillämpad momssats.
* Det momsbelopp som ska betalas. Om säljaren använder vinstmarginalbeskattning på transaktionen ska momsbelopp inte anges i fakturan.
De hugger inte alltid till vid minsta lilla miss, men när det finns någonsomhelst misstanke om att slarvet kan handla om felaktig regelefterlydnad (momsfusk, bluffakturering etc) kommer de att bli pedantiska. I det här fallet är det inte bara misstanke, det är rätt uppenbart att du är en flugfälla för momsfusk, skattefusk, penningtvätt och antagligen också häleri. Vi som redovisningsbyrå hade vägrat ha dig som kund mtp omöjligheten att förena det med penningtvättsreglerna. Det här är enligt svensk lag inte ett legitimt affärsupplägg.

Bara av nyfikenhet: hur hanterar du momsen egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in