2025-05-27, 18:36
Medlem
JymdKjams avatar
En ny revolutionerande testmetod som tagits fram i Sverige visar att ALL importerad honung är förfalskningar! Av 40 testade produkter var 36 stycken (90 %) fejk medan de 4 svenska var äkta honung. De importerade verkar vara någon slags sirap som i någon mån blivit utspädd med en skvätt honung för att lura nuvarande testmetoder. Det här måste vara årets största matskandal!

Livsmedelskedjorna verkar acceptera resultatet men ”kan inte göra något” eftersom den nya testtekniken med DNA ännu inte är godkänd inom EU.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...dade-produkter

Citat:
Misstankar om falsk honung har funnits länge men har inte gått att bevisa. Men med ny teknik kan man nu spåra om produkter innehåller dna från växter, insekter och mikroorganismer, som äkta honung bör göra, enligt biodlingsföretagarna. När de testade honung från svenska butikshyllor, visade sig samtliga importerade som testades, vara utspädda med annat.

Belgisk choklad fick sluta säljas eftersom det inte finns chokladbönor där, men det här är värre eftersom det handlar om rent bedrägeri (alla vet att chokladbönor inte kan skördas i Belgien).

Synpunkter på den här sensationella nyheten? Är vi svenskar extremt naiva som säljer äkta honung i konkurrens med fejkprodukter (med en klar prisnackdel, givetvis)? Vilken honung köper ni och varifrån kommer den?

Personligen köper jag närproducerad sörmländsk honung av en arbetskollega som är biodlare på fritiden. Så länge han orkar hålla på så köper jag gärna!
Senast redigerad av JymdKjam 2025-05-27 kl. 18:52.
Citera
2025-05-27, 18:44
Medlem
Europes avatar
Jag minns att jag har läst att det säljs mycket mer honung i världen än det produceras, så jag är väl inte överraskad.

Jag får väl strikt köpa endast svensk honung. Det är väl även miljövänligare att handla mer närproducerat och man stödjer den inhemska produktionen, så egentligen är det väl bara fördelar med det.
Citera
2025-05-27, 18:45
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
En ny revolutionerande testmetod som tagits fram i Sverige visar att ALL importerad honung är förfalskningar! Av 40 testade produkter var 36 stycken (90 %) fejk medan de 4 svenska var äkta honung. De importerade verkar vara någon slags sirap som i någon mån blivit utspädd med honung för att lura nuvarande testmetoder. Det här måste vara årets största matskandal!

Livsmedelskedjorna verkar acceptera resultatet men ”kan inte göra något” eftersom den nya testtekniken med DNA ännu inte är godkänd inom EU.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...dade-produkter

Belgisk choklad fick sluta säljas eftersom det inte finns chokladbönor där, men det här är värre eftersom det handlar om rent bedrägeri (alla vet att chokladbönor inte kan skördas i Belgien).

Synpunkter på den här sensationella nyheten? Är vi svenskar extremt naiva som säljer äkta honung i konkurrens med fejkprodukter (med en klar prisnackdel, givetvis)? Vilken honung köper ni och varifrån kommer den?

Personligen köper jag närproducerad sörmländsk honung av en arbetskollega som är biodlare på fritiden. Så länge han orkar hålla på så köper jag gärna!
Jo visst visste jag om problemet, men jag trodde samtidigt att de stora kedjorna kunde kontrollera detta. men inte förrän nu alltså
Citera
2025-05-27, 18:45
Medlem
Svensk honung om jag köper, jag har fortfarande lite kvar av det som jag fått av min far som hade fyra kupor, garanterat svensk honung!

Det värsta är väl att detta endast är en del av det utbredda fusk som härjar i bl.a. matbranschen. Mera avslöjanden tack!
Senast redigerad av brakfesten009 2025-05-27 kl. 18:48.
Citera
2025-05-27, 18:46
Medlem
Elon-Fiskes avatar
De flesta svenskar har väl nån biodlare i närheten där man kan köpa riktigt honung direkt från källan.
Citera
2025-05-27, 18:51
Medlem
Skitbra bara att märka om dem med texten falsk honung.
Citera
2025-05-27, 18:52
Medlem
Klart att kvalitet kostar. MEn det tænker ni inte på nær ni handlar billiga skitprodukter!! køp mindre godis och læsk och køp riktig mat!!
Citera
2025-05-27, 18:57
Medlem
makuhiras avatar
Köper nästintill bara närproducerat. Är otrolig skillnad på honung och honung. Så jag betalar gärna mer för honung från Sverige än vad europeiska eller icke europeiska kostar i affären.
Citera
2025-05-27, 19:01
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Klart att kvalitet kostar. MEn det tænker ni inte på nær ni handlar billiga skitprodukter!! køp mindre godis och læsk och køp riktig mat!!

Jo, det vet vi. Problemet i det här fallet är något helt annat, nämligen att förpackningarna är felmärkta. Som konsument behöver jag kunna lita på etiketten åtminstone. Men nu visar det sig att ”importerad honung” är något annat - en scam!
Citera
2025-05-27, 19:06
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Synpunkter på den här sensationella nyheten?
Vilken honung köper ni och varifrån kommer den?
Det var ju sensationellt att de stora kedjorna säljer varor med falsk varudeklaration.
Jag köpte ICA Basic burk en gång, men väl hemma såg jag att det var rumänsk honung. Sirap alltså. Vilket jag anade och aldrig upprepat. Men jag måste erkänna att ibland använder jag flytande honung för att det är behändigt till t ex dressingar och marinader å när man vill ringla över grejer och lönnsirapen e slut eller man vill växla lite.
Jag läser nu på min honung:
"ICA - Fyllig Och Krämig - HONUNG - från flera sorters blommor(!)
Blandning av icke EU-honung"
Ordet "icke" verkar stå för både EU och honung kanske.....
Annars får jag honungsburkar av farfar varje gång vi träffas - han köper den på ICA Nära som säljer närodlat; "Honung från Södertörn, www.freddyduwe.com"
Citera
2025-05-27, 19:07
Moderator
Chantres avatar
De här 36 testade burkarna som var fejk - kan man hitta vilka burkar som man ska undvika? Står inget i artikeln.
Citera
2025-05-27, 19:16
Medlem
Det är sen gammalt. Man köper den lokalproducerade. Brukar finnas minst två oavsett var i Sverige du befinner dig. Det är det enda som är gott dessutom.

Men. Bra! Då kanske folk fattar hur man tänker på vissa mindre kompetenstäta områden. Hustle!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in