Citat:
Ursprungligen postat av
Superburkeen
Har ingen aning va mer ett dåligt skämt 😇
Skulle själv vilja ha bin och ”gratis” honung samt boskap…
Stort pluss att du inte byter ut honung emot sockervatten
Hur vet man hur mycket honung man ska lämna om jag för fråga ?
Kontrollerar du att det finns kvar samt mängd efter vintern ?
En fundering till ; som alla djur så skulle man kunna döda barnen för överlevnad, hur vet man att bina inte dödar barnen för att dom ska ha honung så det räcker till sig själva ?
Då tycker jag du ska skaffa bin. Riktigt roligt att hålla på med, tycker jag!
Man vet ungefär hur många kg de förbrukar under en vinter och ser till att lämna den mängden plus lite marginal. Sparar även några ramar med honung som jag kan ge samhället på våren om jag känner att dom väger för lite. Man lyfter bara lite i dom så känner man på vikten.
Bina lägger bara ägg under sommaren när det finns nektar att hämta. Jag hämtar inte honungen förrän på hösten när dom slutat lägga ägg igen, så det finns aldrig någon foderbrist under den period dom föder upp nya bin.
Undantaget är på våren då dom börjat lägga ägg, men blommorna inte riktigt kommit igång. Då får jag se till att dom har så dom klarar sig.
Bina dödar aldrig sitt yngel. De gör allt för samhällets överlevnad, inklusive att hellre dö själv än att riskera samhällets framtid genom att skada yngel - mycket fascinerande!
Däremot om dom svälter dör naturligtvis ynglet först eftersom de är mest känsliga och då ser man det utanför kupan eftersom bina städar ut dom.