2025-05-27, 19:38
Medlem
Var pengarna kommer ifrån: besparingar.

Vad pengarna ska användas till: inköp.

De är bara ute efter "ett random svar" på frågan, sedan bryr de sig inte mer. Så länge inte svaren är typ "knarkaffärer" och "terrorism"
Citera
2025-05-27, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Jag skickade (åtskilliga gånger) från en svensk bank till en spansk.
Frågorna jag fick hade samma upplägg som när jag skickade inom Sverige.

Jamendåså. Jag antar att du inte hade några problem med att svara sanningsenligt heller?
Citera
2025-05-27, 19:48
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jamendåså. Jag antar att du inte hade några problem med att svara sanningsenligt heller?
Inga problem med det.
Citera
2025-05-27, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Inga problem med det.

Så bra. Det är liksom det jag försöker få fram här; föra över pengar hit och dit är inga problem. Föra över *svarta* pengar, eller föra över pengar till mottagare som är inblandade i något olagligt, är problem.

Det saknas verkligen inte trådar här på flashback där folk säger "ööööääähhhh jag skulle skicka en miljon till mitt konto i Låntbortistan för att köpa tvättmedel och banken baaah NÄÄÄ åvafanliksom, diktatur"!

Uppenbarligen har den som inte lyckas svara på bankens frågor helt vita pengar och skäl till transfereringarna som tål att berättas om.

Men det hade ju du, och då funkar saker och ting smidigt. Precis som man kan förvänta sig.
Citera
2025-05-27, 22:14
Medlem
ElakBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusVonPluring
Sa bara att jag vill ha de i min andra bank för att de är säkrare där. Sen vad jag ska använda dom till? Inte fan vet jag? Köpa mjölk imorgon kanske. Serva bilen om en månad? Vafan?

Vad svarar retardesen med tror ni? Att jag ska bifoga ett kontrakt eller studieintyg eller jag vet inte vad mer för efterblivna saker som styrker vad pengarna ska användas till.

Hm, jag undrar om det skulle kunna funka att använda sig av något slags mellanhand, även om det förstås blir lite mer krångel?

Jag har t.ex gjort överföringar så höga som 1 miljon åt gången från Swedbank till Avanza, det enda jag uppgav som anledning var "för att investera" och det köpte de rakt av och godkände. Så jag tänker om man gör en sån flytt först till t.ex en nätmäklare där det egentligen bara finns en rimlig möjlig anledning till överföringen (placering i värdepapper) och sedan flyttar man ut dem därifrån igen till den tredje banken man vill ha pengarna på?

Nätmäklarna kommer ju förstås också att ställa samma fråga om var man fått pengarna ifrån när de kommer in men jag har iaf inte upplevt att åtminstone Avanza bryr sig om vad man ska använda pengarna till när man tar ut dem därifrån.
Citera
2025-05-27, 22:25
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Det finns ingen sådan lag. Alla elektroniska överföringar kan bli föremål för frågor.

Du kanske tänker på den svenska tullens gräns på 10000 euro när det gäller att resa med kontanter. Deras regel är att upp till den summan behöver man inte göra någon tulldeklaration i förväg. Men det gäller såklart inom EU, och du känner kanske till att Schweiz inte är med i EU?

Jag tyckte att ts skrev att det var så men det kanske inte stämde.
Citera
2025-05-27, 22:53
Medlem
Genelkurmays avatar
Problemet är mångfacetterat. Många gör misstaget att lägga all skuld på bankerna utan att förstå bakgrunden. Om man tror att bankerna gör det här för att jävlas så är man illa ute. Bankerna hade gärna sett att lagen försvann så att man inte behövde anställa och avlöna personer som gör det här jobbet, samt att man inte hade behövt oroa sig för mångmiljard-böter och sviktat rykte. Sedan så utnyttjar bankerna att de med hjälp av lagen kan sparka ut dom kunderna som dom inte vill ha. Kolla bara på nyadagbladet och deras artikelserie om LF bank. Samt Pär Öberg som fick allting fryst och stängt av Swedbank utan någon vidare förklaring.

Vi har dels en EU-förordning om penningtvätt där alla banker inom EU är skyldiga att ha kundkännedom om sina kunder. Och sedan en tillsynsmyndighet i Sverige (finansinspektionen) som lägger allt ansvar på bankerna att hitta sina egna rutiner för att uppnå kundkännedom. Finansinspektionen ger inte ens klara riktlinjer för hur arbetet ska gå till. Då får man det här otydliga arbetssättet där bankerna står där som vilsna höns och skickar några brev om året för att kunna presentera till Finansinspektionen att de minsann ser till att stoppa penningtvätt, och sedan är problemet med att få en bot och sviktat rykte ur vägen.

Det är dessutom inte ens logiskt att bankerna kan ställa frågor och stänga folks konton pga penningtvätt samtidigt som polis och domstol inte kopplas in. En person som inte dömts i svensk domstol blir istället förklarad av banken som brottsling med indraget Bank ID och pengarna frysta. Så sitter du där helt handikappad.

Ska bli intressant att se om Nyadagbladet vinner rättegången mot LF. I sådana fall skapas prejudikat som kan begränsa bankernas godtyckliga avstängningar. Det som gjort att bankerna kunnat härja är att vanligt folk inte har råd att ta det till domstol.

Till dess är enda lösningen att folk bojkottar storbankerna.
Senast redigerad av Genelkurmay 2025-05-27 kl. 23:00.
Citera
2025-05-27, 23:03
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Men snälla du, man behöver inte ha ett schweiziskt bankkonto för att växla in valuta från SEK till CHF. Det går utmärkt att öppna valutakonton i svenska banker.

Utmärkt och utmärkt, söker bostad inom EUR zonen söderut till vintersäsongen, gick till Swedbank för att kunna spara i EUR, och veta hur mycket bostaden skulle få kosta utan fluktuerande växelkurser och avgifter. Tvärnobben, nix nej inte du får inte. Försökte ringa runt, SEB nappade och den jag talade med sade att ett EUR konto är absolut inga problem, bara se till att lön och betalningar komer igång hos oss. Fixade allt det dom ville, ringde igen, denna gången svarade en tvärsur kärring, NEJ, du får absolut inget EUR konto, dra åt h-vete gubbjävel. Så nej och åter nej, konto i annan valuta hos Svenska storbanker är helt omöjligt nästan förbjudet.
Citera
2025-05-27, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PontusVonPluring
Icabanken. Bytte från swedbank som var nästan lika jobbiga. Jag förstår syfted med aml/kyc but nån jävla måtta få det väl vara.

Jag bytte från just ica-banken av samma orsak.
Fick in en slant från ett försäkringsbolag på kontot, vilken jag ville lösa ett lån hos just ica-banken med, men det fick jag inte om jag inte skickade en bekräftelse från försäkringsbolaget.
Jag tyckte att banken skulle skita fullständigt i vilken typ av skadeärende som hade reglerats och avslutade efter nästan 20 år alla engagemang i banken. 20 år med månatliga löneinbetalningar etc.
Idioter!
Citera
2025-05-27, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Utmärkt och utmärkt, söker bostad inom EUR zonen söderut till vintersäsongen, gick till Swedbank för att kunna spara i EUR, och veta hur mycket bostaden skulle få kosta utan fluktuerande växelkurser och avgifter. Tvärnobben, nix nej inte du får inte. Försökte ringa runt, SEB nappade och den jag talade med sade att ett EUR konto är absolut inga problem, bara se till att lön och betalningar komer igång hos oss. Fixade allt det dom ville, ringde igen, denna gången svarade en tvärsur kärring, NEJ, du får absolut inget EUR konto, dra åt h-vete gubbjävel. Så nej och åter nej, konto i annan valuta hos Svenska storbanker är helt omöjligt nästan förbjudet.

Jag tror inte för en sekund att det där är hela historien. Alla fyra storbanker samt Nordnet och Avanza gör reklam för valutakonton på sina hemsidor.

Dessutom finns nischaktörer (Revolut, Wise etc) som erbjuder valutakonton.
Citera
2025-05-27, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Till dess är enda lösningen att folk bojkottar storbankerna.

Vad löser det att bojkotta Nordea, SEB, Handelsbanken och Swedbank? Alla banker har samma krav. ICA Banken, LF, Skandiabanken osv gör ju samma sak.
Citera
2025-05-28, 00:12
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Vad löser det att bojkotta Nordea, SEB, Handelsbanken och Swedbank? Alla banker har samma krav. ICA Banken, LF, Skandiabanken osv gör ju samma sak.
Du går till ännu mindre. Som Avanza eller Nordnet. Vissa banker är värre än andra. Men tror knappast Skandiabanken skulle vara värre än SEB eller Nordea exempelvis.

Men Swedbank är värst i klassen. Rena terrorn dom bedriver. Undviker du dom så är du lugn.
Senast redigerad av Genelkurmay 2025-05-28 kl. 00:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in