2025-05-28, 00:47
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Jag gör min honung själv!
Intressant, har du alltså biodling? Jag har funderat på att skaffa det.
Citera
2025-05-28, 00:50
Medlem
Bavaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Har också hört den, men aldrig sett någon fakta.
Såg det i något tv-program för många år sen, kommer dock inte ihåg vilket, men det var om fusk och ursprungsbeteckning av varor bla om Vin och då kom det upp också.
Citera
2025-05-28, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Det där stämmer inte riktigt. Nyslungad honung är flytande. Jag har haft egna bikupor och honungen var flytande (om än trögflytande) närmare ett år.

Det sitter en kran på slungan och honungen rinner ner i burkarna. Trodde du att man skedar upp den i burken?

Jag talar uppenbarligen om den honungen som säljs i burk på butiken
Citera
2025-05-28, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Var tvungen att googla, och då framgår det att nyslungad honung är flytande.

Jo, det är sant. Men jag talar om de som finns i butiken
Citera
2025-05-28, 00:56
Medlem
Ferhs avatar
Allt som inte består av 100% honung borde kallas något annat. Går ju inte att gå enbart efter priset, eftersom den dyraste honungen lika gärna kan vara fejkhonung som man satt ett högt pris på bara för att lura folk att tro att det är hög kvalitet.
Citera
2025-05-28, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferh
Allt som inte består av 100% honung borde kallas något annat. Går ju inte att gå enbart efter priset, eftersom den dyraste honungen lika gärna kan vara fejkhonung som man satt ett högt pris på bara för att lura folk att tro att det är hög kvalitet.
Det är endast ren honung som får kallas för 100% honung, så den lagen/regeln finns redan. Problemet är att fabrikörer fuskar.

Metoden som nämns i trådstarten kan avslöja fuskarna.
Citera
2025-05-28, 01:02
Medlem
Har jag alltid misstänkt då min morfar var biodlare, den honungen smakar magiskt köper fortfarande bara honung från lokala biodlare. Värt varenda krona
Citera
2025-05-28, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klon1
Som vegan kör jag bara agave ändå. Honung är vidrigt ur etisk aspekt.
Hur miljövänligt och etiskt tror du det är att tillverka och frakta hem din agavesirap? Kliv ner från hästen din mupp.

Ontopic så är det verkligen chockerande med livsmedelsföretag som ljuger för att tjäna extra pengar. Har ni hört på maken.
Citera
2025-05-28, 01:29
Medlem
Aja Bajas avatar
Mycket förvirring apropå fast respektive flytande honung här.
Färsk honung är flytande. Efter ett tag bildas kristaller i honungen och den blir till fast form.
Om man har fast honung hemma så kan man värma upp den så att kristallerna smälter och honungen blir flytande igen.

Jag är inte helt säker, men jag kan tänka mig att honung som har filtrerats noggrant vid tillverkningen så att det inte finns kvar pollenkorn och liknande, kommer hålla sig flytande längre tid innan den stelnar.
Citera
2025-05-28, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Honung är ändå huvudsakligen en blandning av fruktos och glukos, dvs detsamma som den "high fructose corn syrup" så många tror är jättefarligt.
Det är inte alltid enkelt att förstå hur vissa tänker. Naturligt är bra, men socker är dåligt.
Citera
2025-05-28, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
En ny revolutionerande testmetod som tagits fram i Sverige visar att ALL importerad honung är förfalskningar! Av 40 testade produkter var 36 stycken (90 %) fejk medan de 4 svenska var äkta honung. De importerade verkar vara någon slags sirap som i någon mån blivit utspädd med en skvätt honung för att lura nuvarande testmetoder. Det här måste vara årets största matskandal!

Livsmedelskedjorna verkar acceptera resultatet men ”kan inte göra något” eftersom den nya testtekniken med DNA ännu inte är godkänd inom EU.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...dade-produkter

Belgisk choklad fick sluta säljas eftersom det inte finns chokladbönor där, men det här är värre eftersom det handlar om rent bedrägeri (alla vet att chokladbönor inte kan skördas i Belgien).

Synpunkter på den här sensationella nyheten? Är vi svenskar extremt naiva som säljer äkta honung i konkurrens med fejkprodukter (med en klar prisnackdel, givetvis)? Vilken honung köper ni och varifrån kommer den?

Personligen köper jag närproducerad sörmländsk honung av en arbetskollega som är biodlare på fritiden. Så länge han orkar hålla på så köper jag gärna!
Hur jävla svårt kan det vara att göra en helt manuell kontroll genom att besöka producenten fysiskt och titta med ögonen och se vad de håller på med?

Mängden profucerad fejkhonung är så enorm att det måste vara extremt enkelt att kontrollera extremt stora mängder inköp av sirap och avsaknad av biodlare.

Folk har blivit sjukt lata, korrupta och bortskämda.

Det är därför hatet mot Musk och Doge är så extremt. Majoriteten tycks leva parasitliv på den produktiva hederliga minoriteten. De vet om det och är livrädda arr avslöjas, hela branscher baseras på bedrägerier och fusk som enbart kan fortsätta sina svinerier om den som talar sanning tystas till varje pris.

Har svenska konsumentverket lagt ned helt, samtidigt som de fortsätter att ta betalt?
Citera
2025-05-28, 01:54
Medlem
Ogorkis avatar
Sen är det en jävla skillnad mellan olika slags Svensk honung med. Den sämsta jag ätit var från Värmland där bina levt på någonslags bladlusskit och den bästa var från Öland där det finns gott om olika slags ängsblomor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in