2025-05-27, 19:53
Ni som bloggar fortfarande, hur ofta bloggar ni? Vad använder ni er för webbhosting, gratis eller betald? Är det ens roligt att blogga nuförtiden eller är det utdött som ämne som fjortisar gjorde förr i tiden?

Många har ju bloggar fortfarande vet dock inte om det är intressant att blogga, istället för videobloggning.

Och vad för webbhosting använder ni till det?
Citera
2025-05-27, 20:02
Medlem
bithaxs avatar
Det borde ju vara mycket met värt än att sitta på twitter eller bluesky och liknande och reagera på saker.

Om man har något vettigt att blogga om kan man ju bidra med vital information om t.ex sina teknik hobbies som kan komma till nytta för andra.

Jag driftar en wordpress åt vår förening. Den ligger på loopia som man gjorde för 20 år sedan. Och det funkar bra. Skönt att ha kontroll, slippa massa ai skit och SAAS.

Om jag hade en egen blogg skulle jag antingen hosta den på en rasberry pi, eller så hade det fått bli till att lägga upp en static webapp i azure som man typ genererar med python eller liknande.

Det är ju gratis. Och risken för att en statisk html sida blir hackad får anses vara låg.
Citera
2025-05-27, 20:05
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det borde ju vara mycket met värt än att sitta på twitter eller bluesky och liknande och reagera på saker.

Om man har något vettigt att blogga om kan man ju bidra med vital information om t.ex sina teknik hobbies som kan komma till nytta för andra.

Jag driftar en wordpress åt vår förening. Den ligger på loopia som man gjorde för 20 år sedan. Och det funkar bra. Skönt att ha kontroll, slippa massa ai skit och SAAS.

Om jag hade en egen blogg skulle jag antingen hosta den på en rasberry pi, eller så hade det fått bli till att lägga upp en static webapp i azure som man typ genererar med python eller liknande.

Det är ju gratis. Och risken för att en statisk html sida blir hackad får anses vara låg.

Jag håller med dig vad du säger, ens egen blogg kan vara mer värt än twitter eller bluesky =)
Citera
2025-05-27, 21:38
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Systemutveckling --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera
2025-05-28, 08:53
Citat:
Ursprungligen postat av Connectivity
Ni som bloggar fortfarande, hur ofta bloggar ni? Vad använder ni er för webbhosting, gratis eller betald? Är det ens roligt att blogga nuförtiden eller är det utdött som ämne som fjortisar gjorde förr i tiden?

Många har ju bloggar fortfarande vet dock inte om det är intressant att blogga, istället för videobloggning.

Och vad för webbhosting använder ni till det?

Jag använder en helt vanlig betald domän som kostar en tusenlapp om året. Den är helt låst och enbart min familj och vänner har inlogg.

Det upplägget gör att bara människor som har med mig att göra har tillgång till mig.

Just nu håller jag på att digitalisera och sammanställa min familjs historia eftersom vi numera existerar på tre kontinenter är det ett projekt som knyter samman.

Således är allt privat och skyddat och jag uppfattar det som ett lämpligt sätt att dela information och använda internet.

Vet man inte vem jag är ska man heller inte veta det.

Jag brukar sätta mig och digitalisera framför allt foton en gång i veckan och sen hamnar de högupplösta bilderna i ett komprimerat lösenordsskyddat arkiv som går att tanka hem om barnbarn osv vill printa ut dem.

Alltså vissa saker går inte att förbättra hur mycket bling och nya funktioner som läggs till.

Text är text, bilder är bilder och målgruppen är folk jag bryr mig om.

Innan internet vet jag i stort sett ingen som ville dela sin dagbok med folk de inte känner innan sin död. Jag tror det är den stora skillnaden i integritetstänkande mellan mig och generation Cissi.
Citera
2025-05-28, 09:36
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Ett bra alternativ för statiska hemsidor är Github pages.

Köp en billig dommän och betala några hundra om året för det, och hosta sidan där.

Kombinerat med github tasks så kan man pusha markdown-text, och låta github bygga sidan med t.ex. Hugo, Jekyyll eller liknande. Smidigt, billigt.

Man kan hosta på en raspberry pi men då behöver man statiskt IP
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in