• 1
  • 2
2025-05-27, 10:36
Medlem
Jag håller på att utvärdera om jag ska köpa denna bostad https://www.hemnet.se/bostad/lagenhe...n-13b-21493335 och behöver hjälp att förstå vilka för- och nackdelar den har, samt vad som kan vara ett rimligt bud.

Det känns som ett stort beslut och jag är osäker eftersom jag inte är särskilt erfaren när det gäller bostadsköp – och har ingen att bolla med i verkliga livet.

Jag har varit på visning och överlag känns lägenheten okej. Det som stör mig något är att sovrummet har en lite märklig planlösning.

Om jag hypotetiskt kan få den för 1,295 miljoner – är det ett rimligt pris? Det som oroar mig är att lägenheten har legat ute länge på Hemnet, haft flera visningar men ändå inte blivit såld – till skillnad från många andra i området som verkar gå snabbare.

Varför är det ingen som köper just den här? Finns det något jag missar?

Jag är tacksam för all feedback kring om jag bör gå vidare eller inte – utöver det rent känslomässiga intrycket av bostaden som jag fick på visningen.
Citera
2025-05-27, 10:41
Medlem
triptykens avatar
Jag är en hyreslägenhetsråtta och stolt - så ta nu detta med en nypa salt är du god.

MEN en grej som jag fått inhamrad i mig är att alltid kolla bostadsrättsföreningens ekonomi. En pissig ekonomi betyder att det helt enkelt inte finns pengar till renoveringar i huset och att skit kan barka söderut med rejält tilltagna pengar som ska in varje månad.
Så kan ju vara nåt sånt?

EDIT: sen är det väl rondellen utanför (kollade på google maps) det kan ju sänka folks intresse att ha dönande bilar dygnet runt?
Senast redigerad av triptyken 2025-05-27 kl. 10:43.
Citera
2025-05-27, 10:58
Medlem
Kolla om bostadsrättsförening äger marken annars kan dina avgifter bli väldigt höga. Det som är mindre bra, ingen balkong, ingen tvättmaskin! Jag får heller inte fram om den har genomgått stambyte vilket ju är väldigt viktigt!
Citera
2025-05-27, 11:02
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelshouf
Varför är det ingen som köper just den här? Finns det något jag missar?

Kan det vara läget?

1.
Den ser ut att ligga precis vid entrén. Köket har en otrolig insyn och varenda människa som går in i fastigheten kommer att slänga ett öga in i ditt kök. Men så fort det är lite mörkt ute och du har tänt en lampa i sovrummet så blir det som ett dockhus.

2.
Det ser lite trist ut med den jättevägen med den enorma rondellen precis utanför huset.

Det är vad jag tror.

Annars så var den jättefin. Men pga läget med insynen så skulle jag aldrig köpt den. Jag tror många resonerar som jag och därför blir den inte såld.
Citera
2025-05-27, 11:08
Medlem
Är en fin lägenhet, även om jag tycker köket ser lite naket ut utan överskåp. Men är ju en smaksak.
Och hade föredragit ingång till sovrummet från hallen. Känns lite fel att gå in via köket.

Men strösta felet för mig är att den ligger på första våningen.
Är känslig mot insyn så hade velat bo högre upp.
Men känns det ok för dig så är det en fin lägnhet. Och 65 kvm så stor tvååa.
Citera
2025-05-27, 11:08
Avstängd
321js avatar
https://brfdata.se/riksbyggen-brf-ny...nr-6/summering
"Föreningslån är medlemmarnas gemensamma skuld i bostadsrättsföreningen. Föreningen har 39% lägre lån än medelvärdet i Nyköping."

Belåningen är låg i föreningen. Det är bra. Du ska ta reda på om hur det är med renoveringsbehoven framöver, behöver fastigheten dyra renoveringar så kan avgiften behöva höjas.

Energiklass E är vanlig för äldre byggnader. Det kan på sikt innebära att ny isolering behövs.

https://www.boverket.se/sv/energidek...nens-innehall/
Energiklassning – likt men ändå olikt

Energiklassningen av byggnader är av samma typ som till exempel tv-apparater och kylskåp. Men det finns en viktig skillnad. Tv-apparater och kylskåp som säljs finns nästan enbart som nya moderna produkter, och de flesta apparaterna har energiklass A till C. När det gäller byggnader är de flesta äldre. Därför kommer många byggnader att hamna i energiklasserna D, E, F eller G. Energiklass E är en vanlig energiklass för äldre byggnader. Energiklass A har lägst energianvändning och G högst.

https://epc--nearme-co-uk.translate....v&_x_tr_pto=rq

En energiklass E i energiklass E indikerar att en fastighet presterar dåligt vad gäller energieffektivitet. Denna klassificering innebär att fastigheten förbrukar mer energi än högre klassade hus, vilket resulterar i högre energikostnader och större miljöpåverkan. Fastigheter med E-klassificering saknar ofta tillräcklig isolering, effektiva värmesystem eller energibesparande funktioner, vilket bidrar till ökat energislöseri och utsläpp.

https://setterwalls.se/artikel/komma...-pa-byggnader/
Kommande energirenoveringskrav på byggnader
Senast redigerad av 321j 2025-05-27 kl. 11:13.
Citera
2025-05-27, 11:22
Medlem
Jordgubbes avatar
Har de inte nån årsredovisning för 2024? Kanske mäklarens lättja, nåt skumt i, eller att inte klar än. Ser att enl stadgarna skall stämman hållas före halvårsskiftet, så kanske ok. Sen inte för att det är nån dealbreaker men lite trist med "förvaltningsarvode drift, 101 000 kr", "förvaltningsarvode admin, 119 000 kr", "övriga förvaltningskostnader, 12 000 kr" utöver de mer normala styrelsearvodena. Är det centrala Riksbyggen som håller på och skummar av sina föreningar på det sättet. Dvs inte särskilt attraktiva utgifter, som inte skall behövas för en sån liten förening med endast 24 lgh. Betalar de en kvarts miljon om året för lite glödlampsbyten, eller serveras mat tre gånger om dan?
Senast redigerad av Jordgubbe 2025-05-27 kl. 11:56.
Citera
2025-05-27, 11:49
Medlem
såg ut att vara en fin kvart men kanske lite hög avgift blir inte billigt om du ska låna 85% ock ca 200 tusen kontant

jag skulle satsa på översta våningen hörnlägenhet hiss

skulle aldrig kunnat tänk mig att bo på bottenvåningen
Senast redigerad av diseledvin 2025-05-27 kl. 12:21.
Citera
2025-05-27, 12:04
Medlem
Jag hade inte köpt på första våningen - främst pga grannarna runt och ovanpå - och särskilt inte om det verkligen går att se in.
Oavsett lgh - och beroende på hur du själv jobbar - hade jag rekat grannarna. Har du ett jobb med udda tider så vill du inte flytta in på ett ställe där du har en massa ungar som grannar eller någon föräldrarledig morsa som börjar städa klockan 7 på morgonen " för hela världen snurrar runt henne och hon har inget bättre för sig". Detsamma gäller araber, frugan kommer antagligen aldrig jobba så ungarna kommer vara hemma så fort de slutar skolan - det är aldrig att de är på fritids till 16-17 utan de är hemma direkt och alltid på lov. Sen kan det ju bli så att oavsett hur mycket man rekar så kan någon flytta en månad senare men jag hade aldrig satt mig i en bostadsrätt där förutsättningarna inte är perfekta när man flyttar in.
Citera
2025-05-27, 12:42
Medlem
Insyn går att fixa med persienner!
Citera
2025-05-27, 12:42
Medlem
Det är en ganska hög avgift.
Citera
2025-05-27, 19:40
Medlem
pn222jws avatar
Om jag hypotetiskt kan få den för 1,295 miljoner – är det ett rimligt pris?

Det är dyrt - men en fräsch bostad - 1.15 miljoner är den nog värd... gå ner i pris.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in