2025-05-28, 07:30
Medlem
Holden.Caulfields avatar
"Blott Sverige svenska krusbär har" som Carl Jonas Love Almqvist skrev. "Blott Sverige äkta honung har"?

Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Din bisyssla?

Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Köper alltid Extra (Coop) som nu kostar typ 22 för 450 g och blev bara tvungen att kolla på vad det stod på burken och där stod det att den är tappad i Danmark. Verkar som man sponsrat honungsmaffian då eller?

Låter för billigt, ja. Själv försöker jag alltid köpa svenskproducerat - honung och kött är uteslutande svenskt i min varukorg. Det handlar främst om att stödja våra bönder och natur.
Senast redigerad av Holden.Caulfield 2025-05-28 kl. 07:37.
Citera
2025-05-28, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greveleven
Bina producerar faktiskt mycket mer honung under en sommar än de behöver för vintern. Jag har själv bin och "snor" endast överskottet.
Ger dom inget socker, utan de får leva på sin honung.
Ger mig en mindre skörd än de som ersätter med socker, men känns för mig helt rätt.
Dessutom tycker jag mina bin håller sig friskare än de som övervintrar på socker.
Har ingen aning va mer ett dåligt skämt 😇
Skulle själv vilja ha bin och ”gratis” honung samt boskap…
Stort pluss att du inte byter ut honung emot sockervatten

Hur vet man hur mycket honung man ska lämna om jag för fråga ?
Kontrollerar du att det finns kvar samt mängd efter vintern ?
En fundering till ; som alla djur så skulle man kunna döda barnen för överlevnad, hur vet man att bina inte dödar barnen för att dom ska ha honung så det räcker till sig själva ?
Citera
2025-05-28, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Köper alltid Extra (Coop) som nu kostar typ 22 för 450 g och blev bara tvungen att kolla på vad det stod på burken och där stod det att den är tappad i Danmark. Verkar som man sponsrat honungsmaffian då eller?

Tappad i Danmark men var kommer den ursprungligen ifrån? EU-honung el nåt står det va?
Citera
2025-05-28, 07:45
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Tappad i Danmark men var kommer den ursprungligen ifrån? EU-honung el nåt står det va?

Står inget.
Citera
2025-05-28, 07:52
Medlem
BlueBarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
De flesta svenskar har väl nån biodlare i närheten där man kan köpa riktigt honung direkt från källan.

jaja men och så mycket bättre
Citera
2025-05-28, 07:53
Medlem
Graavargs avatar
Det har länge fuskats med honung i stor skala, eftersom det är så enkelt. Från helt fejkad honung till att blanda ut riktig honung med annat.

Samtidigt är den metod som nu använts litet knepig att tolka, eftersom den bygger på mängden av olika DNA i honungen och den mängden varierar med vilka växter bina besöker, vilket i sin varierar storligen beroende på var kupan är belägen. I Sverige är det vanligt med bikupor och bin som använder "vilda blommor", vilket ger högt utslag i DNA. På många ställen i världen har man bin i närheten av monokulturer för att de ska sköta pollineringen, då blir det förstås låga utslag på DNA. Men det är ändå äkta honung.

Utspädd och falsk honung har antagligen blivit en så stor business att tillvägagångssättet blivit "etablerat", och eftersom det man fejkar honungen med inte är skadliga så finns det ingen större politisk drivkraft att klämma åt det. Som med bl.a. olivolja och hästkött. Så det är både bra och smart gjort av svenska biodlare att lyfta det här, på det här sättet. Men att tro att den här regeringen skulle göra nåt åt saken (vilket är vad som krävs)... ...nä.
Citera
2025-05-28, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superburkeen
Har ingen aning va mer ett dåligt skämt 😇
Skulle själv vilja ha bin och ”gratis” honung samt boskap…
Stort pluss att du inte byter ut honung emot sockervatten

Hur vet man hur mycket honung man ska lämna om jag för fråga ?
Kontrollerar du att det finns kvar samt mängd efter vintern ?
En fundering till ; som alla djur så skulle man kunna döda barnen för överlevnad, hur vet man att bina inte dödar barnen för att dom ska ha honung så det räcker till sig själva ?
Då tycker jag du ska skaffa bin. Riktigt roligt att hålla på med, tycker jag!

Man vet ungefär hur många kg de förbrukar under en vinter och ser till att lämna den mängden plus lite marginal. Sparar även några ramar med honung som jag kan ge samhället på våren om jag känner att dom väger för lite. Man lyfter bara lite i dom så känner man på vikten.
Bina lägger bara ägg under sommaren när det finns nektar att hämta. Jag hämtar inte honungen förrän på hösten när dom slutat lägga ägg igen, så det finns aldrig någon foderbrist under den period dom föder upp nya bin.
Undantaget är på våren då dom börjat lägga ägg, men blommorna inte riktigt kommit igång. Då får jag se till att dom har så dom klarar sig.
Bina dödar aldrig sitt yngel. De gör allt för samhällets överlevnad, inklusive att hellre dö själv än att riskera samhällets framtid genom att skada yngel - mycket fascinerande!
Däremot om dom svälter dör naturligtvis ynglet först eftersom de är mest känsliga och då ser man det utanför kupan eftersom bina städar ut dom.
Citera
2025-05-28, 08:08
Medlem
Hur fan kan detta vara en sensationell nyhet? Har varit känt sen lång tid tillbaka…

Behövs inte ens DNA prov, du känner väl själv att fejkhonung är vattnig, endast smakar socker, ser ut som sirap, och kostar halva priset?

Tyvärr men detta var den största icke- nyheten på länge. Köp svensk honung, stöd biodlarna! Kostar lite mer, men smakskillnaden är natt och dag och äkta honung håller i all evighet.
Citera
2025-05-28, 08:16
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
En ny revolutionerande testmetod som tagits fram i Sverige visar att ALL importerad honung är förfalskningar! Av 40 testade produkter var 36 stycken (90 %) fejk medan de 4 svenska var äkta honung. De importerade verkar vara någon slags sirap som i någon mån blivit utspädd med en skvätt honung för att lura nuvarande testmetoder. Det här måste vara årets största matskandal!

Livsmedelskedjorna verkar acceptera resultatet men ”kan inte göra något” eftersom den nya testtekniken med DNA ännu inte är godkänd inom EU.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...dade-produkter

Belgisk choklad fick sluta säljas eftersom det inte finns chokladbönor där, men det här är värre eftersom det handlar om rent bedrägeri (alla vet att chokladbönor inte kan skördas i Belgien).

Synpunkter på den här sensationella nyheten? Är vi svenskar extremt naiva som säljer äkta honung i konkurrens med fejkprodukter (med en klar prisnackdel, givetvis)? Vilken honung köper ni och varifrån kommer den?

Personligen köper jag närproducerad sörmländsk honung av en arbetskollega som är biodlare på fritiden. Så länge han orkar hålla på så köper jag gärna!

Där ser man! Märkte skilnad sen jag började köpa honung på en makknad, närproducerad osv. Helt annan smak, kontur etc.
Matfusket är troligtvis enormt, detta är toppen på isberget. Vi skall betala dyrt för skit.
Citera
2025-05-28, 08:25
Medlem
Olivolja, honung, lönnsirap och antagligen många fler.. dessa har fuskats med i många år. Vilken sensationell nyhet! SVT rotar i Wayback Machine för ny-gamla nyheter
Citera
2025-05-28, 08:29
Medlem
K-Glitchens avatar
Jag köper kanske en, max två burkar per år och har inga problem att betala 25 kr extra för en burk honung där dom påstår att det är från Sverige.

Honung är ju rätt speciellt och jag har svårt att se hur man kan fejka en sådan vara utan att någon skulle märka det. Men det är mer en killgissning kanske från min sida.
Man ska väl egentligen utgå idag att allt är fejk. Alla vill tjäna pengar på varor man egentligen inte skulle mata sin hund med om man visste vad det var i.

Det här med glass t ex. Den innehåller ju fan inte ens riktig grädde idag utan istället nån jävla mix dom hittat på i ett laboratorium som ska se likadan ut.

Eller köttet, kycklingen på Donken? Jag skulle inte äta deras "mat" ens under pistolhot.
Citera
2025-05-28, 08:36
Medlem
Det är väl bra att honungen är fejk.
Det är rätt elakt att sno honungen från bina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in