Flashback bygger pepparkakshus!
2025-05-29, 10:32
Medlem
Jag fortsätter. Sen är ju extra virgin olivolja bra att ha hemma. Dels för sallader, i hemmagjord hummus, viss matlagning - men också för sminkborttagning. Jag tar bara lite, lite på en bomullstuss och vips får man bort mascaran direkt. Funkar även på torra fötter.

Sen kan man lägga lite rapsolja eller olivolja på botten av ugnsformen så slipper man bakplåtspapper.

Jag klipper också håret själv. Vänder huvudet upp och ned och borstar ut håret. Sen tar jag saxen och sen när jag står framför spegeln. Har man håret uppsatt eller lite utsläppt ibland, alltså ingen ser att jag inte varit hos frissan.

Skönhet kostar enorma pengar för oss kvinnor, så där får man helt enkelt vara strategisk och tänka klokt.
2025-05-29, 11:51
Medlem
Är gott och billigt på
Biltema
2025-05-29, 13:25
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sachariaz
Var bor du? Funkar ej så bra i stora städer

Jag bor i en liten kommun som få hört talas om, men det kan ju finnas odlingar i utkanten av storstäderna..
Man kanske får söka på yrkesodlare osv
2025-05-29, 13:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Jag bor i en liten kommun som få hört talas om, men det kan ju finnas odlingar i utkanten av storstäderna..
Man kanske får söka på yrkesodlare osv
Tack för tipset
Kollar direkt
2025-05-29, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Ännu mer ekonomiskt borde vara att brygga på frukt och/eller bär som man kan plocka gratis. Ska nog ge mig på typ äppelvin på höstkanten.
Ännu bättre att skaffa en egen marijuanaodling, för eget bruk förstås, hehe…
2025-05-30, 18:49
https://imgur.com/a/fEXpAJn

Det är fredag då traditionellt japanska flottan äter curry.

Jag hann ta ett par tuggor.

Men någon frågade efter bild på receptet tidigare kom jag på.

Pickles gjord på daikon.

Köttet är flap för 119 kr kg. Currypulvret är S&B för jag är en lyxlirare, men vanlig garam masala går bra.

redigering: nästan som instagram det här. Undrar om Baas på Expressen ringer och vill smaka.
Senast redigerad av MachaAndChill 2025-05-30 kl. 19:46.
2025-06-02, 20:19
Medlem
sparsamhets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Finns det någon tråd om hur man kan leva bra på riktigt lite pengar?
Om inte så startar jag det nu.
Här kan man bland annat tipsa om reor bra köp.

Mitt första är att man kan köpa 3 liter tvål för bara typ 40 kronor på Rusta just nu.
Budget, planering, storkok, matlåda till lunch, sluta jämföra med andra, prioritera vad får kosta mycket, vad kan du köpa för billigare pris, skaffa ISK och månadsspara. Ha tålamod😊.
2025-06-02, 20:22
Medlem
Undvara det som kostar.
Gör livet jobbig köp aldrig bil spela inte på trav
2025-06-11, 18:01
Medlem
Kroulls avatar
Veckans tips:
WiLLY:s:
Kräftmarinerad sill
9,90 kr/st
Garant 220/110g
Max 5 köp per hushåll
Lägsta 30-dgrspris 18,90 kr
Det är riktigt billigt!

Det finns även en handfull andra smaker.
2025-06-11, 18:48
Medlem
downloaders avatar
Matlådor. + äta bara lunch och frukost.

Köp 12, 33cl matlådor från clasohlson.

500gram ris.

Till grytan
1,2kg salads kyckling, denna hade taco smak (altså färdighackad kyckling du kan äta från kylen)
2 burkar med Icas koks grädde
Två matskedar sambal oelek
Sen hade jag en påse med kryddor för sötpotatis, men, du kan ta något sött, för att kontra det starka. Jag har tidigare använt kokos socker.

Koka upp kycklingen i kokos grädden och i med sambal oeleken.
Koka riset samtidigt. Du kan dra av någon minut på koktiden då riset ska ner i grytan sen. Varför?
För en jämn fördelning inna jag delar upp alt i matlådorna.

Sedan ner med detta i frysen. Ta upp en låda dagen innan så är den redo att micra dagen efter. Micra på full effekt i 2 minuter, rör om, sedan micra 1:30 till. Redo att äta.

Köp valfritt kött på rean.
2025-06-12, 08:34
Medlem
Är ju inte vad som efterfrågas men fixa cashflow, köp ett hus och hyr ut, äg utdelningsaktier, med tiden när pengar kommer in, köp fler hus, köp fler aktier, till slut har du en månadslön var månad på kontot med väldigt lite arbete, lev livet.
2025-06-12, 14:13
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Köp litervis med tvål och använd det för att diska också.
Ät mindre genom att fasta.
Köp second hand istället för något nytt.
Comviq fastpris mini, 99 kr i månaden. 3gb att surfa för och gratis att ringa i Sverige. Det finns ändå Wifi överallt så man behöver inte ha mer surf i mobilen.

För mig skulle inte 3GB räcka, men då vill jag kunna surfa lite medan jag åker till och från jobbet med spårvagnen och måste dessutom ha tillgång till internet för att kunna visa min biljett. Använder deras 4GB abonnemang för 129kr/månad och får 8GB totalt eftersom jag tyvärr har Tele 2 som bredbandsleverantör. Tidigare kostade bredbandet bara 200-300kr i månaden, men sedan fick Tele 2 monopol och då sköt priset i höjden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in