2025-05-28, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Om du begär bortkoppling från elnätet så fixar nätägaren det, men du kan inte räkna med att koppla på och av varje halvår när du vill handla lite el, eller ens bli påkopplad en enda gång någonsin igen. Och om du får koppla på dig kommer avgiften vara i hundratusentalskronorsklassen.

Om det är något nätbolagen kan så är det att räkna och säkra att de får igen varenda krona som du satsat på att slippa dem. Jag har haft solceller i några år och betalar nästan inget för el men alla pengar som jag sparar har på ett magiskt sätt hamnat i medlemsavgiften i stället det vill säga nätmonopolet som jag inte har valt och aldrig kan bli fri från.

Jag "flyttar". Då har de helt plötsligt en knapp eller ett klick med musen och kan stänga av elen fjärr.
Citera
2025-05-28, 20:40
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Som kärnkraft då?

Den blev ju beskattad till döds, inte subventionerad...

https://www.youtube.com/watch?v=WWCMSeHnpbQ
Senast redigerad av Flashshit 2025-05-28 kl. 21:12.
Citera
2025-05-28, 21:39
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Såvitt jag vet är inte borttagandet av 60-öringen beslutad än utan är ett förslag.

Tas den bort kommer inte mikroproduktion att löna sig längre och jag rekommenderar ingen att skaffa något i nuläget.

Man kan i princip utgå från att det blir beslutat innan riksdagens sommarlov. Regeringen + SD har majoritet i riksdagen och alla förslag som läggs av regeringen är överenskomna i förväg.
Citera
2025-05-28, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Ja när det blir neråt -70 öre så får man betala i dag men den förste jan 26 så försvinner ersättningen på 60 öre.då blir det riktigt dåligt.
Nu bor jag i och för sig i område 4 men minus 70 öre, hur ofta har det ens hänt? Det händer ju någon enstaka gång att det blir minus men då kan man ju göra varmvatten eller något!
Mina paneler är betala sedan ett tag, men i dagsläget blir det nog betydligt svårare, tycker det är konstigt att 60 öringen försvinner.
Citera
2025-05-28, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robinluva
Ska man börja installera mörkläggningspersienner till solceller snart xD
Hur funkar det utanför Sverige?

Och hur funkar det rent tekniskt, energin måste ju ta vägen nånstans?
Ja det är det som är syftet med dom stora prisänringarna. Blir det minus kommer kanske stora elförbrukare passa på att köra några extra skift och så minskar man ju även flödet i dammar, eller rent av släpper förbi vattnet. Få blir det ju hela tiden balans.
Citera
2025-05-29, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Den blev ju beskattad till döds, inte subventionerad...

https://www.youtube.com/watch?v=WWCMSeHnpbQ
Ja men nu ska den ju återuppstå,.och nuvarande och framtida skattebetalare ska lova ett kärnkraften ska säljas dyrt. Även om marknaden inte skulle värdera den så ska vanligt folk pytsa in så tar den blir dyr.
Citera
2025-05-29, 00:28
Medlem
Citat:
Jag invensterade för 7,5 år sen och hade en snabb och hög avkastning dom första åren blev i princip noll kr på 10 månader och "normal" på 2 månader.
detta var bra i början och hade en kostnad för grejorna på drygt 100k typ 106 tror jag.
gjorde allt själv utom anslutningen mot nätet.

jag hade pengar så det blev inget lån, men vete fasen om det har gått runt än, har slutat räkna.

Såld el i år är 1032 kWh och har fått 246 kr för detta snittpris 0,24 öre,,, plus 60 oringen och nätnytta tror det är 5 öre kWh.
MP vill ha mer vind och solel ingen kan räkna hem detta i dagsläget.
Vindkraften lönar sig endast när det inte blåser och solelen ger bra betalt på kväll och natt, om man nu kan få in något utan batteri.
Så du gjorde det billigt och har efter 7,5 år fortfarande inte gjort någon vinst?

Hade du t.ex slängt in dina ~100k på Investor för 7,5 år sen och glömt bort dom så hade det väl varit runt 400k nu.

Solceller verkar vara någon sorts pyramidspel eller sekt där folk dras in av ljugande försäljare och grannar. Tittar man på konkursauktioner så är det nya solcellsföretag i konkurs i princip varje vecka, verkar vara en fruktansvärt oseriös bransch. Om man nu ska köpa solceller så bör man köpa direkt från Kina eller handla från alla dessa konkursauktioner.

Jag har svårt att förstå varför man skaffar solceller om man inte har som mål att gå off-grid eller typ driver lantbruk med stort energibehov och utrymme för väldigt stora solcellsanläggningar.

Vill man investera i sin fastighet så känns det som att man bör investera i att minska energiförbrukningen istället för att försöka producera el.
Citera
2025-05-29, 18:14
Moderator
Trixtons avatar
Rubrik ändrad.

Moderator
Citera
2025-05-29, 23:15
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Så du gjorde det billigt och har efter 7,5 år fortfarande inte gjort någon vinst?

Hade du t.ex slängt in dina ~100k på Investor för 7,5 år sen och glömt bort dom så hade det väl varit runt 400k nu.

Solceller verkar vara någon sorts pyramidspel eller sekt där folk dras in av ljugande försäljare och grannar. Tittar man på konkursauktioner så är det nya solcellsföretag i konkurs i princip varje vecka, verkar vara en fruktansvärt oseriös bransch. Om man nu ska köpa solceller så bör man köpa direkt från Kina eller handla från alla dessa konkursauktioner.

Jag har svårt att förstå varför man skaffar solceller om man inte har som mål att gå off-grid eller typ driver lantbruk med stort energibehov och utrymme för väldigt stora solcellsanläggningar.

Vill man investera i sin fastighet så känns det som att man bör investera i att minska energiförbrukningen istället för att försöka producera el.
Klart det blir vinst men i dag ger det inget extra som det gjorde i början.
Anläggningen är betald och jag gör kanske halva räkningen men att sälja ger inget i dag, så 12-14k i snitt på året samt att värdet är kanske 40-50 k för hela anläggningen i dag.
förövrigt har jag redan 400+ på börsen i Lundin mining.
planen är att sätta in batterier har kollat i dagarna nu och det blir 20 kWh batteri
Citera
2025-05-30, 13:46
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ja men nu ska den ju återuppstå,.och nuvarande och framtida skattebetalare ska lova ett kärnkraften ska säljas dyrt. Även om marknaden inte skulle värdera den så ska vanligt folk pytsa in så tar den blir dyr.

Det går inte att förstå vad du skriver...
Citera
2025-05-30, 14:44
Medlem
Citat:
Klart det blir vinst men i dag ger det inget extra som det gjorde i början.
Anläggningen är betald och jag gör kanske halva räkningen men att sälja ger inget i dag, så 12-14k i snitt på året samt att värdet är kanske 40-50 k för hela anläggningen i dag.
förövrigt har jag redan 400+ på börsen i Lundin mining.
planen är att sätta in batterier har kollat i dagarna nu och det blir 20 kWh batteri
Så, fortfarande i princip flera gånger sämre än om du bara stoppat det i en relativ trygg investering på börsen?

Tillväxten på börsen blir ju också exponentiell medan solcellerna åldras och ger sämre produktion. Förstår verkligen inte värdet i att ha dom på ett vanligt hus.

Om du tycker det att det blir vinst att trycka in ännu mer pengar i anläggningen så rekommenderar jag återigen att du jagar på konkursauktionerna. Har sett kompletta anläggningar i din storlek gå för typ 15-50k på auktion, batterier dyker också upp där.
Citera
2025-05-31, 11:46
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Så, fortfarande i princip flera gånger sämre än om du bara stoppat det i en relativ trygg investering på börsen?

Tillväxten på börsen blir ju också exponentiell medan solcellerna åldras och ger sämre produktion. Förstår verkligen inte värdet i att ha dom på ett vanligt hus.

Om du tycker det att det blir vinst att trycka in ännu mer pengar i anläggningen så rekommenderar jag återigen att du jagar på konkursauktionerna. Har sett kompletta anläggningar i din storlek gå för typ 15-50k på auktion, batterier dyker också upp där.
Har hittat batteri för under 20 tusen, så helt ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in