2025-05-27, 20:12
Medlem
Ajogens avatar
Är det nåt annat land man kan lita på när det kommer till honung?
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Exakt. Vill minnas att jag läste om det i Råd & rön för en massa år sen att man skulle undvika falsk honung. Själv köper jag bara lokalt producerad honung på hälsokostbutiker.
Citera
2025-05-27, 20:13
Medlem
Lite som med olivolja.
Citera
2025-05-27, 20:14
Medlem
SegPandas avatar
Handla Svenskt och lokalt.
Citera
2025-05-27, 20:15
Medlem
HerrKralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Det är väl en gammal nyhet att svensk honung är den enda äkta honungen.

Precis vad jag trodde också.
Köper alltid svensk honung i butik varvat med lokalproducerad av en bekant.
Citera
2025-05-27, 20:18
Medlem
Jo man det har man ju nästan listat ut själv.
Stått och tittat på honung i Thailand och den ser så jäkla rinnande ut.
Trodde det var 100% syntetisk.
Citera
2025-05-27, 20:19
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
En ny revolutionerande testmetod som tagits fram i Sverige visar att ALL importerad honung är förfalskningar! Av 40 testade produkter var 36 stycken (90 %) fejk medan de 4 svenska var äkta honung. De importerade verkar vara någon slags sirap som i någon mån blivit utspädd med en skvätt honung för att lura nuvarande testmetoder. Det här måste vara årets största matskandal!

Livsmedelskedjorna verkar acceptera resultatet men ”kan inte göra något” eftersom den nya testtekniken med DNA ännu inte är godkänd inom EU.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...dade-produkter

Belgisk choklad fick sluta säljas eftersom det inte finns chokladbönor där, men det här är värre eftersom det handlar om rent bedrägeri (alla vet att chokladbönor inte kan skördas i Belgien).

Synpunkter på den här sensationella nyheten? Är vi svenskar extremt naiva som säljer äkta honung i konkurrens med fejkprodukter (med en klar prisnackdel, givetvis)? Vilken honung köper ni och varifrån kommer den?

Personligen köper jag närproducerad sörmländsk honung av en arbetskollega som är biodlare på fritiden. Så länge han orkar hålla på så köper jag gärna!

Att honung på världsmarknaden är fejk har vi vetat länge. Grannen har bikupor så då vet man att honungen är äkta! Annars köper man av lokala odlare
Citera
2025-05-27, 20:19
Avstängd
Köper Upplands honung som är kravmärkt. Den är gul och trög, väldigt god och len. Bästa honungen.
Citera
2025-05-27, 20:20
Avstängd
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
En ny revolutionerande testmetod som tagits fram i Sverige visar att ALL importerad honung är förfalskningar! Av 40 testade produkter var 36 stycken (90 %) fejk medan de 4 svenska var äkta honung. De importerade verkar vara någon slags sirap som i någon mån blivit utspädd med en skvätt honung för att lura nuvarande testmetoder. Det här måste vara årets största matskandal!

Livsmedelskedjorna verkar acceptera resultatet men ”kan inte göra något” eftersom den nya testtekniken med DNA ännu inte är godkänd inom EU.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...dade-produkter

Belgisk choklad fick sluta säljas eftersom det inte finns chokladbönor där, men det här är värre eftersom det handlar om rent bedrägeri (alla vet att chokladbönor inte kan skördas i Belgien).

Synpunkter på den här sensationella nyheten? Är vi svenskar extremt naiva som säljer äkta honung i konkurrens med fejkprodukter (med en klar prisnackdel, givetvis)? Vilken honung köper ni och varifrån kommer den?

Personligen köper jag närproducerad sörmländsk honung av en arbetskollega som är biodlare på fritiden. Så länge han orkar hålla på så köper jag gärna!
Föga förvånad i en värld där allt handlar om pengar och inget om kvalitet
Citera
2025-05-27, 20:22
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Är det nåt annat land man kan lita på när det kommer till honung?

Har tyvärr inte koll på det. Minns bara att största delen av den falska honungen kom från Asien och Östeuropa.

Det bästa är nog att hålla koll på innehållsförteckningen eller än bättre, bara köpa lokalproducerat. Om du handlar på en hälsokostbutik borde du vara 99% säker på att få med dig äkta honung hem.

I den artikeln jag läste nämndes det också att det förekom vilseledande namn på den falska honungen för att ge sken av att den var tillverkad i Sverige.
Citera
2025-05-27, 20:23
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag minns att jag har läst att det säljs mycket mer honung i världen än det produceras, så jag är väl inte överraskad.
liknande i kina, de konsumerar årligen fler flaskor av vintage årgångar rödtjut än vad som finns i hela världen. finns en hel industri med att förfalska eticketter och nyrika böndtölpar som kinserna är får dom bag in box zinfandel i förfalskad flaska och betalar gladeligen
Citera
2025-05-27, 20:23
Medlem
Hygrotorks avatar
Köper bara honung på marknader och liknande, då gjord av lokala biodlare. Honung får gärna kosta för min del om den är bra.
Citera
2025-05-27, 20:24
Medlem
Venators avatar
Inte ett dugg förvånad, detta har cirkulerat i media vid flera tillfällen men då oftast för att biodlarna själva slagit larm och de ses väl som part i målet. Bra att det kommer en riktig undersökning som kan visa svart på vitt hur läget är.

I vår familj köper vi bara från biodlare vi känner. Men det är en bristvara och efter det här reportaget kommer det bli ännu mer tryck på svenska biodlare så passa på och köp svensk honung när ni har chansen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in