2025-05-28, 06:34
Medlem
Obs, läs artikeln i tidningen Skärgården.

Ssrs/Sjöräddningssällskapet blir larmade till en olycka där en av deras egna befälhavare kört upp på land. Detta sker en sen fredagskväll när mannen var på väg med privat båt från en kräftskiva. Enligt fupen intygar samtliga på sjöräddningsbåten från Värmdö att mannen var berusad. Istället för att larma polis och ambulans till platsen så kör man istället ut honom till en ö utanför Värmdö, helt utom räckhåll för polisen. Så fort han kommer fram drar han en rejäl whisky enligt egen utsago i fup. Man skyddar en av de sina för att slippa dålig publicitet. SSRS är en fin organisation och de gör väldigt mycket bra saker. Men detta, vaffan tänkte dom här? Skyddande av brottsling? Försvårande av brottsutredning?

https://www.skargarden.se/misstankt-...av-kollegorna/
Citera
2025-05-28, 07:17
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Verkar vara mer regel än undantag i detta landet. Tystnadskulturen å hålla varandra bakom ryggen är som en religion i den offentliga sektorn.
Citera
2025-05-28, 07:25
Medlem
Man skyddar en av de sina för slippa dålig publicitet, mm ja jo det är inte vackert gjort. Men i nästa skede sjunger två av sjöräddarna ut om att de uppfattat den nödställde som berusad och luktat alkohol.
Snacka om att skjuta sig i foten.
Om man nu begår ett medvetet tjänstefel, borde det då inte varit bättre att knipa käft om alkoholen?
De sänker ju sig själva, och vilken bra publicitet det blev!

Fylleristhaveristen fick sona och väljer att kliva av scenen. Men de två papegojorna, blir de kvar som reklampelare för rörelsen? Trots deras överordnades förmildrande tal om humanitära insatser osv.

Hade kanske varit bäst att ringa polisen direkt?
Citera
2025-05-28, 09:06
Avstängd
Konstnarren5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Verkar vara mer regel än undantag i detta landet. Tystnadskulturen å hålla varandra bakom ryggen är som en religion i den offentliga sektorn.
Du verkar inte insatt i mycket, men har åsikter om det mesta. SSRS är inte offentlig sektor.
Citera
2025-05-28, 09:18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Man skyddar en av de sina för slippa dålig publicitet, mm ja jo det är inte vackert gjort. Men i nästa skede sjunger två av sjöräddarna ut om att de uppfattat den nödställde som berusad och luktat alkohol.
Om man nu begår ett medvetet tjänstefel, borde det då inte varit bättre att knipa käft om alkoholen?

Jag fattar precis vad du menar, men en privat organisation tror jag inte kan begå ett tjänstefel, det kan väl bara myndigheter göra?
-Rätta mig om jag har fel.

Men det är ju inte bra hursomhelst.. Det handlar ju om sjösäkerhet här.
Citera
2025-05-28, 09:39
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5
Du verkar inte insatt i mycket, men har åsikter om det mesta. SSRS är inte offentlig sektor.
Det är helheten. Same shit.. Befälhavare, tjänsteman, tjänstefel... Men det verkar du vara för korkad för att förstå å peka finger att jag inte är insatt. Verkar vara du som inte är så insatt å inte förstår hur Sverige funkar å är.
Citera
2025-05-28, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag fattar precis vad du menar, men en privat organisation tror jag inte kan begå ett tjänstefel, det kan väl bara myndigheter göra?
-Rätta mig om jag har fel.

Men det är ju inte bra hursomhelst.. Det handlar ju om sjösäkerhet här.
Jag vet faktiskt inte vad som är rätt eller fel här, och tänkte först satt ett citationstecken runt ordet tjänstefel.

Jag var själv med i sjöräddningen på 1990-talets senare hälft, innan sjöfyllerilagen. Då var det gott om historier om hur de fick åka ut och hämta in fiskargubbar som pimplat mer kaffegök än fisk, eller snedseglande turister som inte höll inne med groggen tills de kommit i hamn.
Då handlade det bara om att få dom i hamn, och inget mer.

Vore intressant att få reda på hur det ser ut med ev anmälningsplikt hos sjöräddningen idag.
Tjänstefel lär det nog inte vara, som du säger. Men det finns ett hyggligt samarbete mellan sjöräddning, räddningstjänst, polis och kustbevakningen, och att då försöka sopa en sån här händelse under mattan känns märkligt.
Citera
2025-05-28, 11:18
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallepolis
Obs, läs artikeln i tidningen Skärgården.

Ssrs/Sjöräddningssällskapet blir larmade till en olycka där en av deras egna befälhavare kört upp på land. Detta sker en sen fredagskväll när mannen var på väg med privat båt från en kräftskiva. Enligt fupen intygar samtliga på sjöräddningsbåten från Värmdö att mannen var berusad. Istället för att larma polis och ambulans till platsen så kör man istället ut honom till en ö utanför Värmdö, helt utom räckhåll för polisen. Så fort han kommer fram drar han en rejäl whisky enligt egen utsago i fup. Man skyddar en av de sina för att slippa dålig publicitet. SSRS är en fin organisation och de gör väldigt mycket bra saker. Men detta, vaffan tänkte dom här? Skyddande av brottsling? Försvårande av brottsutredning?

https://www.skargarden.se/misstankt-...av-kollegorna/
Varför ytterligare en tråd?
(FB) Sjöräddare lämnar Sjöräddningssällskapet (SSRS) efter dramatisk båtkrasch (2024-08-31)
Citera
2025-06-04, 11:02
Medlem
Ja, de skulle ha ringt när de insåg att han var packad. Att de inte gjorde det var såklart för att det var deras egen vän och kollega. Denna sjöräddningsbåt är dock, precis som alla andra nyare räddningsbåtar, utrustad med kameraövervakning med inspelning. Både inne i båten men även runtom utanför. Troligen har Polisen begärt in inspelningen från uppdraget och sjöräddarna tvingats ange att han var full i efterhand. Annars skulle det ju vara mened då det var uppenbart att han var berusad.
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
De sänker ju sig själva, och vilken bra publicitet det blev!

Fylleristhaveristen fick sona och väljer att kliva av scenen. Men de två papegojorna, blir de kvar som reklampelare för rörelsen? Trots deras överordnades förmildrande tal om humanitära insatser osv.

Hade kanske varit bäst att ringa polisen direkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in