• 1
  • 2
2025-05-27, 23:13
Medlem
braatthas avatar
Hur ska man göra när skattereduktionen på såld el försvinner?

Ska ni stänga av när det blir minuspriser?

I dag får man typ 5 öre i nätnytta samt reduktion på 60 öre för såld el + spotpriset,
det finns dagar då priset har varit mer än - 70 öre.

När får gemene man betala för att bli av med överskottet och hur tänker ni?
Citera
2025-05-27, 23:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Hur ska man göra när skattereduktionen på såld el försvinner?

Ska ni stänga av när det blir minuspriser?

I dag får man typ 5 öre i nätnytta samt reduktion på 60 öre för såld el + spotpriset,
det finns dagar då priset har varit mer än - 70 öre.

Snart får ni betala för att sälja el. Degen ska in! Jag har inga solceller, men det var nära.
Citera
2025-05-27, 23:37
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Snart får ni betala för att sälja el. Degen ska in! Jag har inga solceller, men det var nära.
Ja när det blir neråt -70 öre så får man betala i dag men den förste jan 26 så försvinner ersättningen på 60 öre.då blir det riktigt dåligt.
Citera
2025-05-27, 23:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ja när det blir neråt -70 öre så får man betala i dag men den förste jan 26 så försvinner ersättningen på 60 öre.då blir det riktigt dåligt.

Jag tycker det är helt sjukt att man kan ge en skattereduktion ena dagen och sedan ta tillbaka den, den andra dagen. Varför skulle jag vilja investera i något som ändrar sig från dag till dag? * virrar på huvudet *
Citera
2025-05-27, 23:44
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Jag tycker det är helt sjukt att man kan ge en skattereduktion ena dagen och sedan ta tillbaka den, den andra dagen. Varför skulle jag vilja investera i något som ändrar sig från dag till dag? * virrar på huvudet *
Ja skattemedel styr mer av våra liv än vi vet, och mer lär det bli!
Nu är der batteri som gäller 50% i ersättning.
Citera
2025-05-27, 23:52
Medlem
Citat:

Det här med att behöva betala för att bli av med el – är det verkligen något som är svårt att undvika? Jag tänker mig att växelriktarna normalt borde kunna ställas i ett läge där de aldrig levererar el till elnätet, eftersom de rimligen bör fungera med nät där nätägaren inte tillåter något annat. Att det inte görs automatiskt beroende på elpriset kan jag förstå, men med lite manuell hantering från solpanelsägaren under perioder där det är ett problem?
Citera
2025-05-28, 00:04
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Det här med att behöva betala för att bli av med el – är det verkligen något som är svårt att undvika? Jag tänker mig att växelriktarna normalt borde kunna ställas i ett läge där de aldrig levererar el till elnätet, eftersom de rimligen bör fungera med nät där nätägaren inte tillåter något annat. Att det inte görs automatiskt beroende på elpriset kan jag förstå, men med lite manuell hantering från solpanelsägaren under perioder där det är ett problem?
Jag vet att går att göra så men då har man nog heller ingen direkt koll på om man har extra energi att "slösa" om jag har förstått det rätt.
jag har en programerad utgång som jag kan aktivera vid överskott starta en förbrukare när det är mycket el som producereas, i dag har jag den till att dumpa 6 kW på elpatron i acctanken när det ger mer än 7000 kW
Citera
2025-05-28, 00:29
Medlem
Citat:
Om något inte bär sig utan subvention så skall man inte investera.
Citera
2025-05-28, 05:12
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Det man kan göra är att i så fall skaffa sig ett batteri och ladda det så fort man har minuspris. Har man för stort överskott så får man sätta upp ett par laddstolpar till och låta grannarna ladda sina elbilar och då kunna fakturera till dem. Säkert inte helt enkelt att få det godkänt så här blir det nog till att jobba med pengar vid sidan av.
Om man bara vill se till att göra av med el så montera upp ett par luft/luft AC-aggregat i huset och ha svalt och skönt hela sommaren.

Trist utveckling då man verkligen har tagit död på solcellsmarknaden när man tar bort dessa 60 öre. Samtidigt är frågan om solceller faktiskt är rätt sak att satsa på här i sverige då det ger en stor del av elen när vi minst behöver den.

Det finns mängder med länder som har ett helt annat klimat med mer sol och mindre kärnkraft som absolut skulle kunna bygga en stor del av sitt elbehov med solceller och batterier och där hoppas jag att man satsar mer på denna taktik.

Ska bli spännande och se hur EU:s nya regler from 2026 kommer bli där nya byggnader måste utrustas med solceller, gäller inte privata bostäder då dessa regler ligger lite senare.

Jag använder själv för lite el i huset för att det ska löna sig men hade en tanke tidigare ändå just för att kunna sälja men nu är jag glad att jag inte tog steget. Tyvärr är de flesta solceller grymt fula att ha på taket förutom de från midsummers som är mer eller mindre osynliga.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2025-05-28 kl. 05:14.
Citera
2025-05-28, 09:21
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Om något inte bär sig utan subvention så skall man inte investera.
Jag invensterade för 7,5 år sen och hade en snabb och hög avkastning dom första åren blev i princip noll kr på 10 månader och "normal" på 2 månader.
detta var bra i början och hade en kostnad för grejorna på drygt 100k typ 106 tror jag.
gjorde allt själv utom anslutningen mot nätet.

jag hade pengar så det blev inget lån, men vete fasen om det har gått runt än, har slutat räkna.

Såld el i år är 1032 kWh och har fått 246 kr för detta snittpris 0,24 öre,,, plus 60 oringen och nätnytta tror det är 5 öre kWh.
MP vill ha mer vind och solel ingen kan räkna hem detta i dagsläget.
Vindkraften lönar sig endast när det inte blåser och solelen ger bra betalt på kväll och natt, om man nu kan få in något utan batteri.
Citera
2025-05-28, 09:35
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Jag invensterade för 7,5 år sen och hade en snabb och hög avkastning dom första åren blev i princip noll kr på 10 månader och "normal" på 2 månader.
detta var bra i början och hade en kostnad för grejorna på drygt 100k typ 106 tror jag.
gjorde allt själv utom anslutningen mot nätet.

jag hade pengar så det blev inget lån, men vete fasen om det har gått runt än, har slutat räkna.

Såld el i år är 1032 kWh och har fått 246 kr för detta snittpris 0,24 öre,,, plus 60 oringen och nätnytta tror det är 5 öre kWh.
MP vill ha mer vind och solel ingen kan räkna hem detta i dagsläget.
Vindkraften lönar sig endast när det inte blåser och solelen ger bra betalt på kväll och natt, om man nu kan få in något utan batteri.

Hur mycket kvadrat bor du på och hur mycket el spenderar du per månad respektive generar under sommarmånaderna?
Citera
2025-05-28, 09:43
Medlem
Ringhals3s avatar
Denna problematik sätter fingret på hur hela elproduktionen hamnat i ett väderberoende.

Solel som inte lönar sig när solen skiner och vindkraft som inte lönar sig när det blåser.

Och så Miljöpartiet som stenhårt tror att lösningen på detta är ännu mer solkraft och vindkraft.

Lösningen för privatpersoner är att helt enkelt inte sälja elen när den har minuspris.

Mer kärnkraft och vattenkraft tack.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in