2025-05-27, 22:46
Medlem
ThePaleHorses avatar
Detta kanske får upp ögonen på svensken att kvalité får kosta lite för att få äkta vara och gynna närproducerande biodlare.
Citera
2025-05-27, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThePaleHorse
Detta kanske får upp ögonen på svensken att kvalité får kosta lite för att få äkta vara och gynna närproducerande biodlare.
Kostar den importerade honungen mindre?

Edit: Var inne och tittade på Willys, och svensk honung är generellt dyrare, men det finns undantag. Så att tro högt pris betyder hög kvalitet stämmer inte alltid.

Något som slår mig är att det finns en hel del flytande honung, men när jag läser på webben påstås det att honung inte är flytande, förutom när den är precis nyslungad.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-05-27 kl. 22:52.
Citera
2025-05-27, 22:59
Medlem
Vem0ths avatar
Högst sannolikt eftersom Egypten har varit världens största export av honung men om man granskar Egyptens grönska så finns det typ ingenting kvar eftersom landet byggt satelitkommuner precis som vi gjort här i Sverige nära gröna marker vilket har reducerat mängden naturlig honung som produceras. Då förmodligen har mänskliga händer hamnat emellan eftersom exporten är så pass står men naturlig råvara sjunkit kraftigt.

Vilket förklarar även varför honung från Egypten inte ökat i inköpspris till skillnad från svensk och europeisk honung. Något fusk måste ha skett här och det har nu blivit upplyst.
Citera
2025-05-27, 23:03
Medlem
RickRozays avatar
Jag har det bra för har kontakter i Polen som skördar och skickar riktigt jävla honung.

Men det finns svenska företag också som jag kan rekommendera. Tänker inte ge reklam, pga regler, men det är lätt att hitta om man söker efter biodlare i kommunen Strömnäsbruk!
Citera
2025-05-27, 23:03
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Det där stämmer inte riktigt. Nyslungad honung är flytande. Jag har haft egna bikupor och honungen var flytande (om än trögflytande) närmare ett år.

Det sitter en kran på slungan och honungen rinner ner i burkarna. Trodde du att man skedar upp den i burken?
Så är det. Nyslungad honung är rinnande guld.

Varför köper man utländsk honung? Är ju inte direkt dyrt att köpa direkt av någon biodlare som finns överallt runt om i Sverige. Många gånger kan man stanna till vid någon bonde på väg till Astrid Lindgrens värld och köpa honung.
Citera
2025-05-27, 23:06
Medlem
Allt är fejk. Gå på marknader och köp från en lokal bi-odlare, så mycket godare och då får du vad du betalar för. Dessa fejkhonungar är överprisat socker.

Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
De här 36 testade burkarna som var fejk - kan man hitta vilka burkar som man ska undvika? Står inget i artikeln.
Citera
2025-05-27, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Varför köper man utländsk honung?
Varför inte? Är den sämre än svensk? Förutsätter såklart att det verkligen är honung.
Citera
2025-05-27, 23:08
Medlem
Det tragiska är att detta fortgår utan att myndigheter ingriper. I detta fall borde bedrägeri vara en lämpligt åtal dvs att sälja något som inte är det som det saluförs som.
Citera
2025-05-27, 23:17
Medlem
Sjukt ändå.
Svenska produkter är nog de bästa som finns.

Fan,jag vill inte ens äta kött eller jordgubbar från utlandet då det innehåller saker som inte är bra.

Kött i utlandet är väl matat med bovaer och eller mexikanska steroider och jordgubbar från Belgien eller nåt är fulla med skadliga bekämpningsmedel.
Citera
2025-05-27, 23:17
Medlem
Innehåller äkta honung någonting som är fördelaktigare för kroppen än fejkhonung? Det är väl ur den aspekten socker som socker?
Citera
2025-05-27, 23:18
Medlem
immenhusens avatar
Köper aldrig importerad honung, så det är inget problem för mig. Men visst är det bedrägeri för dem som vill ha utländsk honung, men inte får detta.

/AI
Citera
2025-05-27, 23:19
Medlem
Jofs avatar
Har honung hemma från bin i min trädgård. Men känner ärligt talat ingen större skillnad mot utländsk honung. Men äter ytterst sällan, alltför sött, så jag är ingen expert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in