Citat:
Ursprungligen postat av
Pripps0.0
Alla reagerar olika över en förlust.
Och man kan reagera olika på olika förluster.
Det är lättare att acceptera att en gammal förälder dör, än att ett barn eller en partner man haft en bild av att bli gammal med går bort plötsligt.
Hur hanterar man sorgen på ett vettigt vis?
Jag har ”dubbelsorg”, pappa är ok, men att min partner sedan 25 år dog plötsligt ger mig känslor jag inte trodde jag hade.
Ibland är jag arg, ibland bitter, ibland tröstlöst romantisk, ibland bara så ensam och jätteledsen.
Hur hanterar man sorg?
Jag har tappat fotfästet.
Pappa och min partner gav mig en grundtrygghet, men utan dom är livet meningslöst.
Jag existerar bara för att jag har barn.
Hur tog ni er igenom livskriser som liknar den här?
Till att börja med så beklagar jag dina förluster.
Hur hanterar man sorg på ett vettigt vis? Måste man hantera det vettigt då? Det är ju trots allt en kris, en förlust, någon som tas i från en, en stor omställning. Jag tror att det viktigaste är att man hanterar det, inte hur. Det finns inget universellt facit. Sorg tar den tid och de uttryck den behöver. Jag läste nånstans att sorg är som fåglar, de flyger på vindar vi inte kan styra, det enda vi kan påverka är att inte låta dem bygga permanenta bon inuti.
Sorg är komplext och den innehåller allt du skriver och än mer. Hela känsloregistert och också kroppen är involverad.
När man tappar sin grundtrygghet så mister man också fotfästet. I det är du inte onormal och heller inte ensam eller konstig. Men livet är inte meningslöst det är sorgen som känns så bottenlös.en också det djupaste av vatten har en botten och när du landar kommer du sen kunna simma upp, du kommer se solens glitter i ytan även om det inte känns så nu.
Jag har inte någon lösning. Men tid. Tiden läker inte. Men den ger utrymme till att finna nya vägar. Nu ska du bara existera, du måste inte känna att du lever. Drick kaffet, gå till jobbet, köp pizza, krama din son, ta hand om bostad och din kropp, säg till din bror att du älskar honom - allt sånt även om det känns som att du går på autopilot eller fejkar.
Den kärlek du gav och den du fick den har INTE försvunnit. Den lever kvar i luften runt dig och i kroppens celler. Istället för bitterhet försök känna värmen. Försök luta dig tillbaka i din förmåga att älska och om det hjälper försök ha en bild inuti att de fortfarande går med dig om än i annan form.
Du klarar detta. Alkoholen är dock ingen lösning - den gör smärtan större.
Om du nu ägnat många år åt att vara son och partner då är det också kanske tid nu för bara dig samt att möta din son som vuxen jämlike mer än barn.
Det kommer lätta.